Dlaczego gry komputerowe podrożały o ponad 50%?

Dlaczego gry komputerowe podrożały o ponad 50%?27.03.2011 16:17
Gracz (Fot. Flickr/Sebastian Anthony/Lic. CC by-nd)

Przełom wieków nie był dobrym czasem dla graczy. Ceny oryginalnych gier przekraczały 100 zł, jednak – na szczęście – w kolejnych latach zaczęły wyraźnie spadać. Ostatnie miesiące odwróciły ten trend. Dlaczego gry są coraz droższe?

Przełom wieków nie był dobrym czasem dla graczy. Ceny oryginalnych gier przekraczały 100 zł, jednak – na szczęście – w kolejnych latach zaczęły wyraźnie spadać. Ostatnie miesiące odwróciły ten trend. Dlaczego gry są coraz droższe?

Przez wiele lat oryginalne gry komputerowe były w Polsce towarem luksusowym. Wysokie ceny odstraszały od kupowania legalnych produktów, a powszechne piractwo sprawiało, że osoby kupujące gry często były uważane za – delikatnie rzecz ujmując – dziwaków.

Mniej więcej w połowie minionej dekady sytuacja zmieniła się diametralnie. Z jednej strony wydawcy gier zrozumieli, że zaporowymi cenami nie zdobędą rynku, z drugiej – wraz z rozwojem gospodarczym kraju dochody wzrosły na tyle, że zakup gry przestał być istotnym wydatkiem. Dla graczy nastały szczęśliwe lata.

Nowe gry na PC można było kupić za kilkadziesiąt złotych. Pułap setki rzadko przekraczały prawdziwe hity lub edycje kolekcjonerskie. Korzystali na tym wszyscy.

Gracze mogli w końcu postawić na półce zamiast pomazanego markerem DVD estetyczne pudełka z instrukcjami i różnymi materiałami dodatkowymi, niedostępnymi w pirackich wersjach.

Producenci zyskiwali na skali sprzedaży i rosnącej świadomości konsumentów, coraz częściej rozumiejących, że wydanie równowartości kilku kebabów na grę to nie głupota, a rezygnacja z kradzieży.

Jeden z czytelników serwisu Playback zauważył, że koniec tej sielanki nastąpił razem z wydaniem w Polsce Starcrafta II, którego cena została ustalona na zaporowe 200 zł. Wydaje się, że inni wydawcy odebrali to jako rodzaj zaproszenia do wyścigu pod hasłem: kto bardziej podniesie cenę i utrzyma sprzedaż?

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Dragon Age II, Bulletstorm, Homefront… Przykłady niedawno wydanych gier, których cena przekracza 100 zł, można mnożyć. Skąd bierze się ten nagły wzrost cen, którego jakoś nie widać na zachodnich rynkach?

O ile częściowo można go tłumaczyć różnicami w kursach walut i mocno taniejącym złotym, to jednak główną przyczyną są raczej nie tyle czynniki obiektywne, co polityka cenowa wydawców.

Produkcja gry i kampania reklamowa z pewnością kosztują. To oczywiste, że twórcy i wydawcy muszą zarobić na swoim produkcie, podobnie jak sklepy doliczające swoją marżę. Trudno jednak znaleźć czynnik, który uzasadniałby tak szybki wzrost cen w ostatnich miesiącach. Macie jakiś pomysł, dlaczego gry tak podrożały?

Źródło: Playback

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.