Będziemy latać dalej, czyli taniej, dzięki...
W lotnictwie cywilnym najważniejsze jest cięcie kosztów (i wygoda pasażerów rzecz jasna). Samoloty mają latać jak najdalej zużywając, jak najmniej paliwa. Czasami dość mała modyfikacja konstrukcji, jak winglety, potrafi dać świetne rezultaty. Właśnie poznaliśmy winglety przyszłości.
W lotnictwie cywilnym najważniejsze jest cięcie kosztów (i wygoda pasażerów rzecz jasna). Samoloty mają latać jak najdalej zużywając, jak najmniej paliwa. Czasami dość mała modyfikacja konstrukcji, jak winglety, potrafi dać świetne rezultaty. Właśnie poznaliśmy winglety przyszłości.
Prezes Aviation Partners, Joe Clark, z entuzjazmem pozuje przy modelu wingletu najnowszego typu podczas wystawy lotniczej NBAA 2011, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Las Vegas. Nowy typ zwany jest „blended split winglets” (wtopione rozdwojone winglety). Nowością jest właśnie rozdwojona końcówka. Dotąd dominowały winglety odgięte ku górze.
Francuski Falcon 2000 z wingletami od Aviation Partners, Inc. i zbliżenie na jeden z wingletów. API z Seattle opracował winglety do samolotów firm: Boeing, Airbus, Dassault, Gulfstream, Hawker Beechcraft.
Winglety redukują opory aerodynamiczne skrzydeł i powstające w locie wiry. Efekt to wzrost zasięgu, mniejsze zużycie paliwa, mniejsze wibracje, większa siła nośna (krótszy rozbieg przy starcie) wzrost dopuszczalnej masy startowej (większa ładowność), wzrost pułapu. Badania konsumenckie udowodniły, że pasażerowie postrzegają podświadomie samoloty z wingletami, jako nowocześniejsze (i bezpieczniejsze), nawet gdy nie mają zielonego pojęcia, czym jest winglet.
B737-700 linii Southwest doposażony w tradycyjne winglety. Ich cena i koszt instalacji to ok. 750-805 tys. dol. na samolot. Dzięki nim zasięg B737-700 wzrósł z 6000 km do 6730 km. API chwali się też efektem „ekologicznym”, winglety na B737/757 pozwoliły zaoszczędzić łącznie 1,2 mld galonów paliwa i wyemitować 11,5 mln t mniej CO2. Rozdwojone winglety redukują opory o 2,5% lepiej niż dotychczasowe. Cena pary to 240 tys. dolarów.
Końcówka skrzydła A380. Takie podwójne winglety są najczęściej montowane na Airbusach. Nie są jednak określane jako „blended” ze względu na ostry kąt na styku ze skrzydłem.
Bodaj pierwszym seryjnie produkowanym samolotem z wingletami był lekki Rutan VariEze z 1975 r., konstrukcja Burta Rutana.
B787, tak jak B747-8 i A350, nie posiada tradycyjnych wingletów, tylko tzw. zintegrowane, elastycznie odginające się podczas lotu razem z całym skrzydłem.