Pociąg jak luksusowy hotel. Jak będą podróżować najbogatsi Japończycy?
Czasy, gdy podróż pociągiem musiała spełniać standardy wyższych sfer, przyzwyczajonych nie tylko do komfortu, ale i do luksusu, skończyły się wraz z epoką pierwszego Orient Expressu. Japońskie koleje JR East mają zamiar odświeżyć dawną tradycję i zapewnią najbogatszym pasażerom podróż w niezwykłych – jak na pociąg – warunkach.
Tradycja Orient Expressu
Współcześnie kolej nie kojarzy się z luksusem. Świadkami dawnego przepychu bywają uruchamiane w różnych krajach składy retro, jak choćby The Royal Scotsman czy utrzymany w nowoczesnym stylu hinduski Maharaja Express. Praktyka jest jednak zazwyczaj inna - nawet nowoczesne, dalekobieżne składy, choć pod względem komfortu podróży oferują wiele, trudno nazwać luksusowymi.
Nie zawsze tak było – dziesiątki lat temu dla najbogatszych pasażerów koleje w różnych rejonach świata oferowały nie tylko transport, ale przede wszystkim wszelkie wygody i otoczenie, które już na pierwszy rzut oka nie pozostawiało wątpliwości, że nie każdy może pozwolić sobie na podróż w takich warunkach.
Japońskie pociągi
East Japan Railway Company (JR East) ma zamiar już niebawem wskrzesić tę tradycję i zaoferować majętnym pasażerom możliwość podróży w warunkach, odpowiadających wysokiej klasy hotelowi. Przed rokiem uruchomiono wprawdzie luksusowy pociąg o nazwie Seven Stars, ale projektując kolejny skład postanowiono przesunąć granice kolejowego przepychu jeszcze dalej. Jak stwierdził rzecznik JR East, Takumi Honma:
Takumi Honma, JR East:
Zadaniem tego pociągu jest zapewnienie luksusu.
Aby sprostać temu wyzwaniu zatrudniono m.in. projektującego dla Ferrari Kena Okuyamę, który zaprojektował specjalne, nowe wagony, oferujące nie tylko komfortowe i bogate wnętrza, ale również wyjątkowe widoki. Będzie to możliwe za sprawą wielkich okien i przeszklonych ścian. Wyjątkowy będzie również pierwszy wagon składu, gdzie pasażerowie – inaczej niż w innych pociągach – nie będą mieli zasłoniętego widoku na wprost.
10-wagonowy pociąg będzie zapewniał komfortową podróż dla 34 pasażerów, którzy będą mogli korzystać w czasie podróży z dwupiętrowych przedziałów. Na dole znajdzie się dwuosobowa sypialnia z łazienką, a gdy któryś z pasażerów nie będzie chciał w czasie dnia korzystać ze wspólnej przestrzeni pociągu, nad swoją sypialnią znajdzie pokój wyłożony tradycyjnymi, japońskimi matami tatami.
W swoją pierwszą podróż ten luksusowy skład ma wyruszyć na wiosnę 2017 roku.
W artykule wykorzystałem informacje z serwisów Japan Times, The Verge, Asahi i CNN.