Ewolucja usług płatniczych - czy na pewno potrzebujemy konta w banku?

Ewolucja usług płatniczych - czy na pewno potrzebujemy konta w banku?31.03.2020 14:18
Materiał partnerski
Materiał partnerski

Jeszcze nie tak dawno nasze sprawy finansowe załatwialiśmy w oddziałach banków, a walutę kupowaliśmy i sprzedawaliśmy w kantorach stacjonarnych. Część z nas być może dalej tak robi, ale postęp technologiczny sprawia, że coraz więcej czynności dotychczas wykonywanych w bankach, można też zrealizować samodzielnie, z dowolnego miejsca na świecie. Najpierw zyskaliśmy dostęp do bankowości internetowej, następnie pojawiły się aplikacje na urządzenia mobilne. Kantory wymiany walut również podążają tą ścieżką i powoli przenoszą się do sieci, tworząc kantory internetowe lub platformy wymiany walut.

Fintechy robią różnicę

Dzisiaj coraz więcej rzeczy można wykonać z poziomu aplikacji mobilnej, nie wspominając już o wersji desktopowej. To już nie czasy, gdzie w tych kanałach dostępne są tylko podstawowe funkcje, takie jak saldo, historia rachunku i wysłanie przelewu. Dzisiaj klient, który potrzebuje tylko takich bazowych funkcji bankowych, w ogóle nie musi mieć konta w banku. Obok molochów bankowych wyrosła nowa branża - fintech, czyli przedsiębiorstwa łączące technologię z usługami finansowymi. Zajmują się one pewnym wąskim wycinkiem działalności bankowej, ale robią to przeważnie bardzo skutecznie. Uwarunkowania prawne nie pozwalają im na razie przejąć wszystkich ról banków, ale, jak pokazuje praktyka, podstawy bankowości transakcyjnej są zastępowalne, a oferta finantechów nierzadko jest dużo bardziej atrakcyjna niż bankowa.

Kantor internetowy, czyli alternatywa dla konta w banku

Dobrym przykładem są serwisy płatnościowe czy kantory internetowe. Mają one najczęściej wbudowany portfel, w którym możemy przechowywać środki i zlecać przelewy. Do tego niemal każdy kantor internetowy jest platformą, która oferuje korzystniejszą i wygodniejszą wymianę walut niż banki, a większość z nich pozwala również oszczędzić sobie czasu i nerwów związanych z formalnościami. Wyobraźmy sobie na przykład sytuację czasowego pobytu w jakimś kraju. Możemy przebijać się przez skomplikowane procedury bankowe dla nierezydentów, legitymować się kolejnymi dokumentami i wreszcie otworzyć rachunek bankowy. Alternatywą jest skorzystanie z któregoś z dostępnych portali, takich jak kantor internetowy czy społecznościowa platforma wymiany walut, i płacenie rachunków czy realizacja przelewów za ich pośrednictwem.

Wymiana walut online również dla firm

Warto zwrócić uwagę, że rozwiązania takie dotyczą nie tylko osób indywidualnych. Bardzo często wspomniane instytucje są dobrze zoptymalizowane pod kątem biznesu. Dzięki nim można otworzyć konto w jakimś kraju i tam odebrać przelewy, a także skorzystać ze wszelkich udogodnień, jakie daje wymiana walut online. Z drugiej strony można zintegrować się z agregatorem przelewów i mieć dostęp do znacznie lepszej dla użytkownika infrastruktury. Nasi klienci otrzymają ekspresowe potwierdzenia, co jest nie tylko pożądane, ale zazwyczaj niemal konieczne w biznesie.

Platforma wymiany walut a płatności zagraniczne

Podobnie ma się sytuacja z internetowymi kantorami czy innymi portalami oferującymi płatności dla osób trzecich. Jeżeli chcemy przesyłać przelewy w danym kraju, możemy oczywiście otworzyć rachunek w banku - większość banków pozwala nawet na jakiś rodzaj automatyzacji przesyłki, np. masowe wprowadzanie przelewów. Jest to oczywiście korzystne rozwiązanie, ale pamiętać należy, że wiąże się to z wysyłką przelewów lokalnym systemem transakcyjnym. Fintechy bardzo często mają konta w większości banków w kraju, dzięki czemu nasze transfery będą w dużej części rozsyłane niemal ekspresowo. Nie bez znaczenia są też możliwości integracji, które są często znacznie lepsze niż w banku. Dobrym przykładem jest chociażby API Walutomatu (https://www.walutomat.pl/), pozwalające zasilać portfel dowolną walutą, wewnątrz systemu wymieniać i rozsyłać po Polsce lub wysłać za granicę.

Materiał partnerski
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.