Megafuzja na rynku dostawców telewizji i Internetu. Będzie szybciej i taniej?
UPC Polska, numer jeden wśród operatorów kablowych i dostawców Internetu nad Wisłą, przejął jednego ze swoich głównych rywali. Ma to umocnić nowego właściciela. Czy doprowadzi także do spadku cen?
06.12.2010 14:52
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
UPC Polska, numer jeden wśród operatorów kablowych i dostawców Internetu nad Wisłą, przejął jednego ze swoich głównych rywali. Ma to umocnić nowego właściciela. Czy doprowadzi także do spadku cen?
Liberty Global, do którego należy UPC, wyda 2,4 mld zł. Cena za 100% akcji to 870 mln zł. Resztę kwoty stanowi dług firmy Aster, który wynosi 1,53 mld zł. Z kolei roczne przychody Astera wynoszą około 400 mln zł. Drugim chętnym na tę spółkę była Vectra.
Prezes Liberty Global Mike Fries dostrzega w przejęciu Astera dużą szansę:
Transakcja ta poprawi naszą pozycję rynkową. Polski rynek telewizji kablowej jest bardzo rozdrobniony, a transakcja jest naturalnym i niezbędnym krokiem w kierunku konsolidacji.
Właściciele UPC twierdzą, że jeśli polski sektor kablowy będzie bardziej skonsolidowany, UPC będzie mogło skuteczniej konkurować z Telekomunikacją Polską i Polsatem Cyfrowym.
Z faktu fuzji mogą cieszyć się abonenci Astera. Zapewne spadną ceny dostępu do Internetu. UPC proponuje dziś dużo lepsze warunki. Przykład:
- w UPC 25 Mb/s kosztuje 79 zł
- w Asterze 20 Mb/s kosztuje 70 zł, prędkości ta obowiązuje jednak tylko w nocy - w dzień użytkownik ma 10 Mb/s
Na transakcję musi się jeszcze zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Właściciele UPC twierdzą, że sprawa zostanie zamknięta w pierwszej połowie 2011 r.
Aster to czwarty co do wielkości operator telewizji kablowej w Polsce (pierwszy jest UPC Polska, drugi - Vectra, trzeci - Multimedia Polska). Z jego usług korzysta około 380 tys. abonentów, głównie w Warszawie, Krakowie i Zielonej Górze. Powiększą oni pulę abonentów UPC, których jest nieco ponad milion.
Źródło: "Gazeta Wyborcza" • Media2.pl