KAMAZ Triumf oficjalnie odtajniony [wideo]
W mijającym tygodniu rosyjskie media nadały relacje z otwartej prezentacji najnowszego wojskowego pojazdu firmy KAMAZ. Nazwany Triumf ma przynieść nomen omen zwycięstwo w konkursie na przyszły transporter piechoty dla rosyjskiej armii. Ale czy Triumf faktycznie jest typowym transporterem piechoty? A jeśli nie, to czym?
27.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:35
W mijającym tygodniu rosyjskie media nadały relacje z otwartej prezentacji najnowszego wojskowego pojazdu firmy KAMAZ. Nazwany Triumf ma przynieść nomen omen zwycięstwo w konkursie na przyszły transporter piechoty dla rosyjskiej armii. Ale czy Triumf faktycznie jest typowym transporterem piechoty? A jeśli nie, to czym?
O nowym pojeździe wiadomo od czerwca. Wówczas odbył się pokaz pojazdów terenowych (na ogół militarnych) na poligonie 3. Centralnego Instytutu Naukowo-Badawczego MO FR zajmującego się techniką samochodową (ros. NIIC AT 3 CNII MO RF) w podmoskiewskiej Bronnicy. Na zamkniętej prezentacji pokazano 2 nowe typy pojazdów piechoty. Jeden marki Ural, a drugi KAMAZ. Minister obrony Sierdiukow powiedział tylko, że tajemnicze pojazdy to efekt programu badawczo-rozwojowego „Tajfun”. Wkrótce zaczęło wyciekać coraz więcej informacji.
Nawet z pobieżnego wyglądu nowych pojazdów można było wyciągnąć pewne wnioski. Rosyjskie MO zażyczyło sobie pojazdów do transportu piechoty w warunkach konfliktu asymetrycznego, gdzie podstawowym zagrożeniem są miny. Nowy Ural i KAMAZ odchodziły od konstrukcji transporterów BTR w kierunku pojazdów klasy MRAP. Takie konstrukcje powstawały w Rosji już od pewnego czasu, ale na potrzeby MSW.
Pojazd KAMAZa zaskoczył. Okazał się skokowo nowocześniejszy od wcześniejszych wojskowych konstrukcji firmy (np. Wystrieł), obiektów krytyki i żartów w samej Rosji. Pojazd o modułowej konstrukcji (przedział kierowania, napędowy i desantowy) i takim opancerzeniu, w układzie 6x6, mimo „ciężarówkowego” wyglądu raczej nie bazował na żadnej seryjnej ciężarówce.
Relacje TV potwierdziły większość półoficjalnych danych technicznych. Triumf ma standardową masę bojową 24 t, jest wysoki na 3,3 m, szeroki na 2,55 m i długi na 8,99 m. Hydropneumatyczne zawieszenie o regulowanym prześwicie ma 2 osie przednie i jedną tylną. Osie mają automatyczną blokadę mechanizmu różnicowego. Promień skrętu Triumfa to mniej niż 10 m. Na filmie widać, jak Triumf wykonuje nawrót niemal w miejscu. Napędem jest rosyjski silnik o mocy 450 KM zblokowany z automatyczną skrzynią biegów.
Эксклюзивное видео - новая модификация "Тайфуна"
Położono bardzo duży nacisk na ochronę wnętrza. Ponieważ rosyjskie MO miało problem ze sformułowaniem jasnych wymagań, stopień odporności oparto na NATO-wskiej klasyfikacji STANAG 4569. W wersji podstawowej wielowarstwowy pancerz ceramiczno-stalowy chroni przed amunicją ppanc. zap. kal. 14,5x114 mm od 200 m, identyczną odporność ma pancerne oszklenie szoferki. Triumf chroni załogę przed eksplozją min ppanc. o sile 8 kg trotylu pod kołem lub kadłubem. Na ujęciach widać fotele absorbujące falę uderzeniową wybuchu. Nowo prezentowany pojazd ma dodatkowy pancerz zewnętrzny. Trudno ocenić jego efektywność. Przedstawiciele KAMAZa obiecują ochronę nawet przed amunicją kal. 30 mm. Kwestią otwartą pozostaje osłona przed ogniem granatników ppanc.
A to konkurent Triumfa, czyli Ural pokazany publicznie na REA 2011. Wbrew pozorom też nie wykorzystuje zawieszenia ciężarówki, tylko transportera BTR-90. Oba pojazdy są bardzo ciekawe. Wyraźnie górują nad tzw. MRAP-ami I generacji budowanymi na podzespołach komercyjnych ciężarówek. Bliżej im do maszyn będących ogniwem pośrednim między klasycznymi transporterami piechoty, a MRAP-ami właśnie. Triumf, dzięki wymiennemu tylnemu modułowi może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych.