Nowe procesory Intel Atom z grafikami, jakich nikt się nie spodziewał?!
W obliczu sukcesu AMD Brazos nie ma wątpliwości, że Intel, wprowadzając nową generację platformy dla netbooków, musi solidnie popracować. Pierwsze doniesienia nie napawały optymizmem, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i jeśli dobrze pójdzie, możemy doczekać się "uśmiercenia" GPU Intel GMA na rzecz chipu, o jakim Wam się nie śniło!
12.05.2011 | aktual.: 11.03.2022 11:41
W obliczu sukcesu AMD Brazos nie ma wątpliwości, że Intel, wprowadzając nową generację platformy dla netbooków, musi solidnie popracować. Pierwsze doniesienia nie napawały optymizmem, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i jeśli dobrze pójdzie, możemy doczekać się "uśmiercenia" GPU Intel GMA na rzecz chipu, o jakim Wam się nie śniło!
Zobacz także
Integrowane dotychczas w Atomach układy GMA, tak naprawdę miały tylko jedną zaletę - niski pobór energii. Poza tym trudno było się doszukać jakichkolwiek plusów w grafikach, które ledwo wyświetlały pulpit i przycinały podczas gry w bardziej wypasione wersje karcianego Pasjansa. Pierwsze spekulacje mówiły, że nowe Atomówki dostaną zmodernizowane GMA HD.
Później rozeszły się wieści, że Chipzilla nie zamierza zrezygnować z marki o ugruntowanej pozycji w świadomości użytkowników i nowe generacje GMA trafią do jednostek wchodzących w skład platformy Cedar Trail. Teraz jednak wszystkich spekulantów zgasił serwis VR-Zone, który dotarł do slajdów, na których wyraźnie podano, że nowe GPU, 2-krotnie szybsze od Pine Trailowego GMA, to PowerVR SGX545.
Zaskoczeni? Co bardziej dociekliwi wiedzą od dawna, że twory Intel GMA 500 i 600 bazują na rdzeniach PowerVR SGX535, które znane są bardziej maniakom smartfonów niż mobilnych PC. Tłumaczy to niski pobór energii i marną jak na komputery wydajność. Nowy procesor graficzny może nie przyniesie zwalającego z nóg wzrostu mocy, ale na pewno będzie lepszy od wypychanego do dziś GMA.
Będzie więc obsługa DirectX 10.1, OpenGL 3.0, sprzętowe dekodowanie MPEG-2, MPEG-4, VC1, WMV9 i wszystkiego, co ma coś wspólnego z H.264, obsługa wielu monitorów, wyjścia DisplayPort 1.1 i HDMI. Słabsza, niskonapięciowa wersja PowerVR SGX545 taktowana zegarem 400 MHz ma przetwarzać 80 mln trójkątów/sekundę, standardowa (640 MHz) 128 mln wielokątów/sekundę.
Oczywiście nie oznacza to, że da się zagrać w tytuły korzystające z API DirectX 10.1. Po prostu będzie lepiej niż było - wideo w Full HD będzie śmigać, Pinball 3D nie będzie klatkować. Nie zanosi się jednak na to, by nowe GPU miały w jakikolwiek sposób konkurować z tymi montowanymi w APU AMD Fusion.
Na pocieszenie dodam, że netbooki z Intel Cedar Trail mają być tanie, tj. kosztować od 300 do 400 dolarów, mieć do 4 GB RAMu, mieć preinstalowane systemy Windows 7 Starter/Home Basic, Google Chrome OS lub MeeGo. Gigant zaleca też producentom używanie 32 GB dysków SSD, które mają znacznie potanieć.
Źródło: VR-Zone