Waży 210 ton. Największy na świecie pojazd elektryczny rozpoczął pracę

Waży 210 ton. Największy na świecie pojazd elektryczny rozpoczął pracę

nuGen to największy na świecie pojazd elektryczny
nuGen to największy na świecie pojazd elektryczny
Źródło zdjęć: © First Mode
Konrad Siwik
09.05.2022 12:52

Największy na świecie pojazd elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi rozpoczął pracę w RPA. Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka będzie teraz używać ekologicznego wodoru produkowanego na miejscu w Mogalakwena z wykorzystaniem energii słonecznej i największego elektrolizera w Afryce.

Górnictwo zawsze będzie do pewnego stopnia działalnością antyśrodowiskową, jednak poszukiwanie sposobów na obniżenie emisyjności dotknęło również tę branżę. Firma wydobywcza Anglo American działająca w RPA dała przykład takiego działania w swojej kopalni platyny w gminie Mogalakwena. Tam znajduje się jeden z największych na świecie pojazdów elektrycznych – ciężarówka o masie 210 ton napędzana wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Monstrualna wywrotka nuGen rozpoczęła swoją działalność jako Komatsu 930E z napędem spalinowo-elektrycznym, w którym 16-cylindrowy silnik działał jako generator zasilający elektryczne silniki trakcyjne ciężarówki. Obecnie nie ma już silnika wysokoprężnego, a silniki trakcyjne wozu są zasilane przez osiem modułów wodorowych ogniw paliwowych o mocy 100 kW firmy Ballard oraz zestaw akumulatorów litowo-jonowych firmy Williams Advanced Engineering o mocy 1,1 MW, zintegrowanych przez firmę inżynieryjną First Mode z Seattle.

Dwumegawatowy zespół napędowy zasilany wodorem został zamontowany w ciężarówce transportowej w kopalni platyny
Dwumegawatowy zespół napędowy zasilany wodorem został zamontowany w ciężarówce transportowej w kopalni platyny© First Mode

"W First Mode wiemy, że znajdujemy się w momencie, w którym wszystko stanęło w ogniu. Pilna potrzeba wymaga od nas wykorzystania każdego narzędzia i każdej technologii do walki ze zmianami klimatycznymi" – powiedział Chris Voorhees, prezes i dyrektor generalny First Mode. "Jestem bardzo dumny z naszego zespołu i partnerstwa z Anglo American, które koncentruje się na dekarbonizacji u źródła, aby wprowadzić znaczące i niezbędne zmiany, do których wszyscy dążymy. Mamy nadzieję, że ten przełom w dziedzinie czystej energii o zerowej emisji zainspiruje innych do podjęcia znaczących działań w walce o naszą planetę".

Moc szczytowa układu napędowego wykorzystującego ogniwa paliwowe wynosi 2 MW (2682 KM), co wystarcza do utrzymania ładowności ciężarówki na poziomie 300 ton. Przy pełnym obciążeniu masa ciężarówki wraz z ładunkiem użytecznym może osiągnąć 510 ton. Firma planuje, że do końca tego dziesięciolecia w Mogalakwena oraz w sześciu innych miejscach, w tym w kopalniach miedzi w Chile i rudy żelaza w RPA, będzie pracowało 40 napędzanych wodorem nuGenów.

Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka używa ekologicznego wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii słonecznej i elektrolizera
Zamiast paliwa kopalnego ciężarówka używa ekologicznego wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii słonecznej i elektrolizera© First Mode

Anglo American będzie produkować wodór na miejscu za pomocą elektrolizera o mocy 3,5 MW, a energię elektryczną będzie czerpać z baterii słonecznych o mocy 100 MW. Po osiągnięciu pełnej zdolności operacyjnej zakład powinien być w stanie wyprodukować do tony wodoru dziennie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)