Doradcy zawodowi - czyli o życiowych wyborach (cz. 1)

Doradcy zawodowi - czyli o życiowych wyborach (cz. 1)14.05.2011 00:15
Kariera zawodowa - zapytaj doradcy
Kira Czarczyńska

W naszym kraju pokutuje cały czas opinia, że można albo realizować swoją pasję - albo wybrać odpowiednią, korzystną drogę kariery i zarabiać pieniądze. Wielu maturzystów ląduje więc na modnych, rzekomo "przyszłościowych" studiach - ze strachu przed brakiem kasy, jeśli wybiorą swoje pasje. Tymczasem to nie do końca tak działa. Jak wybrać odpowiedni zawód?

W naszym kraju pokutuje cały czas opinia, że można albo realizować swoją pasję - albo wybrać odpowiednią, korzystną drogę kariery i zarabiać pieniądze. Wielu maturzystów ląduje więc na modnych, rzekomo "przyszłościowych" studiach - ze strachu przed brakiem kasy, jeśli wybiorą swoje pasje. Tymczasem to nie do końca tak działa. Jak wybrać odpowiedni zawód?

W ubiegłym miesiącu Newsweek opublikował interesujący artykuł, który powinien sobie wziąć do serca każdy młody człowiek planujący swoją przyszłą karierę. Powiedziano w nim wprost:

Wśród statystyk bezrobotnych absolwentów wyższych uczelni od lat królują te same profesje: pedagogika, politologia, dziennikarstwo, europeistyka, socjologia, zarządzanie i marketing. Uczelnie, szczególnie prywatne, chętnie promują te kierunki, bo można prowadzić je niewielkim kosztem, a wiele osób przyciąga po prostu słowo „marketing” albo „Europa” w nazwach.

Modne kierunki nie sprawdzają się jak widać w praktyce. Zapewne oczywiście pewien procent absolwentów znajduje po studiach pracę i rzeczywiście robi karierę, nie jest to jednak jak widać reguła. Ba, można powiedzieć, że regułą jest znajdowanie zajęć zupełnie odbiegających od wykształcenia.

W czym mogą pomóc doradcy zawodowi?

Instytucja doradcy zawodowego jest u nas nadal bardzo niedoceniana. Młodzi ludzie wybierając zawód kierują się:

  • opiniami znajomych (Anka idzie na politologię, to ja też!);
  • artykułami w niebranżowej prasie (politologia i europeistyka to w dobie UE przyszłościowe kierunki);
  • oczekiwaniami rodziców (przecież od dziecka lubisz pisać, powinnaś iść na dziennikarstwo);
  • dostępnością kierunków w swojej okolicy.

Często też jest tak, że młody człowiek nie ma po prostu pojęcia o realiach danego rodzaju pracy. Nie wystarczy bowiem skończyć zarządzania, żeby zostać kierownikiem w firmie produkcyjnej. Trzeba mieć jeszcze sporą wiedzę na temat samej działalności tej firmy, czyli czysto praktyczną, której ze studiów się nie wyniesie.

Jeśli więc w szkole, na uczelni czy w lokalnym Urzędzie Pracy dyżuruje doradca zawodowy, naprawdę warto skorzystać z jego porad.

W przeciwieństwie do koleżanek czy pism kolorowych, doradcy mają wiedzę nie tylko na temat psychiki i predyspozycji, ale posiadają również aktualne dane dotyczące rynku pracy i panujących na nim trendów.

Z pomocą doradcy łatwiej jest określić nie tylko swoje silne i słabe strony oraz kierunek, w którym powinniśmy się kształcić. Rozmowa może dać nam też pojęcie o zawodzie, jaki chcemy wykonywać - oraz o tym, czy rzeczywiście po danych studiach będziemy w stanie znaleźć zajęcie.

(w kolejnej części: pasja czy kasa?)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.