Facebook rządzi prawie na całym świecie. Ale "prawie" robi różnicę

Facebook rządzi prawie na całym świecie. Ale "prawie" robi różnicę12.06.2012 12:05
Michał Michał Wilmowski

Nikt nie ma wątpliwości co do tego, że Facebook jest królem serwisów społecznościowych. Ale jednocześnie trudno nie zauważyć, że są państwa, w których amerykańska społecznościówka z różnych względów nie potrafi się przebić. I na dodatek są to duże, znaczące państwa.

Nikt nie ma wątpliwości co do tego, że Facebook jest królem serwisów społecznościowych. Ale jednocześnie trudno nie zauważyć, że są państwa, w których amerykańska społecznościówka z różnych względów nie potrafi się przebić. I na dodatek są to duże, znaczące państwa.

The Next Web prezentuje ciekawą mapę, na której zaznaczono serwisy społecznościowe panujące w 137 państwach (tam, gdzie są białe plamy, nie panuje nikt). Autorem mapy jest Vincenzo Cosenza, który aktualizuje ją dwa razy w roku na podstawie ogólnodostępnych statystyk.

Co wynika z mapy? Przede wszystkim to, że Facebookowi udało się opanować rynek społeczności niemal wszędzie – a mówiąc dokładniej, w 126 ze 137 krajów. Najwięcej użytkowników tego serwisu (232 mln) mieszka w Europie, niewiele mniej (222 mln) w Ameryce Północnej i Azji (219 mln).

Ale wśród tych 11 państw, które wolą inne społeczności niż Facebook, są bardzo ważne rynki. W Rosji serwis Marka Zuckerberga jest trzeci – po vKontakte (który jest de facto rosyjską kopią Facebooka, a ostatnio stał się sławny po tym, jak jego młody szef wyrzucał pieniądze przez okno) i będącym tamtejszą odmianą Naszej Klasy serwisie Odnoklassniki.

Facebook oczywiście nie rządzi też w Chinach, gdzie jego używanie jest zabronione. W Państwie Środka najpopularniejszą społecznościówką jest QZone, należące do Tencentu. Chińczycy z zapałem używają też Tencent Weibo i Sina Weibo. W Wietnamie najchętniej używany jest Zing, a w Iranie Cloob.

Do państw, których mieszkańcy wolą lokalne społeczności od Facebooka, należy też Łotwa. Tam najpopularniejszy jest serwis Drauglem. Ale Europa Zachodnia jest już cała za Facebookiem. Polska też dostała się pod panowanie koloru niebieskiego, choć długo u nas na pierwszym miejscu trzymała się Nasza Klasa.

Kiedy Łukasz w styczniu pisał o krajach, w których Facebook nie jest najpopularniejszy, na jego liście znalazła się Brazylia i tamtejszy Orkut. Według statystyk Cosenzy globalny gigant już Orkuta pokonał.

Mimo że tego typu statystyki często nieco różnią się od siebie, to jednak widać w nich to, co najważniejsze. W skali globalnej Facebook dominuje i choć niektórzy już wieszczą, że do 2020 roku zniknie, to dziś jest wielki. Ale wciąż są rynki, na których amerykański gigant przebić się nie potrafi.

O ile brazylijski Orkut okazał się przeszkodą do pokonania, o tyle z Chinami nie da się zrobić właściwie nic. Z kolei Rosjanie wolą od Facebooka lokalną kopię Facebooka i lokalną kopię Classmates. To też spory problem, nie tylko zresztą dla Zuckerberga.

Rosjanie tak jak Polacy lubią kopiować amerykańskie pomysły niemal kropka w kropkę i przekuwać je na sukces. A ponieważ są społeczeństwem nieco mniej otwartym na świat niż Polacy, to zachodnie firmy z branży IT często po prostu muszą na ten wielki rynek machnąć ręką i próbować szczęścia gdzie indziej.

Mimo że już rok temu zapowiadaliśmy, że Facebook "wkrótce" będzie miał miliard użytkowników, dziś, patrząc na statystyki, nie jestem już taki pewien, czy kiedykolwiek faktycznie go zdobędzie.

Źródło: The Next Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.