Nasza Klasa wprowadza przycisk "Fajne!". Małpowania Facebooka ciąg dalszy
Na NK.pl pojawił się nowy przycisk. Nazywa się "Fajne!" i bardzo, ale to bardzo przypomina inny, dobrze znany użytkownikom Facebooka widget.
Na NK.pl pojawił się nowy przycisk. Nazywa się "Fajne!" i bardzo, ale to bardzo przypomina inny, dobrze znany użytkownikom Facebooka widget.
Nasza Klasa postanowiła być nie gorsza od Facebooka i wprowadziła własną wersję przycisku "Like"/"Lubię to!". Nazywa się "Fajne!" i można za jego pomocą, dokładnie tak jak na Facebooku, zaznaczać, że czyjś status nam się podoba.
Można też "fajnować" linki na stronach, które dodadzą u siebie widget Naszej Klasy. Wtedy czytelnik danej strony zobaczy, że np. "30 osób uważa ten link za fajny". To też jest kopia rozwiązania facebookowego.
Sam widget trudno oczywiście krytykować, zwłaszcza że "Fajne!" brzmi dobrze i jest sformułowane po polsku – w przeciwieństwie do karykaturalnego tłumaczenia "Like" jako "Lubię to!" (zamiast "Podoba mi się to").
Nic mnie bardziej nie denerwuje na stronach korzystających z przycisku Facebooka niż "Ileś tam osób lubi to". Lubić to można truskawki, a nie artykuł. Artykuł może co najwyżej się podobać.
Ale fakt, że Nasza Klasa nie ma problemów z prawidłowym określaniem rzeczy po polsku nie wystarczy do odniesienia sukcesu. Przede wszystkim przycisk "Fajne!" jest mocno spóźniony. Wszyscy już od dawna używają facebookowego "Like" i nie ma powodu, żeby się przestawiali na coś nowego.
Na pewno jednak znajdą się strony internetowe, w szczególności blogi, które zechcą wypróbować widget Naszej Klasy po to, żeby przyciągnąć do siebie dodatkowych użytkowników. Tych, których nie ma na Facebooku. Czy będzie to równie skuteczne narzędzie do promowania swoich myśli co "Like", szybko się okaże.
Mimo że NK.pl wydaje się już odchodzić do lamusa, trzeba pamiętać jedno: to wciąż najpopularniejszy serwis społecznościowy w Polsce. Jak podały w marcu Wirtualne Media, Nasza Klasa ma 12,3 mln użytkowników i zyskuje. Z Facebooka korzysta niecałe 9,9 mln Polaków.
Fakt, że "Fajnie!" nie jest niczym nowym ani oryginalnym, a na dodatek wchodzi aż rok po "Lubię to!", nie skazuje tego widgetu automatycznie na porażkę. W końcu nie od dziś wiadomo, że Polacy najbardziej lubią piosenki, które już znają. A jeszcze bardziej lubią ich polskie wersje.