Zestawienie strat wartości aut. Liderem samochód elektryczny
Decydując się na zakup nowego samochodu, warto mieć świadomość, że już chwilę po opuszczeniu salonu, wartość pojazdu maleje. Jakie są realia strat wartościowych aut w pierwszym roku od zakupu? Opisuje to serwis iSeeCars, analizując rynek w Stanach Zjednoczonych.
16.04.2024 | aktual.: 16.04.2024 23:07
Niektóre modele samochodów już po roku od momentu zakupu mogą zanotować blisko 50-procentowy spadek pierwotnej wartości. Z analizy przeprowadzonej przez firmę iSeeCars, twórców rankingu dla amerykańskiego sektora motoryzacyjnego, wynika, że liderem w spadku wartości po 12 miesiącach jest elektryczny Mercedes-Benz EQS, który traci 47,8 proc. swojej pierwotnej wartości.
Jakie samochody tracą najwięcej?
Bezdyskusyjnym liderem w kategorii utraty wartości po pierwszym roku użytkowania, jeszcze z salonu, jest wspomniany wcześniej Mercedes EQS. W segmencie elektryków, na drugim miejscu znajduje się Kia EV6 z 33,6-procentowym spadkiem wartości po roku.
Z kolei Hyundai Ioniq i Volkswagen ID.4 dzielą trzecie miejsce z identycznym spadkiem wartości na poziomie 32,9 proc. Na dalszych pozycjach plasują się Ford Mustang Mach-E z 29,8-procentowym spadkiem oraz Chevrolet Bolt EV, który traci 28 proc. swojej wartości po 12 miesiącach od zakupu w USA.
Samochody spalinowe również odnotowują znaczne spadki wartości po roku od zakupu. Jaguar F-Pace jest przykładem takiego pojazdu, tracąc 35,4 proc. swojej początkowej wartości. Podobnie duże spadki notują modele Alfa Romeo, gdzie Giulia traci 33,4 proc., a Stelvio 32,3 proc. swojej wartości.
Przypatrzmy się jednak samochodom, które najmniej tracą na wartości. Tutaj bezkonkurencyjnym liderem jest Land Rover Range Rover, który nie tylko nie traci, ale zyskuje na wartości – po roku jest warty o 2,8 proc. więcej niż w dniu zakupu. Drugie miejsce zajmuje Kia Rio, która po 12 miesiącach traci zaledwie 0,1 proc. swojej wartości, a podium zamyka Mercedes-Benz klasy G z utratą wartości wynoszącą 2,3 proc.