Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata

400 metrów długości, wyporność jak cztery lotniskowce z czasów II wojny i zaledwie 20 osób załogi. Seria Maersk Triple E to szczytowe osiągnięcie współczesnego budownictwa okrętowego, łączącego gigantyczne rozmiary z perfekcyjnym wykorzystaniem przestrzeni i możliwie niskim zużyciem paliwa. Jak wygląda budowa takiego kolosa?

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 1Matz Maersk Triple E / Fot. Wired
Łukasz Michalik

Maersk, a właściwie A.P. Møller-Mærsk, to duńska korporacja, działająca m.in. w sektorze energetycznym i transportowym. Jej liczne działy zajmują się m.in. obsługą platform wiertniczych i terminali przeładunkowych, a Maersk Line jest obecnie czołowym armatorem na świecie – dysponuje około 550 statkami.

Już w 2006 roku na zamówienie Maersk powstał statek, który był rekordzistą pod względem wielkości (wcześniejsze rekordy należały do wycofanych ze służby tankowców). Emma Maersk był wówczas największym kontenerowcem świata i miał długości 397,7 metra. Imponująca była nie tylko rekordowa długość, ale również ładowność statku, wynosząca 14,5 tys. TEU.

TEU (twenty-feet equivalent unit) jednostka pojemności, używana w transporcie morskim. Jest to odpowiednik 20-stopowego kontenera, czyli prostopadłościanu o wymiarach 6,10 × 2,44 × 2,59 metra i objętości nieco poniżej 40 metrów sześciennych.

Niedługo później Maersk postanowił zainwestować w kolejną generację kontenerowców, nazwanych klasą Triple E, od słów economy, energy i environment. Budowniczym miała być początkowo jedna z europejskich stoczni, jednak ostateczny wybór padł na koreański Daewoo Shipbuilding.

Maersk Triple E przy 165 tys. tonach wyporności mierzy 400 metrów długości - zaledwie 3 więcej, niż Emma Maersk, jednak ma ładowność aż 18 tys. TEU. To obecnie najbardziej efektywny energetycznie kontenerowiec świata – transport jednego kontenera oznacza oszczędności rzędu 20 proc. w porównaniu z poprzednią generacją i prawie o połowę niższe w porównaniu ze średnią dla tras łączących Azję i Europę.

Na razie zamówiono serię 20 statków tego typu. Pierwszy z nich - Mærsk Mc-Kinney Møller – rozpoczął pracę w połowie 2013 roku, a kolejne okręty oddawano w 1-2 miesięcznych odstępach. Jeden z nich już w sierpniu 2013 roku zawinął do gdańskiego portu.

Tak wyglądała budowa dziewiątego statku z serii - Matz Maersk Triple E.

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 2
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 3
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 4
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 5
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 6
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 7
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 8
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 9
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 10
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 11
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 12
Matz Maersk Triple E / Fot. Wired

  1. Tak wygląda statek klasy Maersk Triple E z ładunkiem

Matz Maersk Triple E - tak wygląda budowa największego statku świata 13
Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟