Pociąg jak luksusowy hotel. Jak będą podróżować najbogatsi Japończycy?
21.07.2014 16:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czasy, gdy podróż pociągiem musiała spełniać standardy wyższych sfer, przyzwyczajonych nie tylko do komfortu, ale i do luksusu, skończyły się wraz z epoką pierwszego Orient Expressu. Japońskie koleje JR East mają zamiar odświeżyć dawną tradycję i zapewnią najbogatszym pasażerom podróż w niezwykłych – jak na pociąg – warunkach.
Tradycja Orient Expressu
Współcześnie kolej nie kojarzy się z luksusem. Świadkami dawnego przepychu bywają uruchamiane w różnych krajach składy retro, jak choćby The Royal Scotsman czy utrzymany w nowoczesnym stylu hinduski Maharaja Express. Praktyka jest jednak zazwyczaj inna - nawet nowoczesne, dalekobieżne składy, choć pod względem komfortu podróży oferują wiele, trudno nazwać luksusowymi.
Nie zawsze tak było – dziesiątki lat temu dla najbogatszych pasażerów koleje w różnych rejonach świata oferowały nie tylko transport, ale przede wszystkim wszelkie wygody i otoczenie, które już na pierwszy rzut oka nie pozostawiało wątpliwości, że nie każdy może pozwolić sobie na podróż w takich warunkach.
Japońskie pociągi
East Japan Railway Company (JR East) ma zamiar już niebawem wskrzesić tę tradycję i zaoferować majętnym pasażerom możliwość podróży w warunkach, odpowiadających wysokiej klasy hotelowi. Przed rokiem uruchomiono wprawdzie luksusowy pociąg o nazwie Seven Stars, ale projektując kolejny skład postanowiono przesunąć granice kolejowego przepychu jeszcze dalej. Jak stwierdził rzecznik JR East, Takumi Honma:
Takumi Honma, JR East:
Zadaniem tego pociągu jest zapewnienie luksusu.
Aby sprostać temu wyzwaniu zatrudniono m.in. projektującego dla Ferrari Kena Okuyamę, który zaprojektował specjalne, nowe wagony, oferujące nie tylko komfortowe i bogate wnętrza, ale również wyjątkowe widoki. Będzie to możliwe za sprawą wielkich okien i przeszklonych ścian. Wyjątkowy będzie również pierwszy wagon składu, gdzie pasażerowie – inaczej niż w innych pociągach – nie będą mieli zasłoniętego widoku na wprost.
10-wagonowy pociąg będzie zapewniał komfortową podróż dla 34 pasażerów, którzy będą mogli korzystać w czasie podróży z dwupiętrowych przedziałów. Na dole znajdzie się dwuosobowa sypialnia z łazienką, a gdy któryś z pasażerów nie będzie chciał w czasie dnia korzystać ze wspólnej przestrzeni pociągu, nad swoją sypialnią znajdzie pokój wyłożony tradycyjnymi, japońskimi matami tatami.
W swoją pierwszą podróż ten luksusowy skład ma wyruszyć na wiosnę 2017 roku.
W artykule wykorzystałem informacje z serwisów Japan Times, The Verge, Asahi i CNN.