W Gdyni powstaje niezwykły hybrydowy prom. Do jego obsługi wystarczą 3 osoby
Gdyńska stocznia Crist poinformowała, że rozpoczęła się budowa wielkiego promu hybrydowego. Pomieści on 90 samochodów, prawie 400 pasażerów i będzie przede wszystkim zasilany bateriami akumulatorów.
04.07.2020 | aktual.: 08.03.2022 14:51
Nowoczesny, hybrydowy prom powstający w gdyńskiej stoczni będzie mieć 100,5 m długości oraz 17,4 m szerokości. I chociaż ma pomieścić 90 samochodów i dokładnie 372 pasażerów to do jego obsługi wystarczy jedynie… 3-osobowa załoga.
To, co jednak szczególnie wyróżnia tę inwestycję, to jej przyjazny dla środowiska napęd. Zostanie wyposażony w akumulatory na prąd i rezerwowe agregaty spalinowe do wykorzystania w kryzysowych sytuacjach.
- Prom będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii, które będą zasilane bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku jednostki - wyjaśnia Tomasz Wrzask ze stoczni Crist w rozmowie z Radio Gdańsk.
Spalinowe agregaty prądotwórcze będą wykorzystywane przy złej pogodzie i na trasach, na których zgromadzone zostało wyjątkowo dużo lodu. Ma to być jednak jedynie rezerwowa forma zasilania.
Prom nie popływa zbyt długo na polskich wodach. Został zamówiony przez fińskiego operatora Finferries i będzie wykorzystywane przede wszystkim na trasie w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich. Wcześniej w Gdyni powstała podobna jednostka pływająca - Elektra, która zdobyła wiele nagród, również międzynarodowych.
Elektra została doceniona ze względy na innowacyjny system ładowania i rozwiązania hybrydowe zdobywając m.in. nagrodę "Ship of the Year" podczas Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 za wybitny wkład w sukces europejskiego przemysłu morskiego.