Polska lokomotywa usprawni podróże. 200 km/h za miliony złotych

Polska firma Newag z Nowego Sącza opracowała specjalną lokomotywę, która może rozpędzić się do 200 km/h. Pierwszy pojazd został już zbudowany. PKP Intercity zamówiła już cały zestaw szybkich lokomotyw, które niebawem mogą pojawić się na naszych torach.

Lokomotywa Griffin
Lokomotywa Griffin
Źródło zdjęć: © Newmag

08.09.2023 17:26

Rozwój kolei może znacząco ułatwić podróżowanie po naszym kraju. Niedawno informowaliśmy o opracowanej w Polsce technologii, dzięki której pociąg potrafi unosić się nad torami. Co ciekawe, MagRail firmy Nevomo to rozwiązanie, które można stosować na standardowych torach kolejowych. Przedsiębiorstwo Newag z Nowego Sącza opracowało bardziej "przyziemną" technologię, która również powinna spodobać się pasażerom.

Chodzi o lokomotywy Griffin. Są one przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h i pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Jak podaje serwis kolejowyporta.pl, lokomotywa po testach homologacyjnych ma być dopuszczona do eksploatacji na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii i Węgier.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Szybsza podróż koleją w Polsce

Pociągi w Polsce w dużej mierze są w stanie osiągać maksymalną prędkość na poziomie 160 km/h. Jak podaje serwis rynek-kolejowy.pl, wynika to z faktu, że przy osiąganiu prędkości powyżej 190 km/h należy realizować budowę taboru dla kolei dużej prędkości, co może być problematyczne w kontekście najnowszych przepisów.

Jak czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego, na 46 proc. linii dopuszczalna prędkość pociągów to 120 km/h, na 15 proc. linii prędkość ograniczona jest do 160 km/h. Linii, na których dopuszcza się prędkość powyżej 160 km/h jest niewiele, bo w 2021 r. było ich w naszym kraju 2,11 proc.

PKP inwestuje w szybkie lokomotywy

PKP Intercity jest zainteresowane zakupem lokomotyw Griffin. Jak poinformowała firma Newag, w 2021 r. PKP Intercity zdecydowały się rozszerzyć zamówienie lokomotyw z 10 na 15 sztuk. Wiąże się to z wydatkiem na poziomie 388 mln zł brutto. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami: 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kW AC.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.