Najnowsze wideo z testów awangardowego X‑47B
Northrop Grumman upublicznił nagranie z prób X-47B, które odbywały się latem w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. Był to istotny etap w rozwoju tej maszyny, gdyż testowano m.in. nowe oprogramowanie sterujące lotem. Loty wykonywał prototyp AV-1, którego oblot odbył się w lutym.
01.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:41
Northrop Grumman upublicznił nagranie z prób X-47B, które odbywały się latem w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. Był to istotny etap w rozwoju tej maszyny, gdyż testowano m.in. nowe oprogramowanie sterujące lotem. Loty wykonywał prototyp AV-1, którego oblot odbył się w lutym.
X-47B to efekt programu UCAS-D, czyli rozwoju pokładowego, odrzutowego, poddźwiękowego, uzbrojonego bsl dla US Navy.
Na razie X-47B na pokładach lotniskowców gości jedynie w wizualizacjach, jednak przy tym tempie prac prawdziwe starty i lądowania to nieodległa przyszłość.
Ta grafika dobrze oddaje proporcje. X-47B, przy masie startowej ok. 20 t, jest zbliżony wymiarami do myśliwców F/A-18. Od wersji E/F jest zauważalnie krótszy, zarazem mając większą rozpiętość skrzydeł.
Tak US Navy wyobraża sobie X-47B jako element przyszłego sieciocentrycznego pola walki. X-47B ma służyć do najbardziej ryzykownych misji bombowych i rozpoznawczych, kiedy zagrożenie dla samolotów załogowych byłoby zbyt duże.
Rozwój X-47B jest łączony ze spekulacjami na temat programu NGB dla USAF, stąd wyobrażenia na temat NGB powielają układ aerodynamiczny X-47B.
Warto dodać, że X-47B – w ramach programu UCAS-D – pokonał projekt X-45N Boeinga. Niezrażony porażką Boeing dalej na własny koszt rozwija swoją konstrukcję pod nazwą Phantom Ray.