Facebook: profil, grupa, fanpage - czym się różnią?

Facebook: profil, grupa, fanpage - czym się różnią?28.02.2011 22:00
Facebook dla początkujących
Kira Czarczyńska

Od kiedy Facebook zaczął zyskiwać u nas na popularności, wiele osób zakłada konta - i potem nie bardzo wie, jak się po tym "dziwnym" serwisie poruszać. FB nie jest bowiem podobny do społecznościówek, które dotychczas były standardem w "naszym" internecie. Dzisiaj więc będzie kilka słów wyjaśnienia zupełnych podstaw...

Co to jest Facebook?

Facebook to popularny na całym świecie serwis społecznościowy, dzięki któremu zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć grupy i sieci, wysyłać do siebie wiadomości, a także dzielić się zdjęciami i filmikami. Średni wiek użytkownika serwisu wynosi 22 lata, przeciętny internauta spędza zaś na portalu 21 minut dziennie. Łączna liczba jego użytkowników na świecie wynosi prawie 2 miliardy (dane z czerwca 2017 roku).

Od kiedy Facebook zaczął zyskiwać u nas na popularności, wiele osób zakłada konta - i potem nie bardzo wie, jak się po tym "dziwnym" serwisie poruszać. FB nie jest bowiem podobny do społecznościówek, które dotychczas były standardem w "naszym" internecie. Dzisiaj więc będzie kilka słów wyjaśnienia zupełnych podstaw...

Facebook daje nam trzy główne sposoby nawiązywania relacji ze znajomymi profil prywatny, grupa dyskusyjna oraz fan page. W zależności od tego, jakie mamy plany dotyczące rozmów i kontaktów z innymi, warto używać wszystkich tych narzędzi. Każde powstało w końcu do innego celu - i tam sprawdza się najlepiej.

Profil prywatny

Założenie swojego profilu to w zasadzie pierwsza rzecz, jaką robimy zaczynając korzystać z Facebooka. Zasada, zapisana zresztą w regulaminie (naprawdę, warto tam czasami zerknąć), jest banalnie prosta:

jeden człowiek - jeden profil

Oznacza to tyle, że każda logująca się w serwisie osoba powinna mieć swój imienny, pojedynczy profil. Mając go, możemy między innymi:

  • dodawać różne osoby do swoich znajomych i komunikować się z nimi;
  • tworzyć swoje galerie zdjęć;
  • korzystać z bardzo wielu dostępnych na Facebooku aplikacji, rozrywkowych lub użytkowych;
  • tworzyć \wydarzenia\ - informacje z konkretną datą i opisem,co będzie się działo;
  • tworzyć wiele grup dyskusyjnych - na różne tematy;
  • tworzyć wiele fan page.

Ważne: Profil nie może być "firmowy" czy "tematyczny" - bo takie dość często są po prostu usuwane jako niezgodne z regulaminem. Nie warto więc takich zakładać - szkoda stracić zdobytych w tym czasie znajomych i wszystkie ciekawe rozmowy.

Grupa dyskusyjna

Kiedy mamy już profil prywatny, a chcemy rozmawiać z większą liczbą użytkowników na konkretny temat - możemy założyć grupę dyskusyjną. To forma stworzona właśnie do tego rodzaju aktywności, więc ma kilka udogodnień:

  • grupa może być otwarta dla wszystkich albo zamknięta, przeznaczona tylko dla konkretnych osób;
  • możemy dodawać \dokumenty\
  • czyli notatki tekstowe z najważniejszymi informacjami;
  • da się skonfigurować \mail grupowy\
  • czyli adres, pod który można wysłać maila - i dotrze on do wszystkich uczestników;
  • rozmawiać na czacie z grupą;
  • dodawać wydarzenia związane bezpośrednio z grupą.

Komunikacja w ramach grup dyskusyjnych jest prosta. Co więcej - każdy użytkownik może stworzyć wiele różnych grup, każdą z inną tematyką, i (w przeciwieństwie do wielu profili) nie jest to sprzeczne z regulaminem.

Fan page

To także forma komunikacji skupiona wokół konkretnego tematu, od grupy dyskusyjnej różni się jednak tym, że ten "temat" może zostać w dużo pełniejszej formie zaprezentowany. Fan page, tłumaczona często jako "strona fanowska" (wiem, nie do końca po polsku) umożliwia przedstawienie swojej firmy, strony internetowej czy bloga, albo jakiegoś konkretnego społecznego działania czy planu.

Osoby skupione wokół takiej strony mogą oczywiście dodawać informacje i linki oraz komentować wpisy innych - a im chętniej i częściej to robią, tym większe masz szanse na zdobywanie nowych fanów. Kiedy będzie ich co najmniej 25., dostaniesz "bonus": możliwość ustawienia prostego do zapamiętania adresu strony.

A o tym, jak tworzyć i zarządzać grupami oraz stronami - następnym razem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.