135 pytań, które warto sobie zadać, zanim autonomiczne auta wyjadą na ulice

135 pytań, które warto sobie zadać, zanim autonomiczne auta wyjadą na ulice21.10.2015 12:15
Zdjęcie auta pochodzi z serwisu Shutterstock
Tomek Kreczmar

Zastanawiacie się, jak zmieni się nasz świat, gdy na drogach pojawią się autonomiczne samochody? My też. Dlatego postawiliśmy sobie kilka... no, nieco więcej niż kilka pytań dotyczących tzw. samojezdnych aut.

Podstawy

  1. Co to tak naprawdę znaczy autonomiczne auto – czy ono prowadzi się samo, czy tylko wspomaga kierowcę?
  1. Dlaczego mielibyśmy chcieć korzystać z autonomicznych samochodów?
  1. Kto na wprowadzeniu tych aut skorzysta finansowo, a kto życiowo?
  1. Kiedy tak naprawdę będzie to możliwe?
  1. Czy przewidywane są jakieś poziomy autonomiczności tych aut – takie co tylko wspierają kierowcę w sytuacjach niebezpiecznych czy tylko całkowicie go zastępujące?
  1. Czy autonomiczne samochody będą poruszać się same, czy tylko z pasażerem „na pokładzie”?
  1. Czy wykorzystywać one będą już istniejącą technologię poprawiającą bezpieczeństwo, czy też wszystko powstaje „od zera”?
  1. Na jakiej zasadzie działają autonomiczne samochody – jak „widzą” drogę, innych uczestników ruchu?
  1. Jakiego typu sensory są w nie wbudowane i czy jest ich wystarczająco wiele, a także czy są niezawodne?
  1. W ogóle na jakiej zasadzie działa oprogramowanie tego czegoś?
  1. I na jakiej zasadzie będzie update’owane?
  1. Czy oprogramowanie będzie się „uczyło”, tzn. czy to będzie coś na kształt sztucznej inteligencji?
  1. A jeśli tak, to czy będzie ona miała jakiś charakter?

Chris Urmson: How a driverless car sees the road

Oprogramowanie i jego aktualizacje

  1. Co się będzie działo w trakcie aktualizacji – czy samochód przypadkiem nie stanie w najgorszym możliwym momencie?
  1. Jak bardzo ta technologia jest ułomna?
  1. Jakie są jej zalety?
  1. A jakie wady?
  1. No i jak bardzo jest bezpieczna – czy grożą nam „blue screen of death”?
  1. Albo czy nie będziemy musieli przypadkiem rebootować systemu na środku autostrady?
  1. Może zatem na wszelki będzie „przycisk” pozwalający przejąć kierowcy kontrolę?
  1. Tylko czy wówczas nie pojawią się tacy, co będą specjalnie doprowadzali do takiego stanu, by samemu prowadzić?
  1. W jak wielkim zakresie można będzie polegać na oprogramowaniu auta?
  1. Co stanie się w sytuacjach nieprzewidzianych przez oprogramowanie?
  1. Czy twórcy auta powiedzą, jak często dochodziło do wadliwego działania zanim zaakceptowano dane rozwiązanie?
  1. Kto finalnie powinien przetestować cały ten system?
  1. Jaki standardy bezpieczeństwa należy zastosować przy jego wprowadzaniu?
  1. Jakie wyzwania stoją aktualnie przed twórcami autonomicznych aut?
  1. Jak dobrzy będą ci „kierowcy”? Czyli jak skuteczna będzie ta sztuczna inteligencja?
  1. Czy będzie podlegała jakimś zasadom etyki – choćby prawom robotyki Asimova?
  1. Jak autonomiczne samochody radzą sobie z warunkami pogodowymi?
  1. Czy inne powinny być np. w zimowej Szwecji, a inne w słonecznej Hiszpanii czy dla nich nie ma to znaczenia?
  1. Czy autonomiczne samochody są w stanie rozpoznać stan techniczny samych siebie – będą miały autodiagnostykę?
  1. Czy np. ocenią ogumienie i uznają, że przy takim zaśnieżeniu nie jadą?
Zwykłe auto przystosowane do bycia autonomicznym, Źródło zdjęć: © Google X
Zwykłe auto przystosowane do bycia autonomicznym
Źródło zdjęć: © Google X

Paliwo, energia i potencjalne oszczędności

  1. Jak zastosowanie autonomicznych samochodów wpłynie na zużycie paliwa czy energii?
  1. I w ogóle: czy będą na benzynę czy np. energię słoneczną?
  1. Kto i jak będzie je zasilał?
  1. A może same będą „siebie tankować”, np. w odpowiednim momencie ruszą na stację benzynową czy do punktu ładowania, gdy „w baku” będzie odpowiednio mało „paliwa”?
  1. Co się jednakże stanie, jeśli ten poziom zostanie osiągnięty w trakcie długiej jazdy z pasażerem – czy będzie opcja dostarczenia pasażera na miejsce, czy auto policzy, że ma to wystarczająco dużo paliwa?
  1. Co jednakże, jeśli wyliczenia okażą się błędne?

Co na to kodeks drogowy?

  1. Jak wygląda strona prawna całego przedsięwzięcia – tzn. czy współczesne systemy prawne uwzględniają istnienie takich pojazdów?
  1. A jeśli nie, to kto pracuje nad stosownymi przepisami?
  1. I jak bardzo może on ingerować w funkcjonalność pojazdów?

A look inside Google's Driverless Car

Jakie auta ruszą na drogi?

  1. Jakiego typu autonomiczne samochody zostaną dopuszczone do ruchu?
  1. Czy będą to tylko osobówki, czy także TIRy i inne transportowe pojazdy?
  1. A może wręcz ciągniki, wózki widłowe itp.?
  1. Co z motocyklami – czy samojezdne motocykle są w ogóle możliwe?
  1. I czy mają sens?
  1. A co z autami specjalnego przeznaczenia, karetkami, strażą pożarną, czołgami?

Pasażerowie i ich pieniądze

  1. Kto będzie decydował, ile osób wsiadło do osobowego pojazdu i czy nie jest ich przypadkiem za dużo?
  1. Czy użytkownicy będą czuli się bezpiecznie (bo przecież jesteśmy przyzwyczajeni do żywego człowieka za kierownicą)?
  1. Jak bardzo auto będzie kontrolowało zachowanie pasażerów?
  1. Czy auta będziemy kupować, czy raczej wynajmować na podobnej zasadzie co veturillo?
  1. Jak wpłynie to na transport publiczny (w zależności od modelu, rzecz jasna)?
  1. Ile to by mogło kosztować – w jednym i drugim modelu?
  1. Kto będzie mógł z nich korzystać w obu modelach – czy będą ograniczenia dotyczące wieku, wypitego alkoholu, niekaralności?
  1. Czy drugi model nie spowoduje protestów/blokad taksówkarzy, kierowców Ubera i przedstawicieli podobnych grup zawodowych?
  1. No właśnie, co stanie się z zawodowymi kierowcami?
  1. Czy będą różnie wyglądające auta i różne ich typy, czy tylko jeden?

Japan Moving Forward on Driverless Taxis

Sztuczna inteligencja i kontakt pasażera z autem

  1. Czy w każdym będzie niezależny od SI system pozwalający ludziom prowadzić auto?
  1. Czy w każdym SI będzie takie samo?
  1. A może pojawi się konkurencja w kreowaniu oprogramowania autonomicznych samochodów?
  1. Jeśli do tego dojdzie, to czy powstaną wyścigi takich pojazdów, pokazujące, który sprzęt jest lepszy?
  1. Co z driftowaniem?
  1. I czy przypadkiem nie doprowadzi to do niebezpiecznego wyścigu zbrojeń SI – np. wprowadzanie do oprogramowania skryptów negatywnie wpływających na czujniki konkurencji?
  1. Czy będziemy w jakiś sposób kontrolować autonomiczne samochody poza podawaniem trasy czy punktu docelowego?
  1. Czy np. powstaną specjalistyczne aplikacje na telefony, służące do wyznaczania trasy, dokonywania opłat itp.?
  1. A jeśli tak, to kto i w jakich sytuacjach będzie mógł z nich korzystać?
  1. I ponadto: jakie będzie ryzyko hakowania takich aplikacji?

A First Drive

Bezpieczeństwo i zmiany na drogach

  1. Czy faktycznie będzie bezpieczniej tak od razu?
  1. Czy może raczej dopiero po tym, jak większość przesiądzie się do samojezdnych aut?
  1. Wreszcie: czy wszyscy będą musieli się przesiąść do autonomicznych samochodów?
  1. A jeśli nie, to czy aby na pewno będzie bezpieczniej – bo przecież żywi kierowcy mogą zapragnąć wykorzystywać w ruchu drogowym SI lub wyszukiwać dziur w jego działaniu (analogicznie do sztuczek opracowywanych w grach wideo)?
  1. Albo czy przypadkiem auta z SI – lub te z żywymi kierowcami – nie będą musiały być specjalnie oznaczane?

Ubezpieczenia

  1. Jak na pojawienie się autonomicznych aut zareaguje rynek ubezpieczeniowy?
  1. Jak będzie ustalana stawka ubezpieczenia, bo przecież choćby czas bezwypadkowej jazdy kierowcy nie będzie miał znaczenia?
  1. Kto będzie ubezpieczany: software, komputer pokładowy, producent auta czy pasażerowie?
  1. A może wszyscy będą musieli mieć ubezpieczenie – i to każdy podmiot inne?
  1. Czy ubezpieczenie będzie tańsze, czy wręcz przeciwnie?
  1. Kto odpowie za wypadek – w sensie prawnym i finansowym?
  1. Czy nie będzie problemów ze zrzucaniem winy pomiędzy twórcami oprogramowania a producentami hardware czy typowo samochodowych komponentów? Bo choć dziś wszyscy skłonni są chętnie brać na siebie odpowiedzialność, przy zalewie pozwów mogą wszak zmienić zdanie...

Ludzkie życie, przeglądy i hakowanie

  1. Jak program będzie ważył "życia" - czy cenniejsze jest zdrowie nastolatki, matki w ciąży, czy ojca rodziny?
  1. Jak stwierdzi, czy potencjalne ofiary mogą przeżyć uderzenie?
  1. Kto będzie winien złamania zabezpieczeń?
  1. Kto ustali ograniczenia prędkości?
  1. A co jeśli ktoś je będzie łamał w systemie – jak posiadacze skuterów często zmieniają ograniczenia w swoich pojazdach?
  1. Jak łatwe w ogóle będzie łamanie tych systemów (ponoć corvettę da się zhakować SMSem)?
  1. Kto będzie odpowiadał za przeglądy autonomicznych aut?
  1. Jak często powinno do nich dochodzić?
  1. A co się stanie, jeśli właściciel auta nie dokona przeglądu?
  1. Kto wyszkoli mechaników do obsługi tak skomplikowanej technologii?
  1. Jak będą wyglądały naprawy – czy tylko w autoryzowanych warsztatach?
  1. A co z garażem wujka Ziutka?
  1. Co stanie się w chwili awarii – czy np. samochód wypuści pasażerów, czy może raczej staną się więźniami w niebezpieczeństwie?
  1. A co jeśli awaria nastąpi w bardzo niebezpiecznym miejscu?
  1. I jak pasażerowie uzyskają pomoc, jeśli będą na odludziu, w mrozie czy innym kiepskim położeniu?
  1. Co się wydarzy, gdy awarii ulegnie jeden niezbyt ważny układ pojazdu – czy będzie on dalej zdatny do użytku, czy z każdą popsutą wycieraczką trzeba będzie jechać do warsztatu?
Samojezdne auto, Źródło zdjęć: © Lexus
Samojezdne auto
Źródło zdjęć: © Lexus

Rynek samochodowy

  1. Jak na zmiany zareagują dealerzy samochodów?
  1. A jak ich producenci?
  1. Bo w zasadzie kto będzie produkowała autonomiczne samochody – Google i Apple czy także Toyota, Citroen itp.?
  1. A może Uber albo Nokia?
  1. Właśnie, o stanie się z dzisiejszymi producentami aut – czy przejdą na model autonomiczny, czy wymrą niczym dinozaury?
  1. Czy pojawienie się dużej liczby autonomicznych aut nie zmusi drogowców do zmiany systemu skrzyżowań, ulic czy parkingów i sieci drogowej jako takiej?
  1. A co wówczas, gdy autonomiczne samochody nie będą wcale masowe?
  1. Lub, co gorsza, jeśli ludzie zaczną od nich w jakimś momencie odchodzić?
  1. Co z podróżowaniem autem za granicę – szczególnie do kraju, gdzie nie ma autonomicznych aut lub są niedozwolone?
  1. I ogólniej: jak zmieni się rynek samochodów?
  1. A jak sieć drogowa?

Prawo do łamania prawa

  1. Czy na pewno będzie bezpieczniej?
  1. Czy auto stanie, gdy pasażer źle się poczuje?
  1. Co z sytuacją wyższej konieczności - np. transportem kobiety w ciąży do szpitala na poród; czy auto będzie mogło łamać przepisy?
  1. A jeśli tak, to kto o tym decyduje?
  1. A jeżeli nie i w efekcie dojdzie do niepotrzebnego cierpienia, to kto za to odpowie?

Polskie (i nie tylko) drogi

  1. Co z parkowaniem – jak daleko od miejsca docelowego auto będzie skłonne się zatrzymać?
  1. A może będzie podjeżdżało pod bramę, pasażer będzie wysiadał, ono zaś samo sobie gdzieś zaparkuje?
  1. Tylko czy wówczas przyjedzie po nas na zawołanie apki?
  1. W ogóle: jak dobrze będą te auta parkowały?
  1. Co z naginaniem przepisów – przy parkowaniu i nie tylko?
  1. Kto i jak często będzie sprawdzał oprogramowanie?
  1. Jaka jego część będzie najczęściej kontrolowana?
  1. I jak często będzie wystarczająco często?
  1. Jak autonomiczne samochody będą chronione przed ukradzeniem?
  1. I kto będzie odpowiadał za wypadki spowodowane przez wykradziony pojazd?
  1. Co jeśli taki pojazd zostanie wykorzystany do przestępstwa?
  1. No właśnie, czy będzie jakiś mechanizm chroniący przed takim ich użyciem?

Przyszłość jawi się nam w różnych barwach...

  1. Jak w przyszłości będzie wyglądało kierowanie autem – czy inaczej będzie na autostradach, inaczej w miastach?
  1. Czy autonomiczne samochody wyeliminują korki?
  1. A może tylko poprawią płynność ruchu w zatłoczonych centrach?
  1. Czy od razu zmniejszy się liczba wypadków?
  1. Skąd to twórcy w zasadzie mogą wiedzieć?
  1. Czy w efekcie ludzie nie staną się gorszymi kierowcami?
  1. Czy byli kierowcy nie zanudzą się w niewielkiej przestrzeni auta na dłuższych trasach?
  1. Czy pojawią się w związku z tym jakieś specjalne urządzenia w autach, choćby do ćwiczeń fizycznych?
  1. A co jeśli ktoś będzie chciał prowadzić – czy za jakiś czas zostanie to całkowicie zakazane „dla bezpieczeństwa większości”?
  1. Co to w ogóle będzie oznaczać w dalekiej przyszłości – co jeszcze stanie się autonomiczne? Pralki? Lodówki? Komputery?
  1. Czy zyskany czas ludzie będą potrafili rozsądnie wykorzystać?

"60 Minutes" test-rides Mercedes-Benz self-driving car

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.