Samolot nowej generacji prawie gotowy. Overture będzie latał z prędkością nawet 2700 km/h

Pierwszy w XXI wieku pasażerski naddźwiękowy samolot jest już prawie gotowy. Firma Boom jeszcze w tym roku planuje inauguracyjny lot odrzutowca nowej generacji. Overture ma stać się następcą słynnego Concorde'a i latać z prędkością do 2700 km/h.

Samolot nowej generacji prawie gotowy
Samolot nowej generacji prawie gotowy
Źródło zdjęć: © shutterstock
Michał Skorupka

07.11.2019 | aktual.: 09.03.2022 08:51

Superszybkie samoloty, które pozwolą skrócić czas podróży pomiędzy światowymi metropoliami nawet 4-krotnie, bez wątpienia są przyszłością lotnictwa - twierdzą eksperci. Taki właśnie ma być Overture - pierwszy w historii lotnictwa w pełni ekonomicznie opłacalny pasażerski samolot naddźwiękowy. Odrzutowiec ma być następcą Concorde'a.

Firma Boom zamierza zacząć wprowadzać do sprzedaży pierwsze sztuki swojego luksusowego samolotu już w 2020 roku. Przedstawiciele amerykańskiej korporacji oświadczyli, że w nowej rundzie finansowania otrzymali aż 100 milionów dolarów od inwestorów na realizację swojego projektu. W efekcie budżet firmy przekroczył 140 milionów, co w zupełności wystarczy na przeprowadzenie pierwszych testów.

Superszybka maszyna XB-1 znajduje się obecnie na etapie zaawansowanej budowy. Według planów firmy pełnowymiarowa pasażerska wersja o nazwie Overture ma zabrać na swój pokład 55 pasażerów i w komfortowych warunkach, przy prędkości 2700 km/h, zabrać ich z Nowego Jorku do Londynu w około 3 godziny i 15 minut, a z Sydney do Los Angeles w 6 godzin i 45 minut. Regularne loty samolotami pasażerskimi na pierwszej trasie trwają obecnie około 8 godzin.

Firma jest wspierana przez Richarda Bransona - słynnego miliardera i założyciela Grupy Virgin.

Ceny biletów nie zostały jeszcze ustalone, jednak według ekspertów, nie będą niższe niż 5 tysięcy dolarów.

Boeing planuję budowę jeszcze szybszych samolotów

Plany szybkiego podróżowania po świecie ma również Aerion Corporation. Firma chce skrócić czas lotu między Londynem a Nowym Jorkiem do maksymalnie 3 godzin i 30 minut. Naddźwiękowy Aerion AS2, według jego konstruktorów, ma rozwijać 1,5 macha, czyli ponad 1800 km/h. W podróż z Europy do Ameryki, odrzutowiec ma zabrać od 8 do 12 pasażerów.

Rozwinięcie takich prędkości będzie możliwe dzięki trzem nowoczesnym silnikom odrzutowym i technologii naddźwiękowego naturalnego przepływu laminarnego skrzydeł. Silniki Affinity do AS2 zaprezentował kilka dni temu General Electric. Jego konstrukcja kontrolowana jest przez nowej generacji system cyfrowego sterowania silnikiem Full Authority (FADEC).

Budowę jeszcze szybszych samolotów planuje firma Boeing. Podobno koncern opracowuje innowacyjny napęd, który pozwoli samolotom pasażerskim rozpędzać się w powietrzu do prędkości 6000 km/h. Podobne wizje mają Chińczycy. Ich samoloty nowej generacji mają pozwalać podróżować w powietrzu z prędkościami przekraczającymi 8000 km/h.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.