Największa ruchoma koparka na świecie!

Największa ruchoma koparka na świecie!04.02.2010 23:00
Największa ruchoma koparka na świecie!
Artur Starzyk

To dziwne, że Bagger 288 nie trafił wcześniej na gościnne łamy Gadżetomanii. Gigantycznych rozmiarów koparka z kołem nadsiębiernym zasługuję na nieco dłuższą chwilę uwagi. Wyprodukowana przez niemiecka firmę Krupp, maszyna do prac odkrywkowych jest w zasięgu każdego Polaka. Wystarczy wybrać się do Niemiec.

To dziwne, że Bagger 288 nie trafił wcześniej na gościnne łamy Gadżetomanii. Gigantycznych rozmiarów koparka z kołem nadsiębiernym zasługuję na nieco dłuższą chwilę uwagi. Wyprodukowana przez niemiecka firmę Krupp, maszyna do prac odkrywkowych jest w zasięgu każdego Polaka. Wystarczy wybrać się do Niemiec.

Z pewnością wyda się Wam to śmieszne, ale ubiegłego lata byłem z wizytą u naszych zachodnich sąsiadów. Podróżując pięknymi niemieckimi autostradami natrafiłem na przeogromnych rozmiarów koparkę, która stała nieopodal drogi. Nie wiedziałem wtedy jednak, że jest to największa ruchoma maszyna na świecie! Dopiero dzisiaj, przeglądając zagraniczne witryny natrafiłem na nazwę tego kolosa. Możecie mi wierzyć, widok jest niesamowity.

Krupp Schaufelradbagger 288

Historia powstania Baggera 288 sięga roku 1978 kiedy to wspomniana we wstępie firma Krupp, skonstruowała gigantyczną maszynę do usuwania nadkładu przed rozpoczęciem wydobywania węgla. Początkowo maszyna stanęła w niemieckim mieście Hambach. Poniżej zamieszczam oficjalne dane jakie o koparce przechowuje Wikipedia. Sami przyznacie, że robią wrażenie:

[cytat]Dzienna wydajność maszyny to 240 tysięcy ton węgla lub 240 tysięcy metrów sześciennych nadkładu, co stanowi równowartość dołu wielkości boiska piłkarskiego o głębokości 30 metrów. Węgiel wydobywany dziennie przez Baggera mieści się na 2400 wagonach. Długość koparki to około 240 metrów, a jej wysokość to 96 metrów. Do pracy koparka potrzebuje 16,56 megawatów zewnętrznie dostarczanej energii elektrycznej. W ciągu 1 minuty Baggera można przemieścić o 2 do 10 metrów (co stanowi prędkość 0,1 do 0,6 km/h). Szerokość podwozia głównej części koparki to 46 metrów, a całość porusza się na 3 rzędach po 4 zespoły gąsienicowe, z której każdy zespół ma 3,8 metra szerokości. Stosunkowo duża powierzchnia gąsienic oznacza, że nacisk maszyny na podłoże jest niewielki i wynosi około 17,1 N/cm² - pozwala to urządzeniu na przemieszczanie się po żwirze, odkrytej ziemi a nawet trawie bez pozostawiania głębokich śladów. Minimalny promień skrętu wynosi w przypadku Baggera 288 około 100 metrów, a maksymalne pochylenie nawierzchni to 1:18. Średnica samej głowicy koparki to 21.6 metra. Głowica wyposażona jest w 18 czerpaków, z których każdy pomieścić może 6,6 m³ nadkładu.[/cytat]

W 2001 roku koparka zakończyła swoją „misję” w Hambach i udała się do kolejnej kopalni w Garzweiler. Transport do oddalonej o 22 km miejscowości trwał 3 tygodnie i wymagał asysty 70 robotników. Mam nadzieje, że załączony do wpisu filmik oraz galeria dadzą Wam pełen obraz tej niesamowitej konstrukcji. Na mnie zrobiła ogromne wrażenie.[block position="inside"]3389[/block]

Źródło: Wikipedia

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)