Verbatim Search - nowa odsłona starej funkcji Google'a
Kilkanaście dni temu Google wycofał jeden z najstarszych operatorów wyszukiwania, znak +, który powodował szukanie określonych słów w dokładnie takiej formie, jaką podano w zapytaniu. Jak poradzić sobie z tą niedogodnością i nadal korzystać z przydatnej funkcji wyszukiwarki?
16.11.2011 19:00
Kilkanaście dni temu Google wycofał jeden z najstarszych operatorów wyszukiwania, znak +, który powodował szukanie określonych słów w dokładnie takiej formie, jaką podano w zapytaniu. Jak poradzić sobie z tą niedogodnością i nadal korzystać z przydatnej funkcji wyszukiwarki?
Podając wynik, Google uwzględnia szereg czynników, począwszy od lokalizacji użytkownika poprzez historię wcześniejszych zapytań i odwiedzonych stron po korektę błędów i odmianę wyrazów, a odpowiedzialne za to algorytmy są równie zawiłe, jak tłumaczenia wytwórni muzycznych, udowadniających, że zyski branży spadają z powodu piractwa.
O ile zazwyczaj sposób obsługi zapytania przez wyszukiwarkę działa świetnie, wyświetlając przydatne wyniki, to niekiedy – gdy np. szukamy konkretnej frazy – optymalizacja rezultatów wyszukiwania przynosi więcej szkody niż pożytku.
To właśnie wówczas przydawał się +. Wystarczyło wpisać go przed wyrazem, by mieć pewność, że Google będzie szukał słowa w dokładnie takiej formie, jak podaliśmy.
Na szczęście mimo usunięcia operatora wyszukiwarka wciąż obsługuje pełnioną przez niego funkcję. Można ją uzyskać za pomocą cudzysłowu, który służy teraz nie tylko do zaznaczania fraz, ale również wyrazów, które mają być poszukiwane w niezmienionej formie. Nie jest to jednak najwygodniejsze z możliwych rozwiązań.
Biorąc pod uwagę skargi użytkowników, Colin Anderson poinformował na oficjalnym blogu firmy o wprowadzeniu funkcji Verbatim Search dostępnej na bocznym pasku wyszukiwarki. Niestety, nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
Po co zatem były te wszystkie zmiany i wycofywanie operatora, skoro go przywrócono w postaci przycisku w menu? Prawdopodobnie chodzi o zbieżność z nazwą serwisu społecznościowego Google’a, która powodowała zamieszanie podczas wyszukiwania i obniżała trafność wyników.
Źródło: The Next Web • Performance Media • Inside Search