WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

1000 km/h pociągiem

Z taką oto szaloną prędkością będzie można podróżować pociągiem już za 3 lata. I to wcale nie gdzieś tam w Europie, ale w Chinach. Wprawdzie koszt wybudowania superszybkiego pociągu jest kosmicznie wysoki, ale jeszcze więcej trzeba płacić za coś innego.

1000 km/h pociągiem 1kolej
Katarzyna Kieś

Z taką oto szaloną prędkością będzie można podróżować pociągiem już za 3 lata. I to wcale nie gdzieś tam w Europie, ale w Chinach. Wprawdzie koszt wybudowania superszybkiego pociągu jest kosmicznie wysoki, ale jeszcze więcej trzeba płacić za coś innego.

Mianowicie za czas – a ten należy do dóbr deficytowych i bezcennych. Wartość czasu rozumieją widać konstruktorzy z Kraju Środka, dla których kwota ok. 330 mln dolarów nie jest żadnym wydatkiem, jeśli weźmie się pod uwagę zyski z eksploatacji rekordowo szybkiej kolei.

Chińczycy chcą wystawić na torowisko silnego konkurenta dla pociągów typu Maglev (poruszających się z prędkością ponad połowę mniejszą niż 1000 km/h), który może zmienić technologię komunikacyjną. Rozwijanie tak wielkiej prędkości miałoby być możliwe dzięki likwidacji tarcia powietrza (z którym muszą sobie radzić nawet superszybkie koleje magnetyczne). To zapewniałyby tunele próżniowe. Pociągi pędziłyby w takich właśnie tunelach, rozwijając zabójczą wręcz prędkość.

Zabójczą, i to dosłownie. Bo skoro jazda odbywałaby się w tunelach próżniowych, nasuwa się pytanie: czego należałoby się spodziewać, kiedy pociąg z jakichś powodów straciłby zasilanie? Zakładając wersję optymistyczną: atestowaną, certyfikowaną i zgodną z normami: pewnie uruchomiony zostałby system awaryjnego zasilania i po kłopocie. W wersji nieoptymistycznej należałoby się raczej spodziewać śmierci poprzez uduszenie (nie słyszałam o nikim, kto potrafiłby przeżyć w warunkach próżni).

Pomysłodawcy milczą jednak na temat zachowania bezpieczeństwa w superpociągu.

Źródło: Clean Technica

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Google pokazuje pierwszą reklamę stworzoną przez AI
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Android 17. Google testuje rozbudowany Always On Display i tryb oszczędny w Mapach
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Ocean Południowy wciąż pochłania CO2. Wskazują pomijany mechanizm
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Sprawdź paszport. Ten symbol zmienia wszystko
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację