Praca: zanim wyślesz aplikację mailem...
Obecnie większość aplikacji na przeróżne stanowiska wysyła się za pomocą poczty elektronicznej. Jest to najlepsze wyjście i dla kandydata, i dla osoby rekrutującej. Dokumenty docierają niemal natychmiast, nie trzeba się martwić o termin (i koszt) doręczenia, łatwo jest też posegregować je sobie w skrzynce pocztowej i szybko dotrzeć do określonego podania konkretnego człowieka.
Sposób, w jaki wysyłamy dokumenty, jest wbrew pozorom bardzo istotny dla naszego wizerunku - i naszych szans na zdobycie pracy.
Obecnie większość aplikacji na przeróżne stanowiska wysyła się za pomocą poczty elektronicznej. Jest to najlepsze wyjście i dla kandydata, i dla osoby rekrutującej. Dokumenty docierają niemal natychmiast, nie trzeba się martwić o termin (i koszt) doręczenia, łatwo jest też posegregować je sobie w skrzynce pocztowej i szybko dotrzeć do określonego podania konkretnego człowieka.
Sposób, w jaki wysyłamy dokumenty, jest wbrew pozorom bardzo istotny dla naszego wizerunku - i naszych szans na zdobycie pracy.
Uwaga na początek:
- dokumenty wysyłamy zawsze jako załączniki! - nigdy nie wklejamy ich w treści wiadomości e-mail!
- wysyłamy maila z neutralnego adresu e-mail! - żadnych kociaczek@buziaczek.pl, na potrzeby szukania pracy należy założyć maila wyglądającego w miarę profesjonalnie.
Sam e-mail też jest bardzo istotny!
Wiele osób sądzi, że skoro wszystkie dokumenty są dołączone do maila, to w zupełności wystarczy - i nie przejmują się treścią samego e-maila. Jest to kolosalny błąd: treść to przecież pierwsze, co rekrutujący widzi, jeszcze zanim otworzy przesłane dokumenty. Jak wygląda kandydat, który rzucił tylko "witam, dokumenty w załaczniku. kowalski."?
Jakie dokumenty wysyłamy?
Standardowy komplet dokumentów to obecnie: życiorys zawodowy (CV) i list motywacyjny. Czasami jednak firmy szukające pracowników mogą wymagać także innych - skanów dokumentów potwierdzających wykształcenie lub osobno dołączonych oświadczeń (na przykład o niekaralności). Oryginały i tak trzeba zabrać na ewentualną rozmowę kwalifikacyjną, warto jednak dołączyć już do pierwszej aplikacji wszystkie wymagane dokumenty.
Nazwy plików są ważne dla wygody rekrutującego.
Osoba dostająca kilkadziesiąt plików z nazwą cv.pdf, może mieć oczywisty problem z odnalezieniem wśród nich akurat tego, który jest jej potrzebny. Dlatego dla wygody rekrutującego warto nazwać pliki dokumentów na przykład tak:
- cv_jan-kowalski.pdf i lm_jan-kowalski.pdf
- kowalski-jan_cv.pdf i kowalski-jan_lm.pdf
Dokumenty nazwane tak, że nie wiadomo do kogo należą, bywają po prostu ignorowane - głównie jeśli aplikacji przyszło kilkadziesiąt czy kilkaset. Tak też się zaś często zdarza.
Zdjęcia nie dołączamy osobno.
Jeśli rekrutująca firma wymaga dołączenia fotografii, wklejamy je zawsze do pliku z CV. Nie dołączamy osobnych plików graficznych ze swoimi zdjęciami, jest to niewygodne dla kogoś, kto potrzebuje szybko dopasować sobie twarz do określonego dokumentu.
I uwaga praktyczna - zazwyczaj firma oczekuje zdjęcia paszportowego, nie w bikini na plaży. Te ostatnie są ewentualnie dopuszczalne jeśli aplikuje się na stanowisko modelki prezentującej bieliznę, ale na pewno nie przy odpowiadaniu na ofertę zatrudnienia w charakterze księgowej.