11 nieznanych faktów na 25-lecie Game Boya. Sonar, pierwsza kamera i FPS w trybie multi

11 nieznanych faktów na 25-lecie Game Boya. Sonar, pierwsza kamera i FPS w trybie multi21.04.2014 16:31

25 lat temu zadebiutował GameBoy - przenośna konsola Nintendo. Game Boy okazał się gigantycznym sukcesem: podbił rynek, zdeklasował rywali i - licząc sprzedaż wszystkich wersji - znalazł ponad 200 mln użytkowników.

Prekursor cyfrowej fotografii

Obecnie aparaty fotograficzne wpycha się do niemal każdego sprzętu elektronicznego. W latach 90 fotografia cyfrowa dopiero nieśmiało wchodziła na rynek, a jednym z prekursorów okazał się Game Boy. Nintendo opracowało dla niego moduł z kamerą oraz niewielką, przenośną drukarkę. Dzięki temu użytkownik konsoli mógł zrobić zdjęcie o rozdzielczości 256x224 pikseli i czterech odcieniach szarości i natychmiast je wydrukować.

A demonstration of the Gameboy Camera. Once the smallest digital camera!

Pierwszy na orbicie

Game Boy był pierwszą konsolą, która znalazła się na orbicie. W 1993 roku Aleksandr Sieriebrow zabrał z sobą na pokład stacji orbitalnej MIR Game Boya. Ze względu na ograniczenia dotyczące kosmicznego bagażu, mógł zabrać tylko jedną grę - jak nietrudno zgadnąć, wybór Rosjanina padł na Tetrisa.

Niezniszczalny

Game Boy należał do kategorii niezniszczalnej elektroniki. W czasach, gdy kosztujące średnią krajową telefony przestają działać po upadku ze stołu, warto wspomnieć o Game Boyu, który traił do Zatoki Perskiej wraz z amerykańskim żołnierzem, biorącym udział w operacji Pustynna Burza. Podczas ataku na amerykańskie koszary konsola został uszkodzona. Mimo stopienia znacznej części obudowy Game Boy nadal działa - jest jednym z eksponatów w nowojorskim Nintendo World Store.

Game

Prekursor sieciowych shooterów

W 1991 roku, na dwa lata przed pojawieniem się Dooma, użytkownicy Game Boya mogli zagrać w FPS-a w trybie multi. Gra Faceball 2000, dzięki dodatkowym przystawkom i okablowaniu, pozwalała na jednoczesną walkę do 16 graczy, korzystających z Game Boyów.

Faceball 2000 - Game Boy Gameplay

Usypia dzieci przed zabiegami

Wiele lat po zakończeniu produkcji Game Boy został wykorzystany jako element systemu o nazwie Pedisedate. Był to sprzęt do bezstresowego usypiania dzieci przed zabiegami medycznymi

Pedisedate

Mobilność przed wydajnością

Celem, przyświecającym twórcy Game Boya (Gunpei Yokoi) było stworzenie urządzenia, które użytkownik mógłby bez obaw mieć przy sobie w każdym miejscu. Sprzęt musiał być stosunkowo tani i energooszczędny. Kosztem ograniczeń sprzętowych osiągnięto te założenia - początkowo Game Boy kosztował około 90 dolarów (doskonalszy technicznie Atari Lynx niemal 200) i wytrzymywał na komplecie baterii AA niemal 30 godzin (Lynx nie więcej niż 3).

Pomagał wędkarzom

Game Boy móg także pełnić rolę przenośnego sonaru, pomagając wędkarzom zlokalizować podwodną zdobycz. Było to możliwe dzięki dołączanemu do konsoli modułowi o nazwie Game Boy Pocket Sonar

Ma liczne rodzeństwo

Choć do popkultury przeszedł wizerunek pierwszego Game Boya z 1989 roku, to w kolejnych latach pojawiły się kolejne urządzenia sygnowane tą marką. Młodsze rodzeństwo Game Boya to modele Pocket (1996 r.), Light (1998 r.), Color (1998 r.), Advance (2001 r.), Advance SP (2003 r.) i Micro (2005 r.).

Muzykalny

Game Boy jest popularnym sprzętem wśród muzyków, reprezentujących gatunek chiptune - muzykę, graną za pomocą układów dźwiękowych różnych urządzeń.

Cold Static (LSDJ chiptune on Gameboy Light)

Był reklamowany jako sprzęt z trybem multiplayer

Niemal od samego początku Game Boy umożliwiał - dzięki przewodowemu połączeniu - rozgrywkę w trybie multi. Tę cechę konsoli podkreślała jedna z reklam, pokazująca Game Boya jako platformę do gry w Tetrisa (Tetris był dołączany do urządzeń, sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych).

GameBoy + Tetris commercial [1989]

Przełamał płciowe stereotypy

Przez długie lata większość graczy stanowili chłopcy. Samczą dominację w świecie gier przełamał dopiero Game Boy - był pierwszym urządzeniem, w którym podział użytkowników ze względu na płeć dawał dwie mniej więcej równe części. Dla porównania, dziewczyny stanowiły zaledwie 29 proc. użytkowników konsoli NES.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.