Zakupy OnLine - na co uważać, żeby nie żałować?
Zakupy w Internecie są po prostu rewelacyjne: dziesiątki sklepów, najszersza oferta, niższe ceny, a na dodatek nie trzeba nawet wychodzić z własnego domu. Nic dziwnego, że na całym świecie wartość rynku sprzedaży online rośnie ekspresowo do niebotycznych rozmiarów.
03.03.2010 21:30
Problem z zakupami w Internecie polega jednak na tym, że w zasadzie nigdy nie wiemy, co będzie w przesyłce. Co można zrobić, żeby uchronić się przed oszustami?
Zakupy w Internecie są po prostu rewelacyjne: dziesiątki sklepów, najszersza oferta, niższe ceny, a na dodatek nie trzeba nawet wychodzić z własnego domu. Nic dziwnego, że na całym świecie wartość rynku sprzedaży online rośnie ekspresowo do niebotycznych rozmiarów.
Problem z zakupami w Internecie polega jednak na tym, że w zasadzie nigdy nie wiemy, co będzie w przesyłce. Co można zrobić, żeby uchronić się przed oszustami?
Wyjątkowo niska cena? Uważaj!
Nawet w Internecie nie ma nic za darmo. Jeśli znaleźliśmy towar, który jest o wiele tańszy niż inne przedmioty tego typu - powinna nam się zapalić czerwona ostrzegawcza lampka. Być może rzeczywiście, sprzedający jest po prostu producentem i może sobie pozwolić na tak niską cenę... ale bezpieczniej będzie z nim po prostu porozmawiać i spytać, dlaczego inni mają znacznie drożej. Jeżeli wyjaśnienie będzie sensowne i w jakiś sposób udowodnione - dopiero wtedy możemy zrobić założenie, że faktycznie trafiliśmy na okazję.
Sprzedawca obiecuje złote góry?
Każdy sprzedający przedstawia swoją ofertę w jak najlepszym świetle. To normalne. Zwróć jednak baczną uwagę na to, w jaki dokładnie sposób jest to robione. Istnieje kilka cech wspólnych ofert wystawianych przez oszustów:
- Zero konkretów - towar opisany jest ogólnikami, ale bez jakiejkolwiek specyfikacji. Zamiast szczegółów znajdziesz określenia \najlepszy\
- \sprawdzony\
- \profesjonalny\ - nie będzie tam jednak żadnego uzasadnienia dla tych superlatyw.
- Podpieranie się autorytetem - sprzedawca powołuje się na tajemnicze \badania\ czy \statystyki\
- ale nic nie mówi na temat tego, gdzie takowe były robione ani przez kogo. Można więc śmiało założyć, że te \badania\ zostały wymyślone specjalnie na potrzeby sprzedaży.
- Pozytywne komentarze od anonimów - oferta podpiera się opiniami rzekomych klientów, ale występują oni wyłącznie jako \Józek\ czy \Monika\
- albo \PPHU XYZ\ - przy czym firmy tej nigdzie nie można znaleźć. Co prawda zdarza się, że rzeczywiście komentarze są prawdziwe, ale im ich więcej, tym bardziej powinniśmy być podejrzliwi.
- Możesz dostać wszystko - sprzedawca zapewnia cię, że potrafi idealnie dopasować ofertę do twoich potrzeb, nawet jeśli jest to komplet łyżeczek do herbaty. Kiedy jednak zapytasz o szczegóły albo poprosisz o zdjęcie przedmiotu, okazuje się że zgubił aparat a telefon ma z 1995 roku i nie da się nim fotki zrobić.
Czasami te cechy występują także w rzetelnych ofertach, bo już od jakiegoś czasu sklepy online próbują stosować nachalny marketing. Jeśli jednak sprzedawca jest uczciwy, nie będzie się wymigiwał od podania szczegółów i bardziej konkretnego określenia przedmiotu umowy.
Sprawdź kontakty!
Poważnie podchodząca do prowadzenia interesów on-line firma posiadać będzie swoją stronę WWW, na której znajdziesz takie informacje jak: pełna nazwa i adres firmy, e-mail kontaktowy w ich własnej domenie, numery związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. REGON, NIP), numer telefonu stacjonarnego z godzinami, w których można się kontaktować. Te dane łatwo można sprawdzić.
Niezależnie od tego czy kupujesz od firmy, czy od prywatnej osoby - zweryfikuj kontakty. Wyślij maila z zapytaniem, odezwij się na Gadu-Gadu, zadzwoń pod podany numer telefonu. Niestety, podana komórka zawsze może okazać się nie zarejestrowanym nigdzie pre-paidem, dlatego stacjonarka jest dużo bezpieczniejsza.
Poszukaj opinii w Internecie
W przypadku firm można sprawdzić opinie klientów używając po prostu Google i danych sprzedającego. Ale w podobny sposób można ocenić też osobę prywatną: wklej do wyszukiwarki wszystko, co o niej wiesz - e-mail, nazwisko, czy też aukcyjny nick tej osoby. Zaalarmować powinny Cię nie tylko negatywne opinie, ale też np. spamowanie w Usenecie i na forach, czy powtarzające się często zmiany adresu e-mail przy tym samym nazwisku.
Konkretny sprzedawca = uczciwy sprzedawca
Decydując się na zakup, ustal dokładnie jego warunki: przesłanie towaru czy wykonanie usługi, sposób zapłaty, możliwość ewentualnej reklamacji, terminy. Pamiętaj też o tym, że w przypadku zakupu przez Internet obowiązują te same warunki, co przy każdym innym rodzaju zakupu poza siedzibą przedsiębiorstwa - sprzedawca powinien więc na żądanie okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz posiadanie uprawnień do działania w imieniu tej firmy.
Rzetelni przedsiębiorcy posiadają też własne regulaminy określające między innymi tryby i warunki reklamacji, a do zdalnych zakupów dołączają dokument mówiący o prawie odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.