Sharmila Shahani-Mulligan. W czym tkwi tajemnica jej sukcesów?
Pamiętacie mit o królu Midasie? Nieszczęsny władca zmieniał w złoto wszystko, czego dotknął. Tę samą umiejętność ma Sharmila Shahani-Mulligan, choć w jej przypadku dotyk Midasa wydaje się mieć znacznie bardziej szczęśliwe następstwa.
21.03.2012 09:00
Pamiętacie mit o królu Midasie? Nieszczęsny władca zmieniał w złoto wszystko, czego dotknął. Tę samą umiejętność ma Sharmila Shahani-Mulligan, choć w jej przypadku dotyk Midasa wydaje się mieć znacznie bardziej szczęśliwe następstwa.
Sharmila Shahani-Mulligan nie działa wprawdzie w skali, która stawiałaby ją w jednym szeregu ze Steve’em Ballmerem czy Timem Cookiem, jednak jej kilkunastoletnia kariera to inspirujący przykład pasma sukcesów.
W czasach gdy modelowym pomysłem na zarabianie jest uruchamianie kolejnych klonów Facebooka albo serwisów korzystających z popularności tej platformy, Sharmila ma na koncie kilka firm, które zostały docenione mimo zajmowania się mało medialnymi zagadnieniami.
Sharmila założyła swój pierwszy startup – Kiva Software - w 1995 roku. Firma zaczęła rozwijać oprogramowanie dla serwerów, zdobywając w 1997 roku prestiżową nagrodę Best of Comdex. Comdex to organizowana od 1979 roku wystawa, która jeszcze pod koniec XX wieku była jedną z najważniejszych branżowych imprez.
Sukcesy Kiva Software przyciągnęły uwagę inwestorów – chęć przejęcia firmy wyrażał Microsoft, jednak ostatecznie po dwóch latach od powstania Kiva Systems została kupiona przez Netscape’a za 180 mln dolarów.
Następnie, w 1999 roku Sharmila Shahani-Mulligan razem z Markiem Andreessenem z Netscape’a założyła Opsware. Firma specjalizowała się w tworzeniu oprogramowania dla firm, będąc zarazem prekursorem SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa – jeden z modeli wykorzystania chmury obliczeniowej).
Po kilku latach firma została sprzedana. HP zapłacił za Opsware 1,6 mld dolarów, a Sharmila Shahani-Mulligan dołączyła do zespołu Aster Systems – firmy zajmującej się analizą danych, która szybko zyskała zainteresowanie inwestorów i została kupiona przez Teradata za 263 mln dolarów.
Najnowszym przedsięwzięciem jest ClearStory Data, startup założony wspólnie z Vaibhav Nivarg i Johnem Cieslewiczem. Czym zajmuje się nowa firma? Wykorzystując technologię Google’a, ClearStory Data pomaga przedsiębiorstwom łączyć i analizować dane z wielu źródeł. Jest to odpowiedź na problem trapiący wiele firm, które zbierając ogromne ilości ważnych informacji, nie potrafią ich przetworzyć i wykorzystać.
Przykładem działania ClearStory Data jest np. analiza dla Starbucksa, łącząca wyniki sprzedaży z pogodą. Dzięki temu firma będzie wiedzieć, przy jakiej temperaturze najlepiej sprzedaje się lurowata latte.
Startup ClearStory Data jest obecnie wspierany przez Google Ventures i liczne grono indywidualnych inwestorów, którzy wierzą, że podobnie jak pozostałe projekty, w które zaangażowała się Sharmila, również i ten odniesie sukces.
Źródło: Business Insider • New York Times