Urządzenie wylotowe do karabinu snajperskiego. To projekt studenta Politechniki Gdańskiej
Student Politechniki Gdańskiej mgr inż. Kornel Piłat zaprojektował urządzenie wylotowe do karabinu snajperskiego, dzięki któremu można zmniejszyć odczuwalny odrzut broni. Rozwiązanie może pomóc strzelcom w lepszym kontrolowaniu broni.
25.04.2023 | aktual.: 25.04.2023 13:55
W komunikacie, wyjaśniono że badania nad urządzeniem stanowiły podstawę pracy magisterskiej za którą Kornel Piłat został nagrodzony Dyplomem Roku. "Urządzenia wylotowe dzieli się na części: reakcyjne, akcyjne i reakcyjno-akcyjne. Pierwsze kierują gazy do tyłu. Te powodują zatrzymanie ruchu broni do tyłu i zmniejszenie odczuwalnego odrzutu. Drugie łączą się z ciśnieniem dynamicznym – ciśnienie uderza w ścianki hamulca i kieruje broń do przodu" – podano.
Projekt studenta z Gdańska ulepszy karabiny snajperskie
W informacji podano, że pomysł na "Projekt urządzenia wylotowego do karabinu snajperskiego" wziął się z pasji. "Mgr inż. Kornel Piłat jest strzelcem sportowym. Celem pracy było opracowanie innowacyjnego hamulca wylotowego i jego optymalizacja poprzez analizę teoretyczną i doświadczalną wybranych rozwiązań urządzeń wylotowych. Absolwent sam stworzył model geometrii rozwiązania i porównał ją z dostępnymi na rynku" – poinformowano.
Jak informuje biuro prasowe PG, projekt był testowany w warunkach rzeczywistych na strzelnicy w Dąbrówce.
"Analiza badanych modeli była prowadzona za pomocą obliczeń numerycznych metodą elementów skończonych w środowisku CFD. W pracy absolwent przedstawił analizę odrzutu i podrzutu lufowej broni strzeleckiej. Wyjaśnił przyczyny występowania zjawiska odrzutu i podrzutu oraz ich wpływ na broń i strzelca. Dodatkowo zostało ujęte zjawisko skręcania broni. Zostały opisane różnego rodzaju urządzenia wylotowe, ich podział i zasada działania" – przekazano w komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Dla każdego typu urządzenia został przedstawiony jego schemat i podane zalety oraz wady stosowania. Badacz przeanalizował wypływ gazów prochowych, proces tworzenia się fal uderzeniowych i błysków wystrzału dla lufy bez urządzeń wylotowych. Omówiony został również przepływ gazów prochowych przez hamulec wylotowy. W pracy został przedstawiony proces tworzenia modeli do obliczeń komputerowych CFD" – informuje biuro prasowe.
Promotorem pracy magisterskiej był prof. Jerzy Ejsmont z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. (PAP)