Dlaczego Google inwestuje w myślący Internet?

Dlaczego Google inwestuje w myślący Internet?29.01.2014 23:05
Olga Drenda

Google wygrał rywalizację z Facebookiem o zakup DeepMind – start-upu zajmującego się sztuczną inteligencją. Co się stanie, gdy Internet zmądrzeje?

Internet mądrzeje (czy wraz z nim jego użytkownicy – nie jestem pewna). Firmy, które rozdają karty w Sieci, interesują się coraz bardziej rozwiązaniami spod znaku sztucznej inteligencji (AI). W zeszłym roku Facebook wykorzystywał AI podczas prac nad swoją wyszukiwarką Graph Search, aby „nauczyć” algorytmy rozumienia wypowiedzi w kontekście lub szukania synonimów. Teraz stawkę podbija Google: firma zakupiła właśnie start-up Deep Mind, który zajmuje się „uczeniem” komputerów, jak myśleć bardziej po ludzku (do tej inwestycji przymierzał się również Facebook).

Nowe technologie wykorzystują sztuczne sieci neuronowe, które pozwalają na znaczne poszerzenie możliwości algorytmów. Oprócz prostej analizy danych będzie możliwe przewidywanie przyszłych działań i rozumienie, w jaki sposób są one ze sobą powiązane. To krok w stronę pokonania tzw. paradoksu Moraveca, czyli jednego z największych wyzwań w pracach nad sztuczną inteligencją.

Zgodnie z nim komputer jest w stanie wykonać zaawansowane działania oparte na ścisłej logice, ale w zadaniach, do których potrzebna jest percepcja czy zdolności motoryczne, wypada gorzej od czterolatka. Wygra z nami w szachy, ale rozpoznawanie twarzy albo głosu, nie mówiąc o typowo „ludzkiej” rozmowie, na którą składają się nie tylko procesy logiczne, ale również mimika, gesty, postępowanie zgodne z utartymi konwencjami społecznymi itp., będą dla sztucznej inteligencji trudne do przeskoczenia.

Teraz jednak komputery uczą się przewidywać i kojarzyć. Google rozwija usługę Google Now, która prognozuje, czego będziemy szukać w Internecie w najbliższej przyszłości na podstawie naszych dotychczasowych wpisów. Dlaczego jednak właściwie Google i Facebook chcą to robić? Oczywiście dla pieniędzy. Lepsza znajomość potrzeb użytkowników oznacza skuteczniejszą, bo lepiej dopasowaną do indywidualnego profilu reklamę czy sugerowane treści, za których promocję dostawcy zapewne chętnie zapłacą.

Robocie, co ci leży na sercu?, Źródło zdjęć: © technologystory.com
Robocie, co ci leży na sercu?
Źródło zdjęć: © technologystory.com

Wiadomość o zakupie DeepMind przez Google'a została uzupełniona jeszcze jedną, nie mniej ciekawą informacją. Otóż z okazji zakupu nowej firmy zajmującej się AI Google postanowił podobno powołać specjalną komisję, która ma zapobiegać potencjalnym nadużyciom na gruncie etycznym. Świadczy to o tym, że sztuczna inteligencja to coraz bardziej kontrowersyjny grunt, chociaż nie do końca jeszcze znamy wyzwania, z którymi przyjdzie się nam zmierzyć.

Na razie – domyślając się intencji sieciowych gigantów – wiem jedno. Realia, w których moja własna moc decyzyjna jest ograniczana na korzyść sugerowanych treści, nie są mi w smak. Nie lubię być wyręczana w wyborach przez algorytmy. Taka pozorna wygoda oznacza w praktyce ograniczenie swobodnego dostępu do informacji, czyli tego, co w Internecie liczy się dla mnie najbardziej. Za „all inclusive” i podsuwanie propozycji pod nos raczej podziękuję.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.