Word, Excel, Google: dla studentów to zbyt trudne! Nie są głupi - szkoła ich tego nie nauczyła!

Wyniki badań zachęcają do tego, by zakrzyknąć: ale głupi ci młodzi ludzie! Nie znają podstaw: Worda, Excela, Google’a! Ale kto ponosi za to winę?

Zdjęcie studentów pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie studentów pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

09.05.2015 12:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tylko 23 procent badanych poradziło sobie z wyszukiwarką, dla wielu takie programy jak Word czy Excel to czarna magia - wynika z badań przeprowadzonych przez ServiceNow na studentach Uniwersytetu Illinois Wesleyan.

Większość studentów nie rozumie na jakiej zasadzie wyświetlane są wyniki wyszukiwania lub w jaki sposób są segregowane. W związku z tym milenialsi nie byli w stanie skonstruować frazy zapytania tak, aby otrzymać odpowiedź z wartościowymi danymi. Przykładowo nie potrafili ograniczyć wyszukiwania do aktualnych artykułów prasowych.

Być może to tylko czarna owca i wyjątek na studenckiej mapie świata, a reszta radzi sobie całkiem nieźle. Niewykluczone. Ale akurat tutaj nie jestem optymistą i podejrzewam, że podobne wyniki byłyby wszędzie, a na pewno także u nas.

Młodzi i nowe technologie

Czy to źle? Dla większości komentujących tego newsa - tak! Pojawiają się głosy, że młodzi, to i owszem, znają się na technologiach, pod warunkiem, że chodzi o robienie selfie, siedzenie na Facebooku czy granie w głupie gierki.

A poważne sprawy? Ha, to już domena “starszego pokolenia”, które załapało się na rozwój technologii, ale “ogłupienie” ich nie sięgnęło. Zobaczcie na te komentarze - z szyderą piszą właśnie ci starsi, jak zwykle mądrzejsi, którzy narzekają na młodszych od siebie.

Zdjęcie studentów pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie studentów pochodzi z serwisu shutterstock.com

Tylko czy to wina młodych ludzi? Czy oni z automatu są głupi, skoro nie potrafią dobrze poszukać niezbędnej treści?

Wina przede wszystkim leży po stronie szkół. Nie wiem jak było w Stanach, ale ja pamiętam lekcje informatyki w moich szkołach. I tak, bardziej kojarzą mi się z Deluxe Ski Jumping, pasjansem, saperem i grami w przeglądarce niż z prawdziwą nauką.

A jak już siadało się przy Wordzie czy Excelu, to robiło się rzeczy, które wydawały się kompletnie niepotrzebne. A tam wydawały - były! Pokazywały te programy od strony, która do siebie zniechęcała. Tak, to były przykłady, ale przecież można było uczyć nas na ciekawszych wzorach. Sprzedać to tak, abyśmy wiedzieli, że kiedyś możemy z tego skorzystać.

Informatyka w szkole

Zamiast tego robiliśmy to byle było, pan wstawiał ocenę i można było zajmować się swoimi rzeczami. Nauczyć się, zaliczyć, zapomnieć.

Oczywiście można stwierdzić, że my - piszę w ten sposób, bo większość osób z klasy tak robiła - zawiedliśmy, bo mieliśmy okazję się nauczyć, a woleliśmy grać w CS-a.

Tyle że mam ogromną listę usprawiedliwień. Na komputerze w domu każdy z nas miał nowszego Worda. Wszystkie programy były - ha, są do dzisiaj, wiem z opowieści, że studenci uczą się na programach, z których już dawno nikt nie korzysta! - przestarzałe, komputery wolne, a zadania nudne i przedstawione tak, że mieliśmy uczyć się na pamięć obsługi programu, a nie rozumieć go i wykorzystać do własnych potrzeb.

Obraz

Zresztą nikt nie powiedział nam, że obsługa Excela może się przydać. Zamiast tego liczyliśmy statki na morzu i to, ile kilogramów załadunku mają w danym miesiącu. Przyznajcie, że brzmi to jak wiedza, z której w życiu nie skorzystamy.

A Google? Też nie dziwi mnie, że wyszukiwanie sprawia problem, skoro w szkołach używanie wyszukiwarki - przynajmniej swego czasu - było czymś w rodzaju oszustwa.

Masz coś z Sieci - pewnie to ściąga.pl albo inna tego typu strona. Ewentualnie Wikipedia, czyli pójście na łatwiznę. News z Internetu był zły, lepiej przeszukać w bibliotece pisma z roku 1967 roku albo siedzieć nad szkolną encyklopedią, która przez anonimowych “śmieszków” albo nie miała stron, albo na wielu z nich były rysunki, które najłatwiej wychodzą chłopakom mającym 13 lat. Super warunki.

Obraz

A efekty tego mamy w tych badaniach.

Złe technologie - chłopiec do bicia

Najłatwiej stwierdzić, że młodzi są głupi, my byliśmy mądrzy i temat załatwiony. Tyle że to nie rozwiązuje problemu, ba, nawet o niego nie zahacza.

A może sprawa nie jest tak poważna jak się wydaje? Może młodzi nie umieją pisać w Wordzie, bo mają lepsze alternatywy? Excela zastępuje coś innego? A zamiast szukać w Google, lepiej zapytać na Facebooku, gdzie zaraz dostanie się masę odpowiedzi, a w gratisie ciekawą dyskusję? Często bywa i tak.

Ale wielu woli skupić się na tym, że technologie są złe, ogłupiają i tak głupich ludzi, a kiedyś było lepiej. A przecież jest po prostu inaczej - co ma swoje złe, ale też na pewno dobre strony!

Na koniec ciekawostka. Okazuje, że Word i tego typu programy nie są aż tak potrzebne, jak niektórym się wydaje:

70% ankietowanych używa tego oprogramowania tylko do podglądu dokumentów, ewentualnie do wprowadzania prostych zmian. 29% nigdy nie miało potrzeby uruchomić Worda bądź Excela, lub robiła to tylko aby przejrzeć otrzymane pliki. Prezentacji w PowerPoincie nigdy nie edytowało 70% ankietowanych. Drobne zmiany w dokumentach otwartych w Wordzie wprowadza 62% osób, w Excelu 53%. Do wykorzystywania pełnego potencjału Worda przyznało się 9%, Excela 18%. Do tworzenia zaawansowanych prezentacji w PowerPoincie przyznało się tylko 2% ankietowanych.

Nie potrafią? A może nie potrzebują?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (17)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.