Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami

Szumne zapowiedzi, pierwsze screeny, wypowiedzi aktorów, obiecanki producentów - i pustka. Dzieło trafia do bezlitosnego młyna produkcji, z którego już nie wychodzi bądź opuszcza go poobijane, wiele lat później. Oto najsłynniejsze przykłady gier, które doświadczyły tego zjawiska.

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 1
Mariusz Kamiński

Szumne zapowiedzi, pierwsze screeny, wypowiedzi aktorów, obiecanki producentów - i pustka. Dzieło trafia do bezlitosnego młyna produkcji, z którego już nie wychodzi bądź opuszcza go poobijane, wiele lat później. Oto najsłynniejsze przykłady gier, które doświadczyły tego zjawiska.

Klasycznym przykładem gry, która trafiła do producenckiego piekła (na rekordowo długi czas) był wszystkim znany Duke Nukem Forever. 15 lat błąkania się po twardych dyskach developerów zostało zwieńczone słabiutką premierą i bardzo chłodnymi recenzjami w mediach.

Można powiedzieć, że czas zapowiedzi i teaserów był dla gry czasem najlepszym, a publikacja wszystko zepsuła. Kto inny jest jednak mistrzem niszczenia własnych produkcji...

O Davidzie Brabenie pisałem dość niedawno w kontekście wielkich gwiazd świata gamingowego, które dużo gadają, a mało robią. Jego klasyczny już produkt, czyli Frontier: Elite II, był grą, którą katowałem przez długie miesiące. I jak każdy inny gracz czekałem na kolejną, głośno zapowiadaną część Elite z numerkiem 4.

Gra miała znaleźć się w produkcji około roku 2000. Braben na zmianę opowiadał o postępach i przeszkodach w jej tworzeniu, by około 2006 r. zdjąć ją z listy gier w produkcji i nie wspominać o niej ani słowem.

Przy okazji zabrał się do tworzenia kolejnej gry, The Outsider. Technothriller miał czerpać garściami z tradycji cyberpunkowej i być "przełomem" na miarę słynnego nazwiska w branży. Kilka lat temu Codemasters, którzy mieli być dystrybutorem tego tytułu, stwierdzili, że to wielka lipa, i wycofali się z udziału w projekcie. Tak więc The Outsider oraz Elite 4 utknęły w piekle i nic nie wskazuje na to, by kiedykolwiek miały się ukazać. Zapewnień Brabena (i odsłonięcia nowego, wspaniałego tytułu Elite: Dangerous) nie biorę na serio.

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 2
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/paper2375840.jpg)

Około roku 2002 branża zawrzała, bo oto Blizzard zapowiedział wydanie nowej gry w świecie StarCraft. Produkt nazywał się Starcraft: Ghost i miał być militarną skradajką w stylu Ghost Recon. Minęły trzy lata, nadchodził powoli czas siódmej generacji konsol i Ghost trafił na listę projektów wstrzymanych. Engine gry stał się przestarzały i trzeba było rozważyć odnowienie projektu.

StarCraft Ghost

Także Steam ma potknięcie na swoim koncie. Half-Life 2: Episode 3 został ogłoszony jakieś 5 lat temu. Do dziś większość z nas zdołała zapomnieć, o co chodziło w poprzednich częściach, a uniwersum Half-Life przykryła dość gruba warstwa kurzu.

Skoro do dziś nie pojawiła się żadna wzmianka o nowej części, to szanse na publikację ostatniej części trylogii są znikome. Wielka szkoda...

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 3
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/HALFLIFE2E3375840.jpg)

Jaki był Doom 3, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Granie po nocy z głośnikami 5.1 gwarantowało kilka nowych siwych włosów nad ranem. Niesamowity klimat i świetna fabuła na długo zapadały w pamięć.

Prawie natychmiast po premierze części 3 zapowiedziano kolejną. Kilka lat produkcji okazało się równią pochyłą. Stary projekt wyrzucono do kosza i produkcję zrestartowano w 2011 r. Obecnie gra wykorzystuje engine id Tech 5 i ma nie odbiegać od nowoczesnych produkcji.

Kilka miesięcy temu okazało się, że gra jest ponownie w piekle produkcyjnym. Fatalne zarządzanie i kłótnie wewnątrz firmy wstrzymały projekt i ponownie skazują go na technologiczne starzenie. No cóż, tytuł zobowiązuje. Poniżej obrazek pochodzący rzekomo z Doom 4.

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 4
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/kuxlarge375840.jpg)

Gry osadzone w świecie Star Wars nie mają ostatnio najlepszej passy. Star Wars: Battlefront III ugrzązł w produkcyjnym piekle jeszcze w 2006 r. Developer Free Radical zbankrutował podczas procesu twórczego i LucasArts został na lodzie z nieskończonym, mocno wyczekiwanym tytułem.

Lata mijały, a gra z każdym dniem wyglądała coraz gorzej na tle nowych produkcji. Wyjście z sytuacji było tylko jedno: restart. Nową grę, zatytułowaną po prostu Star Wars: Battlefront wyprodukuje DICE i będzie ona działać na silniku Frostbite 3. Poniżej artwork 3D z niedoszłej 3 części.

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 5
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/HanSolobflogo375840.jpg)

Na koniec przykład, jak to nieszczęścia chodzą parami. W 1995 r. ogłoszono rozpoczęcie prac nad przełomową grą FPP pod tytułem Prey. Gra z miejsca stała się problemem i ofiarą wygórowanych ambicji twórców. Przez kolejne 10 lat (!) Prey przechodził mutacje związane z postępem technologicznym i programistycznym. Los zlitował się nad grą i została w końcu wydana w 2006 r. Poniżej możecie obejrzeć screen z wersji z 1997 r. i screen z wersji ostatecznej. Robi wrażenie, prawda?

Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 6
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/Earlyprey375840.jpg)
Produkcyjne piekło. Gry, które zabito jeszcze przed narodzinami 7
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/07/Actualprey375840.jpg)

Prey odniósł sukces. Mimo potężnego ryzyka przeterminowania gra stała się tytułem lubianym. Tuż przed 2007 r. ogłoszono więc rozpoczęcie prac nad częścią drugą. Nastąpiła powtórka z rozrywki i gra ugrzęzła na kolejne 6 lat. W 2012 r. pojawił się zwiastun, który ściągnął szczęki w dół wszystkim obserwatorom. Zapowiadał się wielki hit.

Zaraz po tym pojawiły się plotki o skasowaniu produkcji i całkowitym porzuceniu tytułu. Bethesda oświadczyła, że gra jest chwilowo zawieszona i czeka na premierę pozostałych tytułów, by wskoczyć w lukę czasową. W maju tego roku okazało się, że owoce pracy poprzedniego studia (także zwiastun) zostały wywalone do kosza i prace ruszają od nowa. Gra ma pojawić się najwcześniej w 2016 r. Jaaaaasne.....

Prey 2 trailer (2012) E3 -

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości