Linie lotnicze "muszą" latać bez pasażerów? Rzecznik KE zaprzecza

Strona głównaLinie lotnicze "muszą" latać bez pasażerów? Rzecznik KE zaprzecza
14.01.2022 17:25
Linie lotnicze "muszą" latać bez pasażerów? Rzecznik KE zaprzecza
Źródło zdjęć: © East News | Mateusz Jagielski

Wysoki rangą urzędnik unijny odniósł się do doniesień, zgodnie z którymi linie lotnicze "muszą" wykonywać kursy pustymi samolotami, aby nie stracić przysługujących im slotów. Zapewnił, że od początku pandemii Komisja Europejska podjęła kroki mające na celu uniknięcia pustych przelotów, które – jak to określił – są szkodliwe dla środowiska i gospodarki.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Według serwisu branżowego smoglab.pl, lot z Warszawy do Lizbony wiąże się z emisją 228 kg CO2 w przeliczeniu na jedną osobę. Jeszcze więcej dwutlenku węgla wygeneruje podróż z polskiej stolicy do Chicago: w jedną stronę będą to aż 624 kg. Lot do USA i z powrotem wyemituje zatem blisko 1,25 tony CO2 w przeliczeniu na jednego pasażera.

Unijne prawo a cele klimatyczne

Puste przeloty są więc całkowitym absurdem z punktu widzenia ochrony klimatu. Najwięksi przewoźnicy twierdzą jednak, że nie mają wyjścia i muszą obecnie realizować takie operacje. Zgodnie z unijnymi przepisami, które obowiązywały przed wybuchem pandemii, linie lotnicze musiały wykonywać co najmniej 80 proc. planowanych startów i lądowań, aby zachować w następnym sezonie przysługujące im sloty. Obecnie KE wymaga 50 proc., co – zdaniem największych linii lotniczych – i tak ma być dość wysokim wymogiem.

Jak donosi The Bulletin, Brussels Airlines musi wykonać w całym zimowym rozkładzie 3 tys. lotów widm lub tylko z kilkoma osobami, aby zachować sloty na lotnisku w Brukseli. Wszystkie linie z grupy Lufthansa muszą natomiast wykonać 18 tys. takich przelotów. Wraz z rosnącymi przypadkami nowych zakażeń koronawirusem linie lotnicze wycofują się z części planowanych operacji. Do końca marca 2022 roku Lufthansa zamierza odwołać nawet 33 tys. lotów. Przewoźnicy tłumaczą, że przez pandemię brakuje im klientów.

Absurdalne prawo UE. Linie lotnicze "muszą"  latać bez pasażerów
Absurdalne prawo UE. Linie lotnicze "muszą" latać bez pasażerów

Belgijski minister transportu Georges Gilkinet napisał w tej sprawie list do KE, w którym zauważył, że ze względu na słabszy popyt obowiązujące przepisy doprowadzają do sytuacji sprzecznej z polityką proekologiczną. "Wysokie zanieczyszczenie spowodowane takimi lotami jest całkowicie sprzeczne z celami klimatycznymi UE" - podkreślił polityk.

Stanowisko KE

Do sprawy odniósł się Stefan de Keersmaecker, rzecznik Komisji Europejskiej odpowiedzialny za obszar związany ze zdrowiem. W rozmowie z dziennikarzami oraz za pośrednictwem swojego konta na Twitterze zapewnił, że unijna instytucja oparła nowe zasady na rzetelnych analizach i prognozach. Przypomniał, że na początku pandemii KE zniosła wymogi potrzebne wolnych do zachowania slotów i przywróciła je dopiero wraz z poprawą sytuacji w ruchu lotniczym.

– Według Eurocontrol w obecnym zimowym sezonie rozkładowym ruch lotniczy mieścił się do tej pory w granicach 73-78 proc. z 2019 r., a prognozuje się, że roczny ruch lotniczy w 2022 r. wyniesie 88 proc. poziomów z 2019 r. – powiedział unijny urzędnik cytowany przez Reutersa.

– Z naszej perspektywy jest to niepotrzebne zamieszanie. W rzeczywistości nie mamy dowodów od żadnej linii lotniczej, w tym Lufthansy, na jakąkolwiek liczbę obsłużonych pustych lotów – podkreślił. Jak podaje Reuters, w sezonie letnim (od marca do października) KE zamierza zwiększyć udział slotów do wykorzystania do 64 proc.

Udostępnij:
Komentarze (4)