Polski wiatrakowiec Argon GTL 915 iS. Latające cudo z Manufaktury Lotniczej

Jakie śmigłowce powstają w Polsce? Polski przemysł śmigłowcowy to nie tylko wielkie, należące do międzynarodowych koncernów zakłady, jak PZL Mielec czy PZL Świdnik. Obok Black Hawków czy AW149 w Polsce powstają również znacznie mniejsze i mniej znane maszyny, jak wiatrakowiec Argon GTL 915 iS.

Polski wiatrakowiec ArgonPolski wiatrakowiec Argon
Źródło zdjęć: © Manufaktura Lotnicza
Łukasz Michalik

Wiatrakowiec Argon GTL 915 iS na pierwszy rzut oka wygląda jak śmigłowiec, ale nim nie jest. Choć ma duży, poziomo ustawiony wirnik, działa na nieco innych zasadach.

Napęd tej konstrukcji zapewnia umieszczone z tyłu kadłuba, niewielkie śmigło pchające – podobnie jak w amerykańskim, eksperymentalnym śmigłowcu Sikorsky S-97. Mimo pozornie podobnych rozwiązań konstrukcyjnych maszyny te latają jednak w inny sposób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zalety wiatrakowca

Jak tłumaczy producent Argona: "wirnik śmigłowca zawsze ssie powietrze od góry, jak wentylator, wiatrakowiec nigdy - nie wykorzystuje innej metody poruszania wirnikiem jak powszechnie znana autorotacja."

W praktyce wirnik wiatrakowca działa jak obracające się skrzydło, które przecina powietrze pod stałym kątem. Z tego powodu maszyna tego typu nie może – jak śmigłowiec – zawisnąć nieruchomo w powietrzu, choć może przemieszczać się i manewrować z bardzo małą prędkością. Wiatrakowiec nie startuje i nie ląduje pionowo, ale po krótkim rozbiegu i bardzo krótkim, niemal pionowym dobiegu.

Właściwości wiatrakowca sprawiają, że – choć pod względem wybranych osiągów ustępuje śmigłowcom czy samolotom – jest to konstrukcja bardzo bezpieczna. Producent podkreśla, że nie można wpaść nią w korkociąg, a w przypadku awarii silnika maszyna nie spadnie, ale dzięki autorotacji w kontrolowany sposób wyląduje.

Polski wiatrakowiec

Produkowany przez polską Manufakturę Lotniczą Argon GTL 915 iS to bardzo lekka konstrukcja. Może zabrać na pokład 2 osoby, zajmujące miejsce w samonośnej kabinie z włókien węglowych (monocoque).

Napędzana 141-konnym silnikiem maszyna lata z prędkością do 180 km/h i może być tankowana zarówno zwykłym paliwem, jak i benzyną lotniczą, na co przeznaczono dwa wewnętrzne, 60-litrowe zbiorniki paliwa.

Wiatrakowiec spala od 18 do 25 litrów paliwa na godzinę lotu, co pozwala mu na przebywanie w powietrzu przez około 6 godzin. Pusty Argon waży zaledwie 305 kg, a dzięki składanemu wirnikowi może być łatwo transportowany. Udźwig maszyny jest porównywalny z jej masą własną – sięga 295 kg.

Wybrane dla Ciebie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Chciał mieć basen, znalazł złoto. Skarb warty ok. 700 tys. euro
Chciał mieć basen, znalazł złoto. Skarb warty ok. 700 tys. euro
Historia jak z legendy. Wykopał Bitcoiny o wartości miliona złotych
Historia jak z legendy. Wykopał Bitcoiny o wartości miliona złotych
Dodaj kilka kropel do wody. Twoje okna będą krystalicznie czyste
Dodaj kilka kropel do wody. Twoje okna będą krystalicznie czyste
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀