Pierwszy na świecie bezemisyjny kontenerowiec. Wypływa na ocean
Pierwszy na świecie w pełni bezemisyjny kontenerowiec - Yara Birkeland, niedługo rozpocznie dwuletni okres testowy. Po jego zakończeniu statek będzie kursował komercyjnie na trasie u wybrzeży Norwegii.
09.12.2021 13:35
Kontenerowiec, jak informuje Yara International, wyruszył w swój dziewiczy rejs do fiordu Oslo jeszcze w listopadzie. Po jego zakończeniu statek popłynął do Porsgrunn, południowego norweskiego zakładu produkcyjnego producenta i właściciela statku.
Ekologiczny kontenerowiec
Kontenerowiec, zgodnie z informacjami Inceptive Mind, ma około 80 metrów długości i 15 metrów szerokości, a jego nośność wynosi 3120 ton lub 120 standardowych kontenerów. Statek jest zasilany elektrycznie, co pozwala mu działać z prędkością eksploatacyjną około 6 węzłów, czyli około 11 km/h. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć wynosi 13 węzłów (24 km/h).
Równolegle z budową Yara Birkeland, firma zainicjowała także rozwój ekologicznego amoniaku jako bezemisyjnego paliwa dla żeglugi. Zdaniem Magnusa Krogha Ankarstranda, dyrektora generalnego Yara Clean Ammonia, amoniak ma potencjał, by stać się wiodącym paliwem dla żeglugi dalekobieżnej na całym świecie.
Współpraca na rzecz ekologii
Chociaż pomysł ekologicznego przewozu towarów już od dawna przyświecał właścicielom statku, jego stworzenie nie byłoby możliwe bez współpracy wielu podmiotów. Za rozwój i dostarczanie wszystkich nowo opracowanych technologii odpowiada grupa Kongsberg. Statek będzie za to obsługiwany z centrum monitoringu i operacji Masterlys w Horten. Masterly jest wspólnym przedsięwzięciem firm Kongsberg i Wilhelmsen.
Swoją cegiełkę do budowy kontenerowca dołożyło także norweskie rządowe przedsiębiorstwo Enova, które jest odpowiedzialne za promocję energii odnawialnej. Z jego środków przeznaczono około 133,5 mln koron norweskich (ponad 61 mln złotych) na budowę pierwszego na świecie elektrycznego i autonomicznego kontenerowca. Według firmy, eksploatacja statku może zastąpić około 40 tysięcy podróży nieekologicznych ciężarówek rocznie i związane z tym emisje NOx i CO2.