Najbrzydszy samolot świata w Polsce. Airbus A300-600ST Beluga – lądowanie w Warszawie
Airbus Beluga to samolot, który trudno pomylić z jakimkolwiek innym. Wszystko za sprawą bardzo nietypowego kształtu kadłuba. Pomimo dziwnego wyglądu, samoloty tego typu spełniają bardzo ważną rolę, a jeden z nich wylądował dziś w Warszawie.
21.12.2021 19:27
Jak wynika z danych udostępnianych przez serwis Flightradar24, 21 grudnia wieczorem odbył się wyjątkowy lot. Po starcie z lotniska w Marsylii do Polski przyleciał jeden z najbardziej charakterystycznych samolotów na świecie - Airbus Beluga. Zgodnie z planem lotu, maszyna miała wylądować w Warszawie o godzinie 21:10. Lądowanie odbyło się z delikatnym, bo trzyminutowym opóźnieniem.
Lot samolotu Airbus A300-600ST Beluga obserwowało w serwisie Flightradar24 nawet 6 tysięcy ludzi jednocześnie. Dla fanów lotnictwa to nie byle jakie wydarzenie. Z kolei w serwisie Twitter znajdziemy już pierwsze fotografie przedstawiające lądowanie samolotu w Warszawie.
Airbusy A300-600ST Beluga to samoloty o bardzo charakterystycznym kształcie, przypominającym nieco rybę bieługę, co stało się inspiracją dla nazwy maszyny. Dlaczego kadłub Airbusa wygląda tak groteskowo?
Airbus A300-600ST Beluga – powietrzny transportowiec
Jego kształt to odpowiedź na potrzebę zbudowania samolotu do przewozu wielkogabarytowych ładunków, jak m.in. kadłuby innych samolotów czy elementy rakiet kosmicznych.
Bezpośrednią przyczyną budowy tego wielkiego transportowca była konieczność transportowania kadłubów samolotów, budowanych i wyposażanych w różnych fabrykach koncernu. Jako baza nowej konstrukcji posłużył pasażerski Airbus A300-600, na którego kadłubie umieszczono wielką ładownię.
Przestrzeń ładunkowa ma 7,7 metra średnicy i 37,7 metra długości, a masa przewożonego w ładowni ładunku może sięgać do 47 ton. Na lotniskach obsługujących stałe loty tych samolotów, współpracują z nimi specjalne rampy za- i rozładunkowe, jednak Beluga może działać także bez nich. Obsługę ładunków zapewniają wówczas wewnętrzne, mniejsze rampy, znajdujące się na wyposażeniu samolotu.
Beluga – koszty transportu lotniczego
Airbus już wcześniej korzystał z podobnych maszyn – były to amerykańskie transportowce Super Guppy – jednak Beługa była samolotem nowocześniejszym, o większych możliwościach, a zarazem rozwiązaniach konstrukcyjnych, upraszczających obsługę i obniżających jej koszty. Wprowadzenie Belugi obniżyło koszty transportu o 2/3.
Pierwszy z pięciu wyprodukowanych samolotów tego typu został oblatany w 1994 roku, a od 1996 roku Belugi obsługują różne loty transportowe. Samoloty te mają już następców - nowocześniejszy model Beluga XL.