Nowy operator komórkowy obiecuje darmowy dostęp do Sieci. Gdzie jest haczyk? [wideo]
21 listopada br. na rynku telefonii komórkowej pojawił się nowy gracz – FreeM. Operator oferuje darmowy dostęp m.in. do portali społecznościowych. Użytkownik musi spełnić jednak jeden warunek.
21 listopada br. na rynku telefonii komórkowej pojawił się nowy gracz – FreeM. Operator oferuje darmowy dostęp m.in. do portali społecznościowych. Użytkownik musi spełnić jednak jeden warunek.
Właścicielem nowej sieci komórkowej jest Grupa Integer, do której należą Paczkomaty 24/7 i prywatna poczta InPost, znana z przyczepiania metalowych blaszek do listów.
Obecni już na rynku operatorzy zgodnie przyznają, że nie boją się nowego rywala, ale badawczo będą zerkać w jego stronę. Głównie z tego powodu, że FreeM to kolejny wirtualny operator - żaden z dotychczasowych nie podbił rynku.
FreeM wyróżnia jednak nietypowy model biznesowy. Jak tłumaczy Tomasz Właszczuk, prezes Inmobile, bezpośredni właściciel FreeM, grupą docelową nowego operatora jest użytkownik w przedziale wiekowym 15-25 lat:
[cytat]Usługa jest kierowana do młodych ludzi, dla których barierą są opłaty za dostęp do mobilnego Internetu.[/cytat]
Co zrobić, żeby surfować za darmo w Sieci? Najpierw trzeba zostać fanem marki na Facebooku ;). Również przez Facebooka użytkownik może przedłużać ważność konta.
Niestety dostęp do Sieci jest mocno ograniczony. Bezpłatnie użytkownik może odwiedzać wybrane serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, Foursquare, Twitter. Podobnie jest z rozmowami przez wybrane komunikatory - Gadu-Gadu, Windows Live Messenger czy Google Talk. Do tego dochodzą niektóre portale internetowe.
W zamian za darmowy dostęp do wybranych miejsc w Sieci użytkownik musi oglądać reklamy. Dostanie za to 0,5 MB na transfer danych, co jest równoważne z 30 odwiedzinami na Facebooku.
Pomysł oglądania reklam w zamian za darmową usługę nie sprawdzi się - tak uważa Tomasz Rzepniewski, szef agencji MEC Interaction:
[cytat]To wcale nie wynika z małego zainteresowania reklamodawców reklamą w komórkach. Problem leży w niedostosowaniu formatu reklamy do urządzenia. Gdy chcemy zadzwonić czy sprawdzić coś w Sieci, najczęściej musimy zrobić to natychmiast. Nie ma czasu, by oglądać reklamę.[/cytat]
Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl, ripostuje i broni nowej usługi:
[cytat]FreeM będzie stanowić część szerszego systemu obejmującego, oprócz dostępu do mobilnego Internetu kompleksową obsługę sklepów na Facebooku, logistykę szybkiej dystrybucji (Paczkomaty24), a w niedalekiej przyszłości również mobilne płatności.[/cytat]
Rzućmy okiem na ceny u nowego operatora i porównajmy je z konkurencją.
W FreeM minuta rozmowy kosztuje 28 gr, z wyłączeniem numerów w Play, Polsacie Cyfrowym i Centernecie. Dzwoniąc do dwóch pierwszych, za minutę zapłacimy 56 gr, a do Centernetu – 84 gr. SMS do wszystkich kosztuje 14 gr, MMS – 35 gr. Użytkownik może również surfować po Internecie w cenie 7 gr/100 kB.
Mocno nastawiona na własną sieć oferta na kartę Ery proponuje swojemu klientowi pakiet 25 minut wymiennych na 100 SMS-ów. Jeśli wszystko co darmowe się skończy, pozostaje płacić 19 gr za minutę rozmowy i 7 gr za SMS. Wszystko oczywiście w obrębie własnej sieci.
Oferta na kartę Orange POP: minuta rozmowy do wszystkich w sieci i na telefony stacjonarne kosztuje 29 gr. Połączenia do Play - 75 gr/min. Połączenia do Polsatu Cyfrowego - 65 gr/min. SMS-y w sieci i poza nią kosztują tyle samo – 20 gr. Podobnie jest z MMS-ami – 20 gr.
Oferta na kartę Twój Profil w Simplusie: taryfa oferuje dostosowanie do potrzeb użytkownika w zależności od tego czy dużo dzwoni, czy pisze SMS-y. Za aktywację taryfy trzeba zapłacić 1,50 zł. Można też nie wybierać żadnej - wtedy minuta połączenia do wszystkich dużych sieci kosztuje 59 gr, SMS – 18 gr, MMS – 40 gr.
Oferta na kartę Play Fresh: Tutaj minuta rozmowy do wszystkich sieci kosztuje 29 gr, SMS do wszystkich sieci – 9 gr, MMS do wszystkich sieci – 19 gr. Transfer danych to koszt 12 gr/100 kB.
Jak widać, nowy operator nie powala na kolana cenami. Jedynym plusem jest dostęp do Facebooka za darmo. Szczegóły można znaleźć na stronie nowego dostawcy. Tam też umieszczono poradnikowe klipy wideo, pokazujące np. jak doładować konto:
A jak Wam podoba się oferta nowego operatora?
Źródło: "Gazeta Prawna" • Media2.pl