Singapur testuje taksówki bez kierowców

Jak wygląda przyszłość motoryzacji? Wiele wskazuje na to, że w typowych warunkach, jak choćby dobrze oznakowane ulice miast, kierowca niebawem przestanie być potrzebny. W Singapurze rozpoczęły się testy transportu publicznego, obsługiwanego przez samochody bez kierowców.

Navia
Navia
Łukasz Michalik

18.08.2013 14:00

Jak wygląda przyszłość motoryzacji? Wiele wskazuje na to, że w typowych warunkach, jak choćby dobrze oznakowane ulice miast, kierowca niebawem przestanie być potrzebny. W Singapurze rozpoczęły się testy transportu publicznego, obsługiwanego przez samochody bez kierowców.

Singapurski eksperyment to efekt współpracy uczelni Nanyang Technological University, firmy CleanTech Park i francuskiego producenta autonomicznych pojazdów, Induct Technology. Opracowany przez Francuzów pojazd o nazwie Navia został zaprojektowany jako wolnobieżny środek transportu, zdolny do zabrania na pokład do ośmiu pasażerów i poruszający się z prędkością 20 km/h.

W zależności od wersji Navia może zostać wyposażona w akumulatory, zapewniające kilka godzin ciągłej jazdy, a po zastosowaniu superkondensatorów może poruszać się na krótkich dystansach, uzupełniając energię na przystankach podczas 15-sekundowego, bezstykowego ładowania.

Po serii testów m.in. w Lyonie i Luksemburgu, pojazd trafił do Singapuru, gdzie we współpracy z lokalnymi ośrodkami badawczymi przystosowano go do obsługi autonomicznej linii.

Navia
Navia

Pojazd, poza standardową nawigacją GPS, wykorzystuje cztery sensory LIDAR (Light Detection and Ranging), które w połączeniu ze stereoskopowymi kamerami są w stanie w czasie rzeczywistym analizować otoczenie, tworząc mapę 3D najbliższej okolicy. Pozwala to na unikanie kolizji z innymi uczestnikami ruchu, omijanie przeszkód czy dynamicznie pojawiających się zagrożeń.

Co istotne, poza przystankami i stacją ładowania Navia nie wymaga budowy żadnej dodatkowej infrastruktury jak szyny czy linie napowietrzne. Pojazd może poruszać się po dokładnie tych samych drogach, co pojazdy z kierowcami, bez konieczności stosowania jakichkolwiek dodatkowych oznaczeń czy specjalnych farb w znakach poziomych.

Co istotne, konstruktorzy pojazdu zwrócili szczególną uwagę na zdolność do bezkolizyjnego poruszania się nie tylko po ulicach pełnych samochodów, ale również w zatłoczonych miejscach z dużą ilością pieszych.

Navia - Une navette 100% électrique et autopilotée

W Singapurze Navia będzie obsługiwać około 2-kilometrową trasę, a jedyną czynnością, którą wykona pasażer po wejściu na pokład będzie wskazanie na ekranie dotykowym swojego przystanku docelowego.

Choć Navia nie imponuje osiągami, to zdaniem partnerów uczestniczących w projekcie jest odpowiedzią na tzw. problem ostatniej mili. Flota autonomicznych pojazdów ma w przyszłości zapewnić mieszkańcom miast transport pomiędzy węzłami komunikacyjnymi a ich domami.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.