To polski samochód przyszłości. Jeździ bez konieczności tankowania

W Polsce pojazdy solarne zyskują na praktyczności, a chociaż jeszcze nie dominują na autostradach, innowacyjne prototypy z Łodzi, takie jak solarne samochody Eagle, są uznawane za bardzo wydajne. Oto jak się prezentują i co oferują.

Eagle Two to polski samochód solarny
Eagle Two to polski samochód solarny
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Łódź Solar Team

12.11.2024 10:43

Gdy mowa o polskich samochodach elektrycznych, często wskazuje się na projekt Izera, który na razie pozostaje w fazie koncepcyjnej. Jednakże, na krajowej scenie elektromobilności równie interesujące są samochody Eagle, które wykorzystują energię słoneczną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Eagle One - pierwsze dzieło łódzkiego teamu

Eagle One to pierwszy pełnoprawny model opracowany przez Łódź Solar Team. Mimo że nie pełni już roli głównego modelu, z wynikiem 6 000 przejechanych kilometrów jego osiągi wciąż robią wrażenie.

Pojazd osiąga prędkość do 120 km/h, a jego zasięg to 1 500 km przy średniej prędkości 60 km/h. Akumulatory można naładować z gniazdka w ciągu 5 godzin, jednak solary na dachu stanowią kluczowe źródło energii.

Eagle One
Eagle One© Łódż Solar Team

Panel słoneczny o powierzchni 6 metrów kwadratowych, zamontowany na dachu, generuje moc 1250W przy 22,5% sprawności. Pozwala to na czerpanie energii podczas jazdy, choć kluczowe jest tu wykorzystanie wcześniej zmagazynowanego prądu.

Eagle One
Eagle One© Łódź Solar Team

Eagle Two - kultowy pojazd w odświeżonej wersji

Eagle Two jest kolejną wersją tego pojazdu – lżejszy, bardziej praktyczny i ważący o 50 kg mniej. Pokonał już ponad 7 000 km i może przewozić do pięciu osób. Posiada silniejszy akumulator i mocniejszy silnik, choć prawdziwym atutem jest jego wydajność, oferująca prędkość maksymalną 140 km/h.

Eagle Two
Eagle Two© Łódż Solar Team

Na jednym ładowaniu, przy średniej prędkości 70 km/h, przejedzie 1410 km – choć teoretycznie mniej niż poprzednik, to zasięg nie jest ograniczany jak w standardowych elektrykach. Mniejsza powierzchnia paneli, o mocy 1000W i sprawności 24,3%, okazuje się wystarczająca.

Eagle Two
Eagle Two© Łódź Solar Team

Eagle Two potwierdził swoją skuteczność w iLumen European Solar Challenge, gdzie jako pierwsze auto solarne przejechał 945 km bez dodatkowego ładowania. Choć nie zwyciężył, uplasował się tuż za zwycięzcą, a w kolejnych zawodach zdobył najlepszy tytuł.

Łódź Solar Team z Egle Two na pokładzie wygrywa wyścig iLumen European Solar Challenge
Łódź Solar Team z Egle Two na pokładzie wygrywa wyścig iLumen European Solar Challenge© Łódż Solar Team
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.