Polski wiatrakowiec Argon GTL 915 iS. Latające cudo z Manufaktury Lotniczej

Jakie śmigłowce powstają w Polsce? Polski przemysł śmigłowcowy to nie tylko wielkie, należące do międzynarodowych koncernów zakłady, jak PZL Mielec czy PZL Świdnik. Obok Black Hawków czy AW149 w Polsce powstają również znacznie mniejsze i mniej znane maszyny, jak wiatrakowiec Argon GTL 915 iS.

Polski wiatrakowiec Argon
Polski wiatrakowiec Argon
Źródło zdjęć: © Manufaktura Lotnicza
Łukasz Michalik

23.12.2022 09:22

Wiatrakowiec Argon GTL 915 iS na pierwszy rzut oka wygląda jak śmigłowiec, ale nim nie jest. Choć ma duży, poziomo ustawiony wirnik, działa na nieco innych zasadach.

Napęd tej konstrukcji zapewnia umieszczone z tyłu kadłuba, niewielkie śmigło pchające – podobnie jak w amerykańskim, eksperymentalnym śmigłowcu Sikorsky S-97. Mimo pozornie podobnych rozwiązań konstrukcyjnych maszyny te latają jednak w inny sposób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zalety wiatrakowca

Jak tłumaczy producent Argona: "wirnik śmigłowca zawsze ssie powietrze od góry, jak wentylator, wiatrakowiec nigdy - nie wykorzystuje innej metody poruszania wirnikiem jak powszechnie znana autorotacja."

W praktyce wirnik wiatrakowca działa jak obracające się skrzydło, które przecina powietrze pod stałym kątem. Z tego powodu maszyna tego typu nie może – jak śmigłowiec – zawisnąć nieruchomo w powietrzu, choć może przemieszczać się i manewrować z bardzo małą prędkością. Wiatrakowiec nie startuje i nie ląduje pionowo, ale po krótkim rozbiegu i bardzo krótkim, niemal pionowym dobiegu.

Właściwości wiatrakowca sprawiają, że – choć pod względem wybranych osiągów ustępuje śmigłowcom czy samolotom – jest to konstrukcja bardzo bezpieczna. Producent podkreśla, że nie można wpaść nią w korkociąg, a w przypadku awarii silnika maszyna nie spadnie, ale dzięki autorotacji w kontrolowany sposób wyląduje.

Polski wiatrakowiec

Produkowany przez polską Manufakturę Lotniczą Argon GTL 915 iS to bardzo lekka konstrukcja. Może zabrać na pokład 2 osoby, zajmujące miejsce w samonośnej kabinie z włókien węglowych (monocoque).

Napędzana 141-konnym silnikiem maszyna lata z prędkością do 180 km/h i może być tankowana zarówno zwykłym paliwem, jak i benzyną lotniczą, na co przeznaczono dwa wewnętrzne, 60-litrowe zbiorniki paliwa.

Wiatrakowiec spala od 18 do 25 litrów paliwa na godzinę lotu, co pozwala mu na przebywanie w powietrzu przez około 6 godzin. Pusty Argon waży zaledwie 305 kg, a dzięki składanemu wirnikowi może być łatwo transportowany. Udźwig maszyny jest porównywalny z jej masą własną – sięga 295 kg.

Łukasz Michalik, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (59)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.