Kolejny pokój dla wirtualnej rzeczywistości
Widzieliśmy już wiele projektów mających jeszcze doskonalej przenieść użytkownika do wirtualnej rzeczywistości. Były szerokokątne panele Mersive do szkolenia amerykańskich żołnierzy. Zaprezentowano nam już nawet pomysł na możliwość swobodnego poruszania się po VR i wirtualny pokój otaczający trójwymiarowymi obrazami.
23.09.2008 13:00
Dlatego StarCAVE, projekt pomieszczenia przenoszącego naukowców do wirtualnej rzeczywiści, przygotowany na Uniwersytecie Kalifornijskim, nie szokuje. Co nie znaczy, że nie robi wrażenia.
Widzieliśmy już wiele projektów mających jeszcze doskonalej przenieść użytkownika do wirtualnej rzeczywistości. Były szerokokątne panele Mersive do szkolenia amerykańskich żołnierzy. Zaprezentowano nam już nawet pomysł na możliwość swobodnego poruszania się po VR i wirtualny pokój otaczający trójwymiarowymi obrazami.
Dlatego StarCAVE, projekt pomieszczenia przenoszącego naukowców do wirtualnej rzeczywiści, przygotowany na Uniwersytecie Kalifornijskim, nie szokuje. Co nie znaczy, że nie robi wrażenia.
Stworzenie takiego systemu kosztowało prawie milion dolarów, ale teraz, gdy całość już działa ma pomóc w badaniach. StarCAVE będzie wykorzystywany w biomedycynie, inżynierii strukturalnej, neurologii, archeologii, genetyce i innych dziedzinach.
System opiera się na połączonej sile 15 projektorów, które wyświetlają obraz o łącznej ilości 68 milionów pikseli (po 34 miliony na każde oko). Do osiągnięcia takich wyników potrzebne było połączenie 34 najnowszych kart graficzny nVIDIA i komputerów z procesorami cztero-rdzeniowymi (jeden komputer na dwa projektory). Całość jest uzupełniana dźwiękiem przestrzennym 5.1 (trzy rzędy po 5 głośników i kanał subwoofera wbudowany w podłogę konstrukcji).
W przyszłości twórcy planują wydać kolejne 3 miliony dolarów na przejście z tradycyjnych projektorów Full HD na urządzenia 4K (minimum 4000 pikseli w pionie na każdym ekranie).