Pierwszy na świecie bezemisyjny kontenerowiec. Wypływa na ocean

Pierwszy na świecie w pełni bezemisyjny kontenerowiec - Yara Birkeland, niedługo rozpocznie dwuletni okres testowy. Po jego zakończeniu statek będzie kursował komercyjnie na trasie u wybrzeży Norwegii.

Kontenerowiec Yara BirkelandKontenerowiec Yara Birkeland
Źródło zdjęć: © Yara International
Karolina Kowasz

Kontenerowiec, jak informuje Yara International, wyruszył w swój dziewiczy rejs do fiordu Oslo jeszcze w listopadzie. Po jego zakończeniu statek popłynął do Porsgrunn, południowego norweskiego zakładu produkcyjnego producenta i właściciela statku.

Ekologiczny kontenerowiec

Kontenerowiec, zgodnie z informacjami Inceptive Mind, ma około 80 metrów długości i 15 metrów szerokości, a jego nośność wynosi 3120 ton lub 120 standardowych kontenerów. Statek jest zasilany elektrycznie, co pozwala mu działać z prędkością eksploatacyjną około 6 węzłów, czyli około 11 km/h. Maksymalna prędkość, jaką jest w stanie osiągnąć wynosi 13 węzłów (24 km/h).

Równolegle z budową Yara Birkeland, firma zainicjowała także rozwój ekologicznego amoniaku jako bezemisyjnego paliwa dla żeglugi. Zdaniem Magnusa Krogha Ankarstranda, dyrektora generalnego Yara Clean Ammonia, amoniak ma potencjał, by stać się wiodącym paliwem dla żeglugi dalekobieżnej na całym świecie.

Współpraca na rzecz ekologii

Chociaż pomysł ekologicznego przewozu towarów już od dawna przyświecał właścicielom statku, jego stworzenie nie byłoby możliwe bez współpracy wielu podmiotów. Za rozwój i dostarczanie wszystkich nowo opracowanych technologii odpowiada grupa Kongsberg. Statek będzie za to obsługiwany z centrum monitoringu i operacji Masterlys w Horten. Masterly jest wspólnym przedsięwzięciem firm Kongsberg i Wilhelmsen.

Swoją cegiełkę do budowy kontenerowca dołożyło także norweskie rządowe przedsiębiorstwo Enova, które jest odpowiedzialne za promocję energii odnawialnej. Z jego środków przeznaczono około 133,5 mln koron norweskich (ponad 61 mln złotych) na budowę pierwszego na świecie elektrycznego i autonomicznego kontenerowca. Według firmy, eksploatacja statku może zastąpić około 40 tysięcy podróży nieekologicznych ciężarówek rocznie i związane z tym emisje NOx i CO2.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności