Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca

Latająca forteca to przydomek znanego z drugiej wojny światowej amerykańskiego bombowca strategicznego B-17, nadany mu ze względu na imponującą odporność i liczbę stanowisk strzeleckich. Powstała jednak znacznie mniej znana konstrukcja, która na nazwę latającej fortecy zasłużyła sobie wiele lat wcześniej - Kalinin K-7.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 1Kalinin K-7 (Fot. Wikimedia Commons)
Łukasz Michalik

Kalinin K-7

Latająca forteca to przydomek znanego z drugiej wojny światowej amerykańskiego bombowca strategicznego B-17, nadany mu ze względu na imponującą odporność i liczbę karabinów maszynowych. Powstała jednak znacznie mniej znana konstrukcja, która na nazwę latającej fortecy zasłużyła sobie wiele lat wcześniej od B-17.

Lata 30. XX wieku to czas, gdy na całym świecie powstawały projekty nietypowych, gigantycznych samolotów. Koncepcja wykorzystania lotnictwa nie była jeszcze skrystalizowana, dlatego różne, z dzisiejszego punktu widzenia niezbyt rozsądne pomysły mogły wydawać się wówczas całkiem sensowne.

Jednym z konstruktorów tamtego okresu był Konstantin Kalinin. Urodzony w 1887 roku w Warszawie, w latach 30. miał za sobą wieloletnie doświadczenie – jego przygoda z lotnictwem zaczęła się jeszcze w 1916 roku, gdy rozpoczął karierę pilota. Po zakończeniu działań wojennych i wojny domowej w Rosji Kalinin w 1926 roku założył w Charkowie biuro konstrukcyjne.

W kolejnych latach biuro Kalinina mogło pochwalić się wieloma interesującymi projektami, z których jedynie K-4 i K-5 były produkowane seryjnie. Jeden z prototypów wyróżniał się na tle nie tylko innych samolotów biura, ale również maszyn, które kiedykolwiek skonstruowano na świecie – był to bohater tego artykułu, Kalinin K-7.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 2
Konstantin Kalinin (Fot. Wikimedia Commons)

Czym wyróżniał się ten samolot? Rzucającą się w oczy cechą były jego wyjątkowe rozmiary – rozpiętość skrzydeł sięgała 53 metrów. Nietypowy, jak na maszynę tej wielkości, był również jego układ – K-7 zaprojektowano jako samolot dwukadłubowy.

Nie był to jednak zwykły dwukadłubowiec. Koncepcja była bliska układowi latającego skrzydła, jak choćby w znanym współcześnie B-2, czy bliższych czasom Kalinina, rozwijanych w Niemczech od 1919 roku projektom Junkersa i braci Horten. Konstruktor postanowił zmieścić w skrzydłach przestrzeń ładunkową i większość istotnych instalacji samolotu.

Następstwem takiego rozwiązania była znaczna grubość profilu, sięgająca nawet 2,3 metra! Istotną cechą samolotu były również umieszczone pod skrzydłami gondole, w których mieściło się nie tylko podwozie, ale i m.in. wejście do samolotu i stanowiska karabinów maszynowych (w tym artykule możecie zobaczyć, jak wygląda masakra tuningowanym, maszynowym Glockiem).

Nietypowy był również napęd samolotu - zapewniało go siedem silników. Sześć umieszczono standardowo – na krawędzi natarcia skrzydła. Dodatkowy, siódmy silnik napędzał śmigło pchające, umieszczone z tyłu skrzydła pomiędzy dwoma kadłubami. Dzięki grubości skrzydła konstrukcja Kalinina była pierwszym samolotem, w którym przewidziano dostęp mechaników do silników podczas lotu.

Podczas prac koncepcyjnych założono opracowanie dwóch wersji K-7, wojskowej i cywilnej. W obu wersjach kabinę pasażerską zaprojektowano w skrzydle, a samolot miał transportować do 128 pasażerów na odległość 5 tys. kilometrów. W wersji wojskowej kabina pasażerska została przeprojektowana do potrzeb spadochroniarzy, tak by mieścić ich wraz z niezbędnym wyposażeniem.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 3
Kalinin K-7 (Fot. Pilotfriend.com)

Planowano również luksusową wersję pasażerską, gdzie w 16 kabinach miały podróżować 64 osoby. Na pokładzie miały znaleźć się m.in. bar, pomieszczenie klubowe i kuchnia. W planach była też wersja bombowa. Z obliczeń wynikało, że w komorach bombowych umieszczonych w skrzydłach K-7 będzie mógł przenosić od 9,9 do 16 ton bomb (dla porównania, B-17 mógł przenosić ok. 7,8 tony bomb).

Imponujące było również uzbrojenie obronne samolotu. Zaprojektowano w nim 12 stanowisk strzeleckich usytuowanych w taki sposób, by dowolny punkt w przestrzeni wokół K-7 mógł być ostrzeliwany przez przynajmniej trzech strzelców jednocześnie. Samolot nie miał martwej strefy.

Rozmiary K-7 sprawiły, że do sprawnego przemieszczania się strzelców na odległe stanowiska zaprojektowano elektryczne wózki dostarczające obsługę do stanowisk ogonowych.

W listopadzie 1932 roku rozpoczęto montaż prototypu, zbudowany w niezłym czasie dziewięciu miesięcy. W sierpniu 1933 roku przystąpiono do prób samolotu. Już na początku wyszły na jaw istotne wady. Nie dość, że niektóre elementy konstrukcji były bardzo obciążone, to ujawniły się bardzo silne drgania w rejonie tylnego silnika i w ogonowej części kadłubów.

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 4
Kalinin K-7 (Fot. Wikimedia Commons)

Po częściowym wyeliminowaniu tego problemu przystąpiono do kolejnych prób. Jak wynika z relacji biorących w nich udział osób, samolot wykazywał się łatwością pilotażu i niespotykaną – jak na konstrukcję tej wielkości i ówczesną technologię – czułością sterów.

Po zakończeniu testów fabrycznych samolot miał wyruszyć do pierwszego, zaplanowanego na 5 tys. kilometrów lotu. Na jego pokładzie znalazło się 20 osób załogi, jednak samolot spadł na ziemię – zginęło wówczas 15 osób. Jako przyczynę awarii wskazano powodowane przez siódmy silnik wibracje.

Wbrew obiegowej opinii nie zakończyło to prac nad K-7. Kontynuowano je, budując kolejne dwa prototypy. Prace nad nimi zostały przerwane w wyniku zmiany sytuacji politycznej w Związku Radzieckim. W 1938 roku Kalinin został aresztowany i po trwającym kilka minut procesie skazany na śmierć.

Omawiając niezwykłą konstrukcję, jaką jest Kalinin K-7, warto odnieść się do popularnych w Sieci obrazków przedstawiających rzekomy wygląd tej maszyny. W wielu miejscach można spotkać je z podpisami, jakoby właśnie tak miał wyglądać K-7. To nieprawda. Wizerunek samolotu najeżonego działami i z okrętową wieżą artyleryjską na grzbiecie kadłuba ma z rzeczywistością tyle wspólnego, co homeopatia z medycyną.

Nie zmienia to faktu, że również artystyczne wariacje na temat K-7 wyglądają interesująco, dlatego w galerii na następnej stronie umieściłem poza zdjęciami archiwalnymi także grafiki inspirowane prawdziwym K-7.

Kalinin K-7 - zdjęcia i grafiki

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 5
Kalinin K-7 (Fot. Secretswar.blogspot.com)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 6
Kalinin K-7 (Fot. Secretswar.blogspot.com)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 7
Kalinin K-7 (Fot. 3oneseven.com)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 8
Model samolotu Kalinin K-7 (Fot. Wikimedia Commons)

Poniższe zdjęcia to artystyczne wariacje na temat samolotu i przedstawiają K-7 w postaci, w jakiej nigdy nie istniał!

Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 9
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 10
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 11
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 12
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 13
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Niezwykłe konstrukcje [cz. 3.]. Kalinin K-7 - radziecka latająca forteca 14
Artystyczna wizja K-7. Samolot wyglądający tak jak na zdjęciu nigdy nie istniał! (Fot. Rusring.net)
Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości