Wkurzasz się na rowerzystów? Niedługo będziesz musiał ustąpić dronowej masie krytycznej

Drony w mieście? Dzisiaj to nie takie proste. Dlatego też właściciele dronów będą chcieli to zmienić.

Zdjęcie drona pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie drona pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

09.11.2015 16:52

Przyszłość dronów według firmy DJI to… wieś. Oglądając ich ciekawy materiał promocyjny doszedłem do wniosku, że najbardziej ucieszą się mieszkający daleko poza miastem. To właśnie oni będą mogli w pełni korzystać z naprawdę interesujących funkcji “dronów przyszłości”, takich jak śledzenie właściciela i efektowne omijanie przeszkód czy rysowanie na niebie.

DJI - Phantom X Concept

Wiem, że to tylko reklamowy spot, ale zaczyna to być niepokojące. Twórcy dronów zakładają, że w przyszłości tylko nieliczni będą korzystać z produktów. Albo, co jest jeszcze gorsze, żeby w spokoju i bezpieczeństwie móc się nimi cieszyć, trzeba będzie wyjechać na odludzie.

Dron w mieście

Pewnie wiedzą co się święci. W “świątecznej gazetce” Biedronki jednym z proponowanych prezentów jest właśnie dron z kamerką. Kosztuje niewiele, bo tylko 200 zł, więc pewnie niejedna osoba znajdzie takie urządzenie pod choinką. Szansę w tym okresie widzi dla siebie też GoClever. Firma wypuściła na rynek trzy tanie drony. Sprzęt można kupić za 200, 300 lub 400 zł, w zależności od specyfikacji.

Obraz

Jeszcze tego nie widać, ale niebawem nad naszymi głowami może zacząć robić się tłoczno. Parę lat temu pewnie tylko nieliczni korzystali z np. kamerek rowerowych, dziś takich urządzeń na ścieżkach rowerowych nie brakuje. To samo można powiedzieć o kamerkach samochodowych czy kijkach od selfie. Moda szybko dotarła do Polski i nie jest ciekawostką, a standardem. Dlaczego z dronami miałoby być inaczej?

Tylko gdzie nimi latać? W mieście to nie takie proste:

Nie ma tu zatem większego zaskoczenia – loty dronów nad miastami? Tak, ale tylko za zgodą, dla operatorów ze świadectwem kwalifikacji UAVO i pod określonymi warunkami. Wszyscy pozostali niestety nie powinny w ogóle latać swoimi dronami „nad ludźmi, miastami i nad budynkami”.

Być może jestem naiwny, ale prędzej czy później będzie musiało się to zmienić. Przeszkodą przestaną być nawet takie ograniczenia jak “prawo jazdy dla drona” czy dodatkowe koszty. Po prostu - dronów będzie tyle, że chętnych na latanie w mieście i mogących to robić nie zabraknie. Dzisiaj zgłaszają się pewnie góra trzy osoby tygodniowo. Ale za pół roku będzie już ich 20. Za rok może być 100. A za dwa, trzy lata? I z nimi będzie trzeba coś zrobić.

Fajnie jest polatać dronem nad lasem czy łąką, ale jeszcze lepiej samemu stworzyć np. takie filmiki:

Fabryka Karola Scheiblera w Łodzi widziana z drona - Latający Kamerzysta przedstawia odcinek 1!

Wyobraźmy sobie najpopularniejsze miejsca w Polsce czy na świecie. Pełne zabytków, a co za tym idzie - turystów. I każdy z nich zamiast selfiesticka będzie miał swojego drona. Każdy będzie chciał nagrać filmik z góry, każdy będzie chciał mieć selfie z wysokości, czyli dronie. Na rowerowych ścieżkach za rowerzystą latać będą cztery drony, które nagrają przejazd z różnych perspektyw. To samo będzie w górach, na stokach czy szlakach. Na niebie zacznie się robić tłoczno.

Masa krytyczna z dronem

Na pewno z czasem jakoś to się ułoży. Powstaną naturalne przepisy, które wyjaśnią, kiedy, jak, kto i przez ile będzie mógł korzystać z drona w mieście, tak by nikomu się nic nie stało. Ale zanim do tego dojdzie, ważną rolę w miastach odegra… dronowa masa krytyczna.

Zdjęcie ulicy pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie ulicy pochodzi z serwisu shutterstock.com

Dzisiaj mieszkańcy miast wkurzają się na biegaczy, rowerzystów czy - tu przede wszystkim poszkodowana jest stolica - protestujących, którzy od czasu do czasu blokują ulicę, bo akurat biegną/jadą/strajkują. A reszta stoi w korkach i gubi się w objazdach. Niestety, mam złą wiadomość. Dojdzie kolejna grupa, która zablokuje ruch w mieście.

Ludzie będą chcieli polatać. Zrobić zdjęcia z wysokości, zwiedzić zabytki, tam nagrać filmiki za pomocą dronów. Miasta na co dzień będą dla nich zamknięte i niedostępne, ale na jeden dzień w miesiącu (tygodniu?) drony dostaną zgodę i będą mogły przelecieć najważniejszymi ulicami.

I takie rozwiązanie według mnie byłoby niegłupie. Nad całym “spacerem” kontrolę mieliby fachowcy, którzy wiedzieliby, co zrobić w razie niebezpiecznych manewrów. Mieliby kontrolę nad tłumem użytkowników. Mogliby doradzić, a chętni dostaliby miejsce i czas na realizacje swoich pomysłów. Owszem, byliby w grupie, co pewnie nie każdemu się spodoba, ale przynajmniej byłaby to grupa pod nadzorem.

Nawet jeśli dronowa masa krytyczna będzie wyglądała inaczej, to pewny jestem jednego: na pewno taka powstanie. Użytkownicy dronów, podobnie jak dziś rowerzyści w całej Polsce, będą domagali się praw. Będą chcieli stref w mieście, po których mogą spokojnie latać, może będą prosić o specjalne “ścieżki” dla dronów? Albo po prostu zechcą razem latać w centrum miasta.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.