NK.pl zarabia miliony na użytkownikach
Od dobrych paru lat wszyscy trąbią, że Nasza Klasa już się kończy – i faktycznie jej oglądalność jest coraz gorsza, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym w Polsce Facebookiem. Ale to nie znaczy, że NK.pl nie potrafi zarobić na swoich użytkownikach.
27.03.2012 12:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od dobrych paru lat wszyscy trąbią, że Nasza Klasa już się kończy – i faktycznie jej oglądalność jest coraz gorsza, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym w Polsce Facebookiem. Ale to nie znaczy, że NK.pl nie potrafi zarobić na swoich użytkownikach.
Facebook bije w Polsce rekordy. W styczniu miał według Megapanelu Gemiusa 12 671 763 użytkowników, podczas gdy NK.pl zainteresowała już "tylko" 11 259 583 osoby. Trend polegający na tym, że polskiej społecznościówce spada, a amerykańskiemu gigantowi rośnie, spece od social media prognozowali od lat.
Teraz widać, że Facebook faktycznie może Naszą Klasę zmiażdżyć. Nie znaczy to jednak, że NK.pl ma się kiepsko. Przeciwnie, ma się bardzo dobrze, zwłaszcza pod względem finansowym.
Jak donosi serwis Media2, w 2011 roku NK.pl miała 75,3 mln zł przychodów. Większość z tego – bo 38,5 mln zł - stanowiły reklamy. Ale pozostałą sumę, 33,7 mln zł, NK ma od użytkowników.
Jak to możliwe? Prawdopodobnie trzeba samemu być użytkownikiem, żeby zrozumieć ten fenomen, ale gry, dodatkowe opcje czy wirtualne prezenty dla dawnych kolegów ze szkoły to naprawdę chodliwy towar na Naszej Klasie. Strategia dywersyfikacji źródeł przychodów naprawdę działa w przypadku tego serwisu.
Zysk netto NK.pl wzrósł w zeszłym roku do 17,28 mln zł. Przy okrągłym miliardzie dolarów Facebooka to oczywiście niezbyt dużo, ale jak na polskie warunki Nasza Klasa ma się całkiem dobrze. Co więcej, wciąż wymyślane są kolejne źródła dochodów, takie jak badania marketingowe oparte na społeczności serwisu.
Teorie o początku końca NK.pl są mocno przesadzone. Serwis ma grono wiernych użytkowników, nieco starszych niż użytkownicy Facebooka w Polsce, i finansowo ma się naprawdę nieźle.
Źródło: Media2