Polska lokomotywa usprawni podróże. 200 km/h za miliony złotych
08.09.2023 17:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Polska firma Newag z Nowego Sącza opracowała specjalną lokomotywę, która może rozpędzić się do 200 km/h. Pierwszy pojazd został już zbudowany. PKP Intercity zamówiła już cały zestaw szybkich lokomotyw, które niebawem mogą pojawić się na naszych torach.
Rozwój kolei może znacząco ułatwić podróżowanie po naszym kraju. Niedawno informowaliśmy o opracowanej w Polsce technologii, dzięki której pociąg potrafi unosić się nad torami. Co ciekawe, MagRail firmy Nevomo to rozwiązanie, które można stosować na standardowych torach kolejowych. Przedsiębiorstwo Newag z Nowego Sącza opracowało bardziej "przyziemną" technologię, która również powinna spodobać się pasażerom.
Chodzi o lokomotywy Griffin. Są one przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h i pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Jak podaje serwis kolejowyporta.pl, lokomotywa po testach homologacyjnych ma być dopuszczona do eksploatacji na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii i Węgier.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szybsza podróż koleją w Polsce
Pociągi w Polsce w dużej mierze są w stanie osiągać maksymalną prędkość na poziomie 160 km/h. Jak podaje serwis rynek-kolejowy.pl, wynika to z faktu, że przy osiąganiu prędkości powyżej 190 km/h należy realizować budowę taboru dla kolei dużej prędkości, co może być problematyczne w kontekście najnowszych przepisów.
Jak czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego, na 46 proc. linii dopuszczalna prędkość pociągów to 120 km/h, na 15 proc. linii prędkość ograniczona jest do 160 km/h. Linii, na których dopuszcza się prędkość powyżej 160 km/h jest niewiele, bo w 2021 r. było ich w naszym kraju 2,11 proc.
PKP inwestuje w szybkie lokomotywy
PKP Intercity jest zainteresowane zakupem lokomotyw Griffin. Jak poinformowała firma Newag, w 2021 r. PKP Intercity zdecydowały się rozszerzyć zamówienie lokomotyw z 10 na 15 sztuk. Wiąże się to z wydatkiem na poziomie 388 mln zł brutto. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami: 3 kV DC, 15 kV AC i 25 kW AC.
Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii