Mobilny Commodore 64 i USB z 1983 roku. Co jeszcze reklamowano w latach 80.?

Strona głównaMobilny Commodore 64 i USB z 1983 roku. Co jeszcze reklamowano w latach 80.?
06.02.2014 12:36
Jak przed laty reklamowano komputery?
Jak przed laty reklamowano komputery?

W starych reklamach komputerów jest coś magicznego. Nie tylko pokazują, jak szybko zmienia się świat technologii, ale też pozwalają na moment przenieść się do czasów, gdy kolorowy interfejs był ważnym atutem, a wielkie firmy zajmowały się upowszechnianiem wiedzy na temat poczty elektronicznej i komputerowych myszek.

Executive 64

Executive 64
Executive 64

Co jest niezwykłego w tej reklamie sprzętu Commodore’a, znanego również jako SX-64? Wyjątkowy jest nie tyle fakt reklamowania w 1984 roku przenośnego komputera (na rynku były już podobne modele innych firm), ale to, że pokazana na zdjęciu maszyna to mobilna wersja popularnego Commodore’a 64!

Dwa lata po premierze C64 postanowiono wepchnąć jego podzespoły do nowej obudowy, dorzucono tam akumulator, stację dysków (były też modele z wbudowanym magnetofonem) oraz 5-calowy monitor CRT wyświetlający obraz o rozdzielczości 320 na 200 pikseli.

Niestety, ten dobrze zapowiadający się przodek laptopów padł ofiarą fatalnego błędu marketingowego – wraz z debiutem SX-64 zapowiedziano premierę jego ulepszonej wersji DX-64. W rezultacie grono potencjalnych nabywców zamiast rzucić się na dostępny sprzęt, zaczęło zwlekać z zakupem w oczekiwaniu na jego następcę. Niestety, DX-64 trafił na rynek jedynie w bardzo krótkiej serii – rezygnację z niego tłumaczono marnymi (przez dwa lata wyprodukowano około 49 tys. sztuk) wynikami sprzedaży modelu SX-64.

TRS-80

TRS-80
TRS-80

Ta reklama jest warta wspomnienia z dwóch powodów. Po pierwsze w 1982 roku edytor tekstu pozwalający na podstawowe formatowanie był atutem, który koniecznie trzeba było podkreślić w reklamie. Drugim powodem jest uśmiechnięty pan widoczny na zdjęciu. Komputery TRS-80 reklamował sam Isaac Asimov, jeden z najwybitniejszych pisarzy SF i twórca słynnych praw robotów.

Mysz

Microsoft reklamuje mysz
Microsoft reklamuje mysz

W 1981 roku Microsoft zatrudnił Charlesa Simonyi, pracującego wcześniej w Xerox PARC. Charles zajmował się tam projektem Bravo – pierwszym edytorem tekstu z graficznym interfejsem użytkownika. W Microsofcie powrócił do tego pomysłu, rozpoczynając prace nad edytorem Multi-Tool Word.

Podjęto wówczas historyczną decyzję, że Word – bo w międzyczasie uproszczono nazwę edytora – będzie obsługiwany myszą. A ponieważ mysz nie stanowiła wówczas standardowego wyposażenia komputerów, konieczne okazało się oswojenie przyszłych użytkowników z tym urządzeniem.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że rok później John C. Dvorak stwierdził, iż zastosowanie przez Apple’a interfejsu obsługiwanego myszą będzie przyczyną upadku tej firmy. Pan Dvorak (bratanek twórcy układu klawiatury Dvoraka) to ciekawa postać. W Stanach Zjednoczonych jest dość popularnym dziennikarzem i komentatorem świata technologii, jednak sądząc po jego prognozach, ma blade pojęcie o tym, co komentuje. Poza wieszczeniem destrukcyjnego wpływu myszy w roku 2007 radził, by Apple jak najszybciej wycofał się z nieudanego sprzętu, nazwanego iPhone’em, a 3 lata później stwierdził, że iPad – podobnie jak wcześniejsze tablety – jest skazany na porażkę.

Reklamy z "Bajtka" 12/1988

Bajtek 12/1988, s. 26
Bajtek 12/1988, s. 26

Wśród starych reklam nie mogło zabraknąć polskiego akcentu. Powyższa strona pochodzi z "Bajtka" 12/1988. Co tam znajdziemy? Największą reklamę wykupiła firma Karen, która w późniejszych latach stanie się potentatem na rynku laptopów.

Z dzisiejszej perspektywy znacznie ciekawsza wydaje mi się jednak niepozorna reklama firmy Maritex. Jak informuje drobny druk, możemy tam kupić części pochodzenia zagranicznego. Za złotówki! Co – sądząc po zaakcentowaniu tego w reklamie – nie było wówczas oczywiste.

Texas Instruments Compact Computer 40

Texas Instruments Compact Computer 40
Texas Instruments Compact Computer 40

W tym samym roku co Executive 64 na rynku pojawił się inny bardzo interesujący sprzęt. Urządzenie o nazwie Texas Instruments Compact Computer 40 zostało opracowane jako ultramobilny jak na tamte czasy biznesowy komputer.

Choć Compact Computer 40 nie odniósł wielkiego sukcesu, to miał kilka istotnych zalet. Cztery baterie paluszki wystarczały mu na 200 godzin pracy, a mimo niewielkich rozmiarów można było dzięki interfejsowi o nazwie Hexbus podłączyć do niego drukarkę i modem. Co więcej, było to możliwe podczas pracy urządzenia na zasadzie plug and play. Hexbus jest obecnie uznawany za protoplastę USB.

WordStar

MicroPro reklamuje WordStara
MicroPro reklamuje WordStara

Dla znacznej części użytkowników edytor tekstu to synonim dla Worda. Albo na odwrót. Nie zawsze jednak tak było. W latach 80. dzisiejszą pozycję Worda zajmował edytor firmy MicroPro o nazwie WordStar. Czym zdobył tak dużą popularność? Wystarczy spojrzeć na reklamę – WordStar oferował pracę w trybie WYSIWYG – dokument po wydrukowaniu wyglądał mniej więcej tak jak na ekranie.

Poczta elektroniczna

Rok 1977 - reklama poczty elektronicznej
Rok 1977 - reklama poczty elektronicznej

W tej reklamie na pozór nie ma nic niezwykłego: utrzymana w starym stylu reklama poczty elektronicznej wygląda mniej więcej tak, jak powinna wyglądać reklama e-maila sprzed lat. To, co najistotniejsze, nie jest jednak widoczne na obrazku.

Reklama nabiera mocy po sprawdzeniu, kiedy została opublikowana. Był to rok 1977 (niektóre źródła wskazują na 1981). Reklamodawcą była firma Honeywell, zajmująca się przed laty rozwijaniem (po przejęciu od General Electric) systemu operacyjnego Multics, produkcją termostatów i szerokiego asortymentu broni: od napalmu, poprzez bomby kasetowe, po komponenty samolotów bojowych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)