1000 km/h pociągiem

Z taką oto szaloną prędkością będzie można podróżować pociągiem już za 3 lata. I to wcale nie gdzieś tam w Europie, ale w Chinach. Wprawdzie koszt wybudowania superszybkiego pociągu jest kosmicznie wysoki, ale jeszcze więcej trzeba płacić za coś innego.

kolej
kolej
Katarzyna Kieś

20.08.2010 | aktual.: 11.03.2022 13:39

Z taką oto szaloną prędkością będzie można podróżować pociągiem już za 3 lata. I to wcale nie gdzieś tam w Europie, ale w Chinach. Wprawdzie koszt wybudowania superszybkiego pociągu jest kosmicznie wysoki, ale jeszcze więcej trzeba płacić za coś innego.

Mianowicie za czas – a ten należy do dóbr deficytowych i bezcennych. Wartość czasu rozumieją widać konstruktorzy z Kraju Środka, dla których kwota ok. 330 mln dolarów nie jest żadnym wydatkiem, jeśli weźmie się pod uwagę zyski z eksploatacji rekordowo szybkiej kolei.

Chińczycy chcą wystawić na torowisko silnego konkurenta dla pociągów typu Maglev (poruszających się z prędkością ponad połowę mniejszą niż 1000 km/h), który może zmienić technologię komunikacyjną. Rozwijanie tak wielkiej prędkości miałoby być możliwe dzięki likwidacji tarcia powietrza (z którym muszą sobie radzić nawet superszybkie koleje magnetyczne). To zapewniałyby tunele próżniowe. Pociągi pędziłyby w takich właśnie tunelach, rozwijając zabójczą wręcz prędkość.

Zabójczą, i to dosłownie. Bo skoro jazda odbywałaby się w tunelach próżniowych, nasuwa się pytanie: czego należałoby się spodziewać, kiedy pociąg z jakichś powodów straciłby zasilanie? Zakładając wersję optymistyczną: atestowaną, certyfikowaną i zgodną z normami: pewnie uruchomiony zostałby system awaryjnego zasilania i po kłopocie. W wersji nieoptymistycznej należałoby się raczej spodziewać śmierci poprzez uduszenie (nie słyszałam o nikim, kto potrafiłby przeżyć w warunkach próżni).

Pomysłodawcy milczą jednak na temat zachowania bezpieczeństwa w superpociągu.

Źródło: Clean Technica

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.