Amazon i „Raport mniejszości”, czyli jak szukać sensacji tam, gdzie jej nie ma

Amazon i „Raport mniejszości”, czyli jak szukać sensacji tam, gdzie jej nie ma21.01.2014 08:33
Patent Amazonu może oznaczać szybsze dostawy zakupów

Słyszeliście już o nowym pomyśle Amazonu, przedstawianym jako wysyłanie towaru do klienta przed złożeniem przez niego zamówienia? Brzmi niesamowicie? Pewnie tak, ale w praktyce jest znacznie mniej sensacyjne, niż usiłują nam wmówić różne media.

Medialny szum, jaki powstał ostatnio wokół Amazonu, jest wynikiem zdobycia przez tę firmę patentu optymalizującego proces dostaw. Liczni dziennikarze i blogerzy przedstawiają to jako pomysł rodem z „Raportu mniejszości”, który zmieni oblicze handlu. Ile w tym prawdy?

Amazon jest właścicielem patentu US008615073 o nazwie Method and System for Anticipatory Package Shipping. Jest też faktem, że dysponując gigantyczną bazą danych dotyczących zachowań klientów na stronie internetowej, ich wyborów, sposobu nawigacji czy czasu poświęconego na oglądanie różnych przedmiotów, można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać, co i kiedy zostanie kupione.

Ta wiedza jest wykorzystywana od dawna. Przykładem mogą być choćby sugestie zakupów, jakimi raczą nas różne sklepy internetowe. Amazon ma na tym polu szczególnie duże doświadczenie. To właśnie on jako jeden z pierwszych zaczął, jeszcze w latach 90., sugerować klientom przedmioty, które mogą ich zainteresować.

Patent Amazonu może przyspieszyć dostawy zamówionych przedmiotów
Patent Amazonu może przyspieszyć dostawy zamówionych przedmiotów

Od tamtego czasu baza danych dotycząca zachowań i wyborów klientów urosła do niewyobrażalnych rozmiarów, a Amazon postanowił spożytkować ją jeszcze lepiej niż dotychczas.

Nie chodzi jednak o wysyłanie do konkretnego klienta towaru na podstawie przewidywań, ale o coś znacznie mniej sensacyjnego – o prognozowanie przyszłych zamówień, uzupełnianie zgodnie z tymi prognozami stanów magazynowych i przygotowywanie dostaw. Chodzi po prostu o to, aby po przyjęciu zamówienia na konkretny przedmiot nie trzeba było sprowadzać towaru z drugiego końca świata, ale by znajdował się już w drodze albo w magazynie zlokalizowanym możliwie blisko klienta i był gotowy do wysłania.

Nie ma w tym nic szokującego ani szczególnie nowatorskiego. Stwierdzenie, że aktywność klientów jest śledzona i analizowana, nie jest niczym odkrywczym, a w gruncie rzeczy wszystko sprowadza się do statystyki i prawa wielkich liczb, sformułowanego przez szwajcarskiego matematyka Jakoba Bernoulliego w 1713 roku.

Amazon dołożył do tego jedną z największych na świecie baz danych i spiął swoimi algorytmami, co umożliwi m.in. przewidywanie geograficznego rozkładu zamówień i umieszczanie na paczkach fragmentu docelowego adresu, np. miasta i kodu pocztowego.

Schemat dostaw z wniosku patentowego Amazonu
Schemat dostaw z wniosku patentowego Amazonu

Co to oznacza dla klientów w praktyce? Z naszego punktu widzenia – o ile Amazon wejdzie w końcu oficjalnie na polski rynek - korzystne może być krótsze oczekiwanie na przesyłkę lub brak problemów z chwilową niedostępnością towaru.

Przewidując zwiększone zapotrzebowanie, Amazon będzie w stanie tak zarządzać dostawami, aby np. w dniu premiery jakiejś książki jej zapasy znajdowały się blisko potencjalnych czytelników, a partia paczek z książkami była już częściowo zaadresowana i znajdowała się w drodze do docelowego miasta. Uzupełnienie adresu wskazujące na konkretnego odbiorcę miałoby się odbywać już w drodze do klienta.

Paczkomat Amazonu
Paczkomat Amazonu

Wybiegając nieco w przyszłość, można wyobrazić sobie sytuację, w której towary byłyby dostarczane na podstawie prognoz nawet do paczkomatów Amazonu (o ile Amazon reaktywuje porzucony projekt), a klient w momencie złożenia zamówienia byłby informowany o oczekującej paczce.

Jeśli w przyszłości uda się dołączyć do tego dostawy za pomocą dronów, może powstać niezwykle efektywna sieć dystrybucji, dzięki której będziemy mogli odebrać paczkę z naszymi zakupami chwilę po złożeniu zamówienia. Według mnie brzmi to wystarczająco dobrze, by nie trzeba było szukać sensacji i łączyć sprawnej logistyki z „Raportem mniejszości”.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.