Wielu kierowców popełnia ten błąd. W ten sposób niszczą silnik

Skuteczna technika jazdy nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale również redukuje eksploatację pojazdu. Nawet doświadczeni kierowcy mogą jednak ulegać starym nawykom, które prowadzą do błędów. Jednym z nich jest niedosprzęglenie, czyli brak redukcji biegu przed przyspieszaniem.

Lewarek skrzyni biegów
Lewarek skrzyni biegów
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

01.07.2024 13:43

Dlaczego redukcja biegu przed przyspieszeniem jest tak ważna

Często spotykaną sytuacją jest pusta droga oraz dobre osiągi samochodu, gdzie kierowca chce wyprzedzić wolniejszy pojazd. Wielu z nich w takiej sytuacji nie dokonuje redukcji biegu, zakładając, że dostępne miejsce i czas na manewr są wystarczające, a samochód przyspieszy po wciśnięciu gazu do podłogi. Jest to jednak błędne podejście, które może negatywnie wpłynąć na wydajność silnika.

Nie brakuje również kierowców przekonanych, że przyspieszanie przy niższych obrotach jest lepsze, ponieważ generuje mniej hałasu. Tymczasem nadmierne obciążenie przy niskich obrotach szkodzi jednostce napędowej. W tym zakresie silnik pracuje mniej efektywnie, co oznacza, że większa część energii z paliwa przekształcana jest w ciepło zamiast w przyspieszenie pojazdu. Prowadzi to do wyższego zużycia paliwa i przegrzewania się wewnętrznych części silnika.

Nadmierne przegrzewanie prowadzi natomiast do nierównomiernego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz problemów z zapłonem. W rezultacie wewnętrzne siły w cylindrze rozkładają się nierównomiernie, przyspieszając zużycie silnika. Sytuacja ta jest szczególnie niekorzystna dla nowoczesnych silników z turbodoładowaniem, gdzie ryzyko przedwczesnego zapłonu mieszanki jest znacznie wyższe.

Czym grozi niedosprzęglenie

Istnieją badania przeprowadzone przez japońskie koncerny Toyota oraz Denso, producenta świec zapłonowych, które potwierdzają te problemy. Wyniki badań wskazują, że niedosprzęglenie prowadzi do pozostawiania żarzących się resztek paliwa i oleju w silniku, co zwiększa prawdopodobieństwo przedwczesnego zapłonu oraz przyspieszonego zużycia tłoków i świec zapłonowych.

Podczas kursów nauki jazdy często zwraca się uwagę na konieczność redukcji biegu przed przyspieszaniem. Manewr wyprzedzania jest jednym z najniebezpieczniejszych na drodze i wymaga jak najszybszego oraz najbezpieczniejszego zakończenia. Dlatego redukcja biegu pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał przyspieszenia samochodu, co jest kluczowe do bezpiecznego wyprzedzenia innego pojazdu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.