Dlaczego firmy internetowe płacą niskie podatki? Facebook też tak chce!

Dlaczego firmy internetowe płacą niskie podatki? Facebook też tak chce!20.05.2012 19:00
Dlaczego firmy internetowe płacą niskie podatki? (Fot. Flickr/401K/Lic. CC by-sa)

IPO Facebooka już za nami, a gorącym tematem dla serwisów plotkarskich stał się sobotni ślub Marka Zuckerberga i Priscilli Chan. Życząc szczęścia młodej parze, zostawmy jednak te kwestie na boku i zastanówmy się nad innym, moim zdaniem ciekawszym zagadnieniem: co zrobi Facebook, aby płacić jeszcze niższe podatki?

IPO Facebooka już za nami, a gorącym tematem dla serwisów plotkarskich stał się sobotni ślub Marka Zuckerberga i Priscilli Chan. Życząc szczęścia młodej parze, zostawmy jednak te kwestie na boku i zastanówmy się nad innym, moim zdaniem ciekawszym zagadnieniem: co zrobi Facebook, aby płacić jeszcze niższe podatki?

Od kilku dni amerykańskie media krytykują współzałożyciela Facebooka, wykolegowanego przez Marka Eduardo Saverina, który zrobił to, co jak przypuszczam zrobiłaby większość z nas na jego miejscu – zrzekł się amerykańskiego obywatelstwa i zmienił Stany Zjednoczone na Singapur. Dzięki temu Eduardo oszczędzi co najmniej 67 mln dolarów, które musiałby oddać w Stanach fiskusowi.

Eduardo Saverin (Fot. Inquisitr.com)
Eduardo Saverin (Fot. Inquisitr.com)

Okazuje się jednak, że podobne działania, tylko w znacznie większej skali, podejmuje również Facebook. Jak zauważył Alex Fitzpatrick z Mashable, serwis społecznościowy  ma zamiar powtórzyć manewr Apple’a. Firma spod znaku nadgryzionego jabłka nie musiała nawet emigrować.

Wystarczyło, że otworzyła niewielką firmę w Reno w Nevadzie, około 200 mil od słynnej kwatery głównej w Cupertino. Przez małe biuro, w którym nikt nigdy nie zaprojektował nawet śrubki do iPhone’a czy nie napisał linii kodu, przechodzi znaczna cześć pieniędzy Apple'a. Dlaczego?

Siedziba Braeburn Capital wygląda niepozornie, ale dzięki tej firmie Apple wiele oszczędza (Fot. NYTimes.com)
Siedziba Braeburn Capital wygląda niepozornie, ale dzięki tej firmie Apple wiele oszczędza (Fot. NYTimes.com)

Według Mashable kalifornijskie firmy płacą podatek w wysokości 8,84 proc. Ile procent wynosi ten sam podatek w Nevadzie? Zero. Skutek jest taki, że dzięki sieci oddziałów w miejscach, gdzie fiskus nie jest pazerny, firmy o ogromnych dochodach płacą relatywnie niskie podatki.

Oczywiście cały proces jest daleko bardziej skomplikowany od wykonania przelewów z Cupertino do Reno i z Reno do Cupertino, jednak w praktyce do tego można go sprowadzić. Jak może to wyglądać w przypadku Facebooka? Zdaniem Aleksa Fitzpatricka, serwis przygotowuje się do otwarcia w kilku miejscach na świecie firm, które staną się właścicielami istotnych dla Facebooka technologii.

Będą one następnie kupowane lub dzierżawione pomiędzy nimi, a amerykańską centralą. Zyski wykażą zależne firmy, które w podatkowych rajach zapłacą fiskusowi mało albo wcale. W Stanach Zjednoczonych Facebook formalnie straci, albo zarobi tylko tyle, by zapobiec panice akcjonariuszy.

Firmy zarabiając coraz więcej, płacą coraz niższe podatki (Fot. NYTimes.com)
Firmy zarabiając coraz więcej, płacą coraz niższe podatki (Fot. NYTimes.com)

Jak obliczył New York Times, faktyczny podatek, jaki zapłaciły w 2009 roku amerykańskie firmy internetowe, wynosił średnio 5,9 proc. Teoretycznie powinien sięgać około 35 proc. Dla porównania – producenci samochodów i firmy transportowe, które też robią co mogą, by płacić mniej, w tym samym czasie zapłacili podatek w wysokości około 30 proc.

Co powoduje tak dużą dysproporcję? Różnica wynika przede wszystkim z tego, co jest towarem. Fragmenty kodu można przesyłać przy niemal zerowych kosztach, gdy wysłanie partii silników czy samochodów z jednego końca świata na drugi to operacja, angażująca znaczne środki.

Zastanawiam się tylko, o kim źle świadczy skuteczne stosowanie przez branżę internetową księgowych sztuczek. O samych firmach? Czy może o władzach, które chcąc ściągnąć większe podatki, w praktyce wyrzucają przedsiębiorców do rajów podatkowych?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.