Facebook: Miliard dolarów zysku rocznie, 845 milionów użytkowników

Facebook: Miliard dolarów zysku rocznie, 845 milionów użytkowników02.02.2012 11:21
Tyle Zuck wydaje na waciki ;) (Fot. Flickr/stevendepolo/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Facebook ujawnił sporo danych przed planowanym wejściem na giełdę. W dokumencie S-1 Registration Statement, który można przeczytać w Internecie, jest mnóstwo ciekawych rzeczy.

Facebook ujawnił sporo danych przed planowanym wejściem na giełdę. W dokumencie S-1 Registration Statement, który można przeczytać w Internecie, jest mnóstwo ciekawych rzeczy.

Facebook w kwietniu wchodzi na giełdę i w związku z tym ma niezwykle ambitne plany. Chce zebrać nawet 10 mld dolarów, żeby wartość firmy wynosiła równiutkie 100 mld. Nikomu z branży IT nie udała się taka sztuka, więc zadanie jest naprawdę trudne. Ale czy niewykonalne?

Przejrzałem dokument rejestracyjny Facebooka i muszę przyznać, że jest tam mnóstwo imponujących liczb. Serwis ma obecnie 845 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i 483 mln dziennie. 2,7 mld Like'ów i komentarzy dziennie oznacza, że użytkownicy nie próżnują.

Fot. Facebook
Fot. Facebook

Jeszcze większe wrażenie robią wyniki finansowe. 3,71 mld dolarów przychodu, 1 mld zysku netto w 2011 roku. Nie 998 mln, nie 1,02 mld, tylko okrągły miliard. To znacznie lepsze liczby niż w 2010 roku – niecałe 2 mld przychodu i 606 mln zysku. Większość tych pieniędzy pochodzi z reklam, na drugim miejscu znajdują się gry (głównie Zyngi).

Zynga w ogóle jest bardzo ważna dla Facebooka, prawdopodobnie ważniejsza, niż się zdawało. W zeszłym roku przyniosła największemu serwisowi społecznościowemu na świecie niemal pół miliarda. W dokumencie jest nawet napisane, że dla Facebooka zakończenie związku z Zyngą bądź nawet spadek zainteresowania użytkowników grami oznaczałby poważne obniżenie dochodów. Na razie jednak nie ma powodów do zmartwienia.

Dochody gwałtownie rosną, ale niestety w podobnym tempie rosną koszty: jeszcze w 2010 wynosiły one "jedyne" 942 mln, by w 2011 roku wzrosnąć do niemal 2 mld. Od 2009 roku firma jest jednak ciągle na plusie.

I wreszcie ostatnia ciekawa sprawa: udziałowcy. Największym jest Mark Zuckerberg, który ma 28,4% udziałów w Facebooku i roczną pensję w wysokości 500 tys. dolarów (od 2013 roku zamierza sobie wypłacać tylko dolara rocznie).

Najwięcej w zeszłym roku zarobiła dyrektor operacyjna Sheryl Sanberg - 30,87 mln dolarów (Zuckerberg "tylko" 1,49 mln). To nazwisko zaskoczyło wielu blogerów technologicznych, przyznaję, że mnie też.

W zagranicznych blogach są przeróżne ciekawostki wyczytane z dokumentu. Mashable pisze, że Zuck wydał w zeszłym roku 700 tys. dolarów na prywatne samoloty.

Business Insider próbuje odpowiedzieć na pytanie, na co milionerzy z Facebooka wydają pieniądze. Jedni podróżują (Zuck), inni imprezują (Sean Parker), jeszcze inni kupują sobie wielkie domy, inwestują, zakładają własne firmy albo po prostu rezygnują z pracy i idą na wczesną emeryturę.

Ciekawe, jak sytuacja Facebooka będzie wyglądała za rok. Plany związane z IPO są bardzo ambitne, mam wrażenie, że nawet zbyt ambitne. Ale z drugiej strony – jeśli nie Facebook, to kto?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.