Abramsy z nowym systemem. Ma je chronić przed hakerami

Abramsy z nowym systemem. Ma je chronić przed hakerami

Abramsy z nowym systemem. Ma je chronić przed hakerami
Źródło zdjęć: © Getty Images | Chung Sung-Jun
Adam Gaafar
10.02.2022 13:08

Centrum Systemów Pojazdów Naziemnych Sił Zbrojnych USA (GVSC) ogłosiło udaną demonstrację nowego systemu, który ma chronić wojskowe pojazdy przed cyberatakami. Rozwiązanie przetestowano w czołgu M1A2 Abrams.

Serwis The War Zone, który opisuje nowy system wyjaśnia, że jego wprowadzenie zostało uznane za konieczne ze względu na fakt, że duża część pojazdów została zaprojektowana na długo przed pojawieniem się nowoczesnych cyberataków. Z tego względu pozostawały one podatne na zagrożenia związane z działaniami hakerów.

Nowy system w pojazdach wojskowych USA

Jak wynika z informacji przekazanych przez GVSC, testy systemu "MIL-STD-1553 Bus Defender" firmy Peraton zostały przeprowadzone we wrześniu ub.r. podczas ćwiczeń Cyber ​​Cyclone w Yuma Proving Ground. Demonstracja – jak twierdzą Amerykanie – zakończyła się pełnym sukcesem.

Bus Defender to system wykrywania i zapobiegania włamaniom, który może zwalczać cyberataki wymierzone w magistralę danych platformy. Jak podkreśla The War Zone, przez magistralę danych są obsługiwane wszystkie transmisje pomiędzy zasobami wojskowymi, w tym satelitami, czujnikami zewnętrznymi, systemami komunikacyjnymi, bronią i pojazdami bezzałogowymi.

– To zrozumiałe i proste: pojazdy są podatne na cyberataki. Jeśli się nad tym zastanowić, dzisiejszy pojazd to tylko kilka komputerów na kołach lub gąsienicach – powiedział Jeffery Jaczkowski, zastępca dyrektora ds. inżynierii systemów naziemnych w GVSC. System został przetestowany na Abramsie, ale docelowo mają zostać w niego wyposażone również inne pojazdy amerykańskich sił zbrojnych.

Nowoczesne czołgi dla Polski

M1A2 Abrams to czołgi podstawowe produkcji amerykańskiej, które uchodzą za jedne z najlepszych wozów bojowych na świecie. Polska zakupiła ich 250 sztuk w najnowocześniejszej wersji SEPv3. Jednym z ciekawszych rozwiązań w Abramsach jest turbina Honeywell AGT 1500 o mocy 1500 KM, stworzona do pracy z naftą JP-4 lub JP-8, czyli paliwami lotniczymi. Czołg może być też jednak napędzany benzyną, kerozyną i olejem napędowym.

Abramsy cechują się ogromną masą, która przekracza w niektórych wersjach 70 ton. Mimo to pojazd może poruszać się z prędkością 67 km/h po drodze oraz 40 km/h w terenie. Czołg jest wzmocniony pancerzem reaktywnym. Niektóre modele są również wyposażone w izraelski system ochrony aktywnej typu hard-kill Rafael Trophy HV, który pozwala zestrzeliwać pociski z bezpiecznej odległości od pancerza zasadniczego.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (105)