Pierwszy na świecie bezemisyjny kontenerowiec. Wypływa na ocean

Pierwszy na świecie w pełni bezemisyjny kontenerowiec - Yara Birkeland, niedługo rozpocznie dwuletni okres testowy. Po jego zakończeniu statek będzie kursował komercyjnie na trasie u wybrzeży Norwegii.

Kontenerowiec Yara BirkelandKontenerowiec Yara Birkeland
Źródło zdjęć: © Yara International
Karolina Kowasz

Kontenerowiec, jak informuje Yara International, wyruszył w swój dziewiczy rejs do fiordu Oslo jeszcze w listopadzie. Po jego zakończeniu statek popłynął do Porsgrunn, południowego norweskiego zakładu produkcyjnego producenta i właściciela statku.

Ekologiczny kontenerowiec

Kontenerowiec, zgodnie z informacjami Inceptive Mind, ma około 80 metrów długości i 15 metrów szerokości, a jego nośność wynosi 3120 ton lub 120 standardowych kontenerów. Statek jest zasilany elektrycznie, co pozwala mu działać z prędkością eksploatacyjną około 6 węzłów, czyli około 11 km/h. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć wynosi 13 węzłów (24 km/h).

Równolegle z budową Yara Birkeland, firma zainicjowała także rozwój ekologicznego amoniaku jako bezemisyjnego paliwa dla żeglugi. Zdaniem Magnusa Krogha Ankarstranda, dyrektora generalnego Yara Clean Ammonia, amoniak ma potencjał, by stać się wiodącym paliwem dla żeglugi dalekobieżnej na całym świecie.

Współpraca na rzecz ekologii

Chociaż pomysł ekologicznego przewozu towarów już od dawna przyświecał właścicielom statku, jego stworzenie nie byłoby możliwe bez współpracy wielu podmiotów. Za rozwój i dostarczanie wszystkich nowo opracowanych technologii odpowiada grupa Kongsberg. Statek będzie za to obsługiwany z centrum monitoringu i operacji Masterlys w Horten. Masterly jest wspólnym przedsięwzięciem firm Kongsberg i Wilhelmsen.

Swoją cegiełkę do budowy kontenerowca dołożyło także norweskie rządowe przedsiębiorstwo Enova, które jest odpowiedzialne za promocję energii odnawialnej. Z jego środków przeznaczono około 133,5 mln koron norweskich (ponad 61 mln złotych) na budowę pierwszego na świecie elektrycznego i autonomicznego kontenerowca. Według firmy, eksploatacja statku może zastąpić około 40 tysięcy podróży nieekologicznych ciężarówek rocznie i związane z tym emisje NOx i CO2.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Jeżowce z układem nerwowym przypominającym mózg
Jeżowce z układem nerwowym przypominającym mózg
Rzymski obóz wojskowy wysoko w Alpach. Niezwykłe odkrycie pełne artefaktów
Rzymski obóz wojskowy wysoko w Alpach. Niezwykłe odkrycie pełne artefaktów
Zaktualizuj Windows 10. Łatka rozwiązuje ważny problem
Zaktualizuj Windows 10. Łatka rozwiązuje ważny problem
Naukowcy ostrzegają. Jeziora w Amazonii parują w wysokich temperaturach
Naukowcy ostrzegają. Jeziora w Amazonii parują w wysokich temperaturach
Zajmuje 15 proc. całego globu. Co skrywa wnętrze Księżyca?
Zajmuje 15 proc. całego globu. Co skrywa wnętrze Księżyca?
Kupił chińską kartę graficzną. Dostał podrobiony sprzęt
Kupił chińską kartę graficzną. Dostał podrobiony sprzęt
Była ukryta po ziemią. Odnaleziono starożytną stolicę sprzed 2700 lat
Była ukryta po ziemią. Odnaleziono starożytną stolicę sprzed 2700 lat
Norma 36,6 st. C już nieaktualna. Temperatura zdrowego człowieka jest inna
Norma 36,6 st. C już nieaktualna. Temperatura zdrowego człowieka jest inna
Wyjątki przy zastrzeganiu numeru PESEL. Co warto wiedzieć?
Wyjątki przy zastrzeganiu numeru PESEL. Co warto wiedzieć?
"Megamiasto" pająków. Odkryli nową największą pajęczynę świata
"Megamiasto" pająków. Odkryli nową największą pajęczynę świata
Niezwykła anomalia. Tym organizmom wyrosła druga głowa
Niezwykła anomalia. Tym organizmom wyrosła druga głowa
Nietoperz kontra lew. Kto poluje skuteczniej?
Nietoperz kontra lew. Kto poluje skuteczniej?