Zmiany w ofertach operatorów. UE walczy z popularnymi pakietami
Operatorzy i dostawcy internetu w Polsce muszą dokonać istotnych zmian w swoich ofertach. Wynika to z unijnych przepisów, które jednoznacznie określają, że usługi pozwalające na nielimitowane korzystanie z sieci w ramach pojedynczych aplikacji są niezgodne z prawem.
22.05.2024 | aktual.: 23.05.2024 08:33
Chodzi o oferty typu "zero rating", które umożliwiają użytkownikom korzystanie z wybranych aplikacji lub całych kategorii aplikacji bez uszczuplania dostępnego pakietu danych. Przykładem takiej oferty jest Social Pass od Orange, która pozwala na nielimitowane korzystanie z aplikacji takich jak TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat, X, Pinterest, Messenger, WhatsApp, Viber, Telegram oraz Parrot One.
Unia Europejska uznała jednak, że nielimitowany internet w ramach pojedynczych aplikacji narusza przepisy. Choć w Polsce zakaz świadczenia usług "zero rating" został wydany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), instytucja ta powołuje się na wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). TSUE już trzykrotnie orzekł, że tego typu oferty są sprzeczne z obowiązującymi przepisami.
Nielimitowany pakiet danych sprzeczny z zasadą wolnego internetu
Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 2015 roku, dostawcy usług internetowych powinni traktować wszystkie transmisje danych jednakowo, bez dyskryminacji, ograniczania czy ingerencji, niezależnie od nadawcy i odbiorcy, konsultowanych lub rozpowszechnianych treści, wykorzystywanych aplikacji lub usług, czy też używanych urządzeń końcowych. Jeśli operator pozwala na nielimitowane korzystanie z jednej aplikacji do strumieniowania muzyki, podczas gdy konkurencyjne usługi uszczuplają paczkę danych, użytkownicy są zachęcani do korzystania z tej konkretnej aplikacji. Zdaniem TSUE, jest to sprzeczne z zasadą otwartego internetu.
W 2023 roku UKE przeprowadziło kontrolę ofert największych dostawców internetu w Polsce, w tym firm T-Mobile, Orange, Polkomtel, P4, Canal+, Polsat Cyfrowy oraz Premium Mobile. Kontrola wykazała, że wszystkie te firmy świadczą usługi w modelu "zero rating". W związku z tym, dostawcy otrzymali od UKE zakaz zawierania nowych umów na tego typu usługi oraz nakaz modyfikacji już aktywnych ofert. Firmy mają 30 dni od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych na wprowadzenie wymaganych zmian.