Polska lokomotywa usprawni podróże. 200 km/h za miliony złotych
Polska firma Newag z Nowego Sącza opracowała specjalną lokomotywę, która może rozpędzić się do 200 km/h. Pierwszy pojazd został już zbudowany. PKP Intercity zamówiła już cały zestaw szybkich lokomotyw, które niebawem mogą pojawić się na naszych torach.
08.09.2023 17:26
Rozwój kolei może znacząco ułatwić podróżowanie po naszym kraju. Niedawno informowaliśmy o opracowanej w Polsce technologii, dzięki której pociąg potrafi unosić się nad torami. Co ciekawe, MagRail firmy Nevomo to rozwiązanie, które można stosować na standardowych torach kolejowych. Przedsiębiorstwo Newag z Nowego Sącza opracowało bardziej "przyziemną" technologię, która również powinna spodobać się pasażerom.
Chodzi o lokomotywy Griffin. Są one przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h i pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Jak podaje serwis kolejowyporta.pl, lokomotywa po testach homologacyjnych ma być dopuszczona do eksploatacji na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii i Węgier.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szybsza podróż koleją w Polsce
Pociągi w Polsce w dużej mierze są w stanie osiągać maksymalną prędkość na poziomie 160 km/h. Jak podaje serwis rynek-kolejowy.pl, wynika to z faktu, że przy osiąganiu prędkości powyżej 190 km/h należy realizować budowę taboru dla kolei dużej prędkości, co może być problematyczne w kontekście najnowszych przepisów.
Jak czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego, na 46 proc. linii dopuszczalna prędkość pociągów to 120 km/h, na 15 proc. linii prędkość ograniczona jest do 160 km/h. Linii, na których dopuszcza się prędkość powyżej 160 km/h jest niewiele, bo w 2021 r. było ich w naszym kraju 2,11 proc.
PKP inwestuje w szybkie lokomotywy
PKP Intercity jest zainteresowane zakupem lokomotyw Griffin. Jak poinformowała firma Newag, w 2021 r. PKP Intercity zdecydowały się rozszerzyć zamówienie lokomotyw z 10 na 15 sztuk. Wiąże się to z wydatkiem na poziomie 388 mln zł brutto. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami: 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kW AC.
Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii