Waży 210 ton. Największy na świecie pojazd elektryczny rozpoczął pracę

nuGen to największy na świecie pojazd elektryczny
nuGen to największy na świecie pojazd elektryczny
Źródło zdjęć: © First Mode
Konrad Siwik

09.05.2022 12:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Największy na świecie pojazd elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi rozpoczął pracę w RPA. Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka będzie teraz używać ekologicznego wodoru produkowanego na miejscu w Mogalakwena z wykorzystaniem energii słonecznej i największego elektrolizera w Afryce.

Górnictwo zawsze będzie do pewnego stopnia działalnością antyśrodowiskową, jednak poszukiwanie sposobów na obniżenie emisyjności dotknęło również tę branżę. Firma wydobywcza Anglo American działająca w RPA dała przykład takiego działania w swojej kopalni platyny w gminie Mogalakwena. Tam znajduje się jeden z największych na świecie pojazdów elektrycznych – ciężarówka o masie 210 ton napędzana wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Monstrualna wywrotka nuGen rozpoczęła swoją działalność jako Komatsu 930E z napędem spalinowo-elektrycznym, w którym 16-cylindrowy silnik działał jako generator zasilający elektryczne silniki trakcyjne ciężarówki. Obecnie nie ma już silnika wysokoprężnego, a silniki trakcyjne wozu są zasilane przez osiem modułów wodorowych ogniw paliwowych o mocy 100 kW firmy Ballard oraz zestaw akumulatorów litowo-jonowych firmy Williams Advanced Engineering o mocy 1,1 MW, zintegrowanych przez firmę inżynieryjną First Mode z Seattle.

Dwumegawatowy zespół napędowy zasilany wodorem został zamontowany w ciężarówce transportowej w kopalni platyny
Dwumegawatowy zespół napędowy zasilany wodorem został zamontowany w ciężarówce transportowej w kopalni platyny© First Mode

"W First Mode wiemy, że znajdujemy się w momencie, w którym wszystko stanęło w ogniu. Pilna potrzeba wymaga od nas wykorzystania każdego narzędzia i każdej technologii do walki ze zmianami klimatycznymi" – powiedział Chris Voorhees, prezes i dyrektor generalny First Mode. "Jestem bardzo dumny z naszego zespołu i partnerstwa z Anglo American, które koncentruje się na dekarbonizacji u źródła, aby wprowadzić znaczące i niezbędne zmiany, do których wszyscy dążymy. Mamy nadzieję, że ten przełom w dziedzinie czystej energii o zerowej emisji zainspiruje innych do podjęcia znaczących działań w walce o naszą planetę".

Moc szczytowa układu napędowego wykorzystującego ogniwa paliwowe wynosi 2 MW (2682 KM), co wystarcza do utrzymania ładowności ciężarówki na poziomie 300 ton. Przy pełnym obciążeniu masa ciężarówki wraz z ładunkiem użytecznym może osiągnąć 510 ton. Firma planuje, że do końca tego dziesięciolecia w Mogalakwena oraz w sześciu innych miejscach, w tym w kopalniach miedzi w Chile i rudy żelaza w RPA, będzie pracowało 40 napędzanych wodorem nuGenów.

Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka używa ekologicznego wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii słonecznej i elektrolizera
Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka używa ekologicznego wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii słonecznej i elektrolizera© First Mode

Anglo American będzie produkować wodór na miejscu za pomocą elektrolizera o mocy 3,5 MW, a energię elektryczną będzie czerpać z baterii słonecznych o mocy 100 MW. Po osiągnięciu pełnej zdolności operacyjnej zakład powinien być w stanie wyprodukować do tony wodoru dziennie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także