Wodowanie USNS Spearhead. Marines przypłyną z prędkością 80 km/h
Mimo opisywanych przez Adama kłopotów z finansowaniem ambitnych planów Pentagonu, niedawno wszedł do służby nowy okręt transportowy rozpoczynający serię dziesięciu bliźniaczych jednostek. Poznaj USNS Spearhead.
20.09.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:49
Mimo opisywanych przez Adama kłopotów z finansowaniem ambitnych planów Pentagonu, niedawno wszedł do służby nowy okręt transportowy rozpoczynający serię dziesięciu bliźniaczych jednostek. Poznaj USNS Spearhead.
Choć zbudowany w ramach programu Joint High Speed Vessel (JHSV) okręt zwodowano kilka dni wcześniej, oficjalne uroczystości związane z nadaniem nazwy odbyły się dopiero w ostatnią sobotę. Ceremonia chrztu zaczyna zarazem nowy rozdział w dziejach amerykańskich okrętów transportowych. Dlaczego Spearhead jest wyjątkowy?
Uwagę zwracają niezwykłe osiągi zbudowanego w układzie katamaranu transportowca. Prędkość maksymalna okrętu wynosi 45 węzłów (około 80 km/h), co – jak na okręt transportowy o wyporności 1500 ton – jest rewelacyjnym wynikiem.
Szczególną uwagę podczas projektowania poświęcono budowie modułowej. Jednostki wdrażane do służby mają charakteryzować się maksymalną prostotą i niską ceną – 1,6 mld dolarów za 10 okrętów – jednak w razie potrzeby mogą zostać łatwo doposażone w bardziej zaawansowane systemy.
Podobną filozofię zastosowano we wdrażanym od kilku lat programie dwóch serii okrętów bojowych Littoral Combat Ship (LCS). Niestety, krótko po wodowaniu pojawiły się obawy dotyczące trwałości podwodnej części transportowca.
Aluminiowy kadłub został wykonany w podobnej technologii jak kadłuby okrętów LCS, USS Independence i USS Freedom. W obu przypadkach, po zaledwie kilku latach od wodowania, pojawiły się poważne problemy spowodowane korozją. Komentatorzy obawiają się, że ten sam los spotka USNS Spearhead.
Wyposażony w pokład lotniczy Spearhead może transportować 600 ton ładunku na odległość około 2 tys. kilometrów. Stawiane przed nim zadania wynikają ze zmian, jakie dokonały się w ostatnich latach na polu walki.
W miejsce dużych, lecz stosunkowo wolnych okrętów desantowych dostarczających żołnierzy na bronione przez wroga wybrzeże pojawiło się zapotrzebowanie na jednostki mniejsze, ale zapewaniające możliwość bardzo szybkiego przerzutu wojsk.
Konstrukcja okrętu została oparta na cywilnych statkach stosowanych do komunikacji na Morzu Śródziemnym. Korzenie jednostki zdradza również jej producent – firma Austal, światowy lider w produkcji szybkich promów. Choć USNS Spearhead będzie służył wojsku, to większość jego załogi stanowią cywile.
Warto w tym miejscu wyjaśnić znaczenie akronimów stosowanych przed nazwami okrętów. Skrót USS oznacza okręt wojenny należący do US Navy, USNS wskazuje na obsadzoną cywilami jednostkę podległą Military Sealift Command odpowiedzialnemu za logistykę.
Źródło: Wired • Dziennik Zbrojny • Altair • World Maritime News • Naval Today • World Naval Ships