6 kroków w Gadu-Gadu

6 kroków w Gadu-Gadu11.08.2008 20:00
Paweł Cebula

Średnio 5,78 kroku – taka odległość dzieli użytkownika komunikatora Gadu-Gadu do każdej innej osoby korzystającej z GG. Oznacza to, że przez kolejnych znajomych naszych znajomych można dotrzeć do każdego innego użytkownika w sześciu krokach. To wynik badania przeprowadzonego pod koniec lipca przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego.

Średnio 5,78 kroku – taka odległość dzieli użytkownika komunikatora Gadu-Gadu do każdej innej osoby korzystającej z GG. Oznacza to, że przez kolejnych znajomych naszych znajomych można dotrzeć do każdego innego użytkownika w sześciu krokach. To wynik badania przeprowadzonego pod koniec lipca przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego.

Wyobraźmy sobie, że chcemy dotrzeć do osoby „x” i wiemy, że osoba ta korzysta z Gadu-Gadu. W jednym kroku dotrzemy do znajomych z naszej listy kontaktów, w drugim do ich znajomych, itd. Sześć takich kroków wystarczy aby dotrzeć do wszystkich użytkowników Gadu-Gadu, a więc również do osoby „x”.

Blisko 6 kroków to średnia odległość, która może być mniejsza lub większa w zależności między innymi od długości listy kontaktów. Co ciekawe, wynik ten jest dokładnie taki sam, jak cztery i pół roku wcześniej, gdy z komunikatora korzystało dwa razy mniej internautów (około 3 mln aktywnych użytkowników). Teoria 6 kroków sprawdza się także poza Internetem, w sieci znajomych, których znamy z pracy, szkoły, życia towarzyskiego. – Gadu-Gadu jest obiciem relacji, jakie istnieją w świecie poza siecią – mówi Jarosław Rybus z Gadu-Gadu S.A.

Te szczegółowe dane dostarczyły badania przeprowadzone pod koniec lipca przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem dr. Dominika Batorskiego. Badania przeprowadzono na sieci Gadu-Gadu, jako jednej z największych społeczności w polskim Internecie z uwagi na ponad 6 milionów aktywnych użytkowników komunikatora, a więc połowę wszystkich polskich internautów.

  • W przypadku Gadu-Gadu niezwykłe są nie tylko krótkie odległości pomiędzy użytkownikami poprzez znajomości wpisane do skrzynek kontaktów, ale również to, że prawie równie krótkie są odległości gdy spojrzymy tylko na te relacje, w których ludzie faktycznie się komunikują. Każdego dnia użytkownicy, którzy się ze sobą komunikują przesyłają między sobą wiadomości w taki sposób, że wiadomość wysłana rano od dowolnej osoby dotarłaby do prawie wszystkich przed końcem dnia – mówi dr Dominik Batorski.

Pozostając przy "zasadzie sześciu kroków" (zwanej także "Six degrees of separation") - nie wszyscy wiedzą, że np. serwis Grono.net oparty jest na właśnie tej zasadzie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.